• Anonym

migrän

Är det någon här som lider av migrän?

Jag har en pappa som har kraftig migrän ca 5 dagar i veckan, jag har bara haft det kanske 15 gånger nu totalt i mitt liv. (Varav 7 dagar var i sträck när jag testade en ny sorts medicin.)

MEN jag tycker nu att jag fått någon slags migrän utan själva huvudvärken med med alla andra symtom.
    Jag får kraftig yrsel
    mår illa
    ljuskänslig
    mycket ljudkänslig
    och får samma känsla i huvudet men då utan värken

detta får jag alltid vid väderomslag och vid stress etc.

är det någon som känner igen sig i detta?
    jag har läst på sjukvårdsupplysningen att detta finns, men vill gärna få det bekräftat av någon som upplevt samma sak.

• Svar på tråden migrän
  • tuvas mamma 1

Japp, precis samma symtom som jag har vid migrän.
    Och jag har äntligen fått det konstaterat av läkare, svart på vitt
    helt enkelt! Nu har jag det så sällan och medicinerar inte, men
    kommer det smygande så är det bara ett mörkt sovrum med ett
    täcke över huvet och sömn som hjälper.

Kontakta läkare på Vårdcentralen så kan du ev få en remiss till en neurolog.        Det fick iaf jag.

• Anonym

tuvas mamma 1 skrev 2009-05-08 20:50:22 följande:

Japp, precis samma symtom som jag har vid migrän. Och jag har äntligen fått det konstaterat av läkare, svart på vitt helt enkelt! Nu har jag det så sällan och medicinerar inte, men kommer det smygande så är det bara ett mörkt sovrum med ett täcke över huvet och sömn som hjälper. Kontakta läkare på Vårdcentralen så kan du ev få en remiss till en neurolog.        Det fick iaf jag.
    Åh vad skönt att höra!
    Jag har haft det såhär i evigheter men inte fattat att det faktiskt kan vara migrän. Man kopplar ju alltid ihop det med huvudvärken...

Får jag fråga hur undersökningen gick till osv?
    De har kollat mig innan när jag varit yr med röntgen etc så "allt är som det ska där inne" och det är ju skönt att veta
  • Anonym
    Fjärilen72 skrev 2009-05-08 21:01:09 följande:
    Låter exakt som mina migränanfall. Minus värken då förstås.
    känns skönt att få lite bekräftelse på detta måste jag säga, innan har ja ju upplevt värken med, men just detta att vid väderomslag bli så himla deckad och inte klara av ljud etc... känns skönt att ha ett namn på det.
  • tuvas mamma 1

Hos läkaren på VC kontrollerades balans
    och reflexer först och för säkerhets skull
    blev jag remitterad till neurolog. Han ställde
    en massa frågor om huvudvärk i familjen
    (migrän är nämligen ärftligt) och de symtom
    jag hade.
    Eftersom jag läser till sjuksköterska fick jag
    en tjusig förklaring av vad som händer i hjärnan
    vid ett migränanfall och han pratade om
    orsaker till anfallen.

Orsaken kan vara stress, hormonell eller att
    man ätit och druckit dåligt under en längre tid!

Den hormonella orsaken är oftast tillfällen då
    man har menstruation.

• Anonym

tuvas mamma 1 skrev 2009-05-08 21:15:19 följande:

Hos läkaren på VC kontrollerades balans och reflexer först och för säkerhets skull blev jag remitterad till neurolog. Han ställde en massa frågor om huvudvärk i familjen (migrän är nämligen ärftligt) och de symtom jag hade. Eftersom jag läser till sjuksköterska fick jag en tjusig förklaring av vad som händer i hjärnan vid ett migränanfall och han pratade om orsaker till anfallen. Orsaken kan vara stress, hormonell eller att man ätit och druckit dåligt under en längre tid! Den hormonella orsaken är oftast tillfällen då man har menstruation.
    Okej! Tack så jättemycket för att du delade med dig av det, känns så himla skönt. Har nästan känt mig lite knäpp när dessa "anfall" har kommit...
  • Fjärilen72
    Anonym skrev 2009-05-08 21:13:50 följande:
    känns skönt att få lite bekräftelse på detta måste jag säga, innan har ja ju upplevt värken med, men just detta att vid väderomslag bli så himla deckad och inte klara av ljud etc... känns skönt att ha ett namn på det.
    Väderomslag kan jag också vara känslig mot. Och allt för mycket värme. Och starkt solsken. Och blåst. Och..

Herregud! Varför isolerar jag mig inte helt enkelt?
  • Anonym
    Fjärilen72 skrev 2009-05-08 21:22:40 följande:
    Väderomslag kan jag också vara känslig mot. Och allt för mycket värme. Och starkt solsken. Och blåst. Och.. Herregud! Varför isolerar jag mig inte helt enkelt?
    haha! ja usch... tycker synd om dig som har värken också, detta är ju illa nog så usch!
  • Fjärilen72
    Anonym skrev 2009-05-08 21:27:18 följande:
    haha! ja usch... tycker synd om dig som har värken också, detta är ju illa nog så usch!
    Nja, har jag överlevt det hittills så ska man väl klara sig ett tag till tycker man.

Åt medicin i förebyggande syfte ett tag, kommer inte ihåg om den hjälpte eller inte men nu har jag slutat med den i alla fall.

Dock kan jag bli sjukt irriterad på folk som säger att dom har migrän när dom får huvudvärk en gång. Ja, man kan ha migränliknande huvudvärk men det känns som att omgivningen inte riktigt tar en på allvar och förstår att migrän faktiskt är en kronisk och smärtsam sjukdom när var och varannan människa springer om kring med "migrän".
  • Anonym

Jag har haft migrän sedan -92 och har också stört mig på människor som säger att dom har "migrän" när dom har huvudvärk och kan ta två alvedon och sen är det klart.
    Jag har nu 2009 ÄNTLIGEN fått en DR som tagit detta på största allvar och inte bara sätter sig och skriver ut treo comp till mig. Så nu äntligen får jag pröva något som ska förebygga och minska mina anfall. Har ca 4 anfall i v ibland 2 anfall på en dag. Och det har bara blivit värre dom senaste månaderna. Va utan migränen i ca 3 år och det va under mina graviditeter. Men man kan inte springa runt och vänta barn.
    Så gå inte och ha ont, utan kräv att få remiss till neurolog. Vi är på 2009.

• Anonym (Migrän)

Jag har som du beskriver i TS. Ibland får jag anfall med bara smärta och huvudvärk men ibland kommer anfallen utan smärtan men i stället extrem känslighet för lukter, ljud osv.

Ibland kan jag bara svimma. Har inte ont någonstans utan känner mig bara matt och sedan svimmar jag. Saker faller ur händerna på mig och jag har ingen kontroll. Det är också en form av migrän.

• mmonika77

Jag har haft rejäl migrän i cirka 15 år. Under graviditeterna inget men annars har jag mellan 1 gång i månaden till var 3 månad. Det börjar med att jag glömmer saker, vad jag ska göra, var jag lagt saker. Sen kommer värken kan ibland komma på 30 minuter sen gör det så ont så jag varken kan få fram ett ord. Allting blir förlångsammat, jag kan inte prata ordentligt, får inte fram orden, kan inte gå, mest ljudkänslig. Det gör så ont så många av gångerna har jag fått åka in akut för behandling. Har ätit Imigran allt från tabletter till nässpray men de har slutat hjälpa. Har nu fått Tramadol och Zomig nasal som jag ska ta när det lilla lilla börjar för att det inte ska bli så mycket av det. Första känslan för mig är att det sitter bakom någondera öga och trycker på då vet jag och då tar jag medicinerna. Har ätit förebyggande Atenolol men det hjälpte inget vidare. Har lärt mig hantera det på annat sätt och ringa efter någon vid första symptom så jag inte är hemma ensam när det händer. Brukar vara sängliggande ett par dagar efter detta för kroppen blir så matt.

• Soffipropp1982

Har också haft problem med migrän, ett tag var det väldigt ofta. Slutade sen med p-piller(yasmin) och då försvann nästan allt. Får det bara någon enstaka gång ibland, vid t ex väderomslag.

• Anonym

Anonym (Migrän) skrev 2009-05-19 10:06:01 följande:

Jag har som du beskriver i TS. Ibland får jag anfall med bara smärta och huvudvärk men ibland kommer anfallen utan smärtan men i stället extrem känslighet för lukter, ljud osv. Ibland kan jag bara svimma. Har inte ont någonstans utan känner mig bara matt och sedan svimmar jag. Saker faller ur händerna på mig och jag har ingen kontroll. Det är också en form av migrän.
    Åh vad jag känner igen det där! Har alltid haft problem med att jag blir så himla yr och "svimmig" vid lågtryck. Och just det där med att man blir svag i händer etc, tappar saker...
  • Anonym
    mmonika77 skrev 2009-05-19 10:12:58 följande:
    Jag har haft rejäl migrän i cirka 15 år. Under graviditeterna inget men annars har jag mellan 1 gång i månaden till var 3 månad. Det börjar med att jag glömmer saker, vad jag ska göra, var jag lagt saker. Sen kommer värken kan ibland komma på 30 minuter sen gör det så ont så jag varken kan få fram ett ord. Allting blir förlångsammat, jag kan inte prata ordentligt, får inte fram orden, kan inte gå, mest ljudkänslig. Det gör så ont så många av gångerna har jag fått åka in akut för behandling. Har ätit Imigran allt från tabletter till nässpray men de har slutat hjälpa. Har nu fått Tramadol och Zomig nasal som jag ska ta när det lilla lilla börjar för att det inte ska bli så mycket av det. Första känslan för mig är att det sitter bakom någondera öga och trycker på då vet jag och då tar jag medicinerna. Har ätit förebyggande Atenolol men det hjälpte inget vidare. Har lärt mig hantera det på annat sätt och ringa efter någon vid första symptom så jag inte är hemma ensam när det händer. Brukar vara sängliggande ett par dagar efter detta för kroppen blir så matt.
    Det låter helt otroligt handikappande! Känner igen mycket av det du skriver från min pappas upplevelser, det låter verkligen fruktansvärt jobbigt
  • mmonika77

Det är jättejobbigt helst när man inte kan berätta något, man hör allt men får inte ur sig någonting. Tårarna sprutar av smärta och man blir så utlämnad till att sjukhuspersonalen kan sitt jobb och att de förstår vad det är med mig. Nu finns det visserligen i min journal och jag jobbar på akutmottagningen där de fått uppleva det så nu vet de vad som händer. Men det är jättejobbigt, frustrerande och man har så ont så man skakar.

Svar på tråden migrän