• Tant Elin

2,5-åring som inte lyssnar

min 2,5-åring lyssnar inte på mig, är vi ute i trädgården så kan hon springa rakt ner till vägen. Spelar ingen roll om jag ropar stopp eller springer efter henne, resultatet blir det samma, hon tittar på mig, skrattar och springer ännu fortare.

Det är även i andra situationer hon inte lyssnar, men just när det gäller vägen är det ju livsfarligt att hon inte lyssnar.

Sen testar hon gränserna (och mitt tålamod), och det ska ju 2,5åringar göra, men hur får jag henne att förstå att vissa gånger går hon för långt?

• Svar på tråden 2,5-åring som inte lyssnar
  • Barnpsykologen

En orsak till att ditt barn upplevs som att det inte lyssnar kan vara att det inte kan avbryta det som det har siktat in sig på enbart genom att höra din röst. Barn har olika förmåga till att skifta sin uppmärksamhet från en aktivitet till en annan. Det kan ha betydelse hur mycket andra ljud som barnet måste sortera bort för att höra din röst osv. Barn i den här åldern har inget konsekvens tänk och kan inte förutse vad som kan hända. Barnet kan också uppleva lust i att bli jagad och märker inte att du är arg förrän du är framme och då är det för sent.
    Att anpassa uppsikten och avståndet mellan dig och ditt barn utifrån hur moget ditt barn är och att uppmuntra och berömma det när det följer dig på ett bra vis.

• Tant Elin

tack för svaret

Inte alltid så lätt att hålla uppsikt över henne hela tiden, för hon är ruskigt snabb. Räcker med att vända ryggen till en sekund så kan hon vara borta. Har en duktig 6-åring som hjälper mig hålla koll på sin syster och ropa så fort hon går mot vägen

När vi går till/från dagis brukar hon vilja gå själv, och då får hon endast gå om hon håller i mig eller i vagnen. För hon kan helt oförberett springa rakt ut i vägen utan förvarning.

Märker att det ger resultat att så fort hon släpper taget stannar vi, och om hon vägrar hålla i vagnen/min hand så måste hon åka vagn (såklart under mkt protester) Men det verkar som hon förstår konsekvensen om hon inte håller i.

Svar på tråden 2,5-åring som inte lyssnar