• Katja77

Att det ska vara så svårt att hitta snygga kläder, eller åtminstone kläder överhuvudtaget!

Jag känner mig så uppgiven! *klipper in ett inlägg från min dagbok* Det är verkligen så mkt lättare att hitta snygga kläder i stora storlekar! Eller att öäverhuvudtaget hitta kläder i rätt storlek!

För övrigt är det inget nytt under solen. Jag var och shoppade igår. Ensam. Det var rätt skönt och mycket frustrerande! Jag fullkomligt avskyr modet just nu! Långa linnen och tröjor, skor utan klack, påsiga byxor. Allt i skrikiga färger. Som om inte det vore nog så verkar det totalt omöjligt att hitta kläder i rätt storlek. Det lyser med sin frånvaro tom på reasnurrorna. Jag lyckades efter att ha letat igenom hela HM (det tog sin lilla tid i trängseln) hitta ett (!) par byxor i storlek 36. De var för stora. Ursäkta mig men ska inte vi som är smala få köpa kläder? Varenda par byxor jag tittade på fanns flera par i varje storlek från 38-46. Om man mot förmodan hittar ett par byxor i rätt storlek är de flera decimeter för långa i benen. Ska jag i fortsättningen bara få köpa jeans? Jag blir så trött! Det är lättare att hitta tröjor. Inte helt lätt. Det verkar som att xs är en underrepresenterad storlek. Man skulle väl vara medium antar jag. Lagom. Storlek 38 både på kläder och skor. 75B i bhstorlek. Ve den som avviker från normen!

• Svar på tråden Att det ska vara så svårt att hitta snygga kläder, eller åtminstone kläder överhuvudtaget!
  • Jii

Jag har oxå svårt att hitta kläder! Jag har problemet tvärtemot ditt... Jag är 175 cm låg väger runt 67-68kg normalbyggd (tycker jag), lite rund om baken, ganska smal midja medelstora bröst. Det FINNS inga kläder som passar mig! Inte ens jeans! De som är lagom över baken är jättestora i midjan! Tröjor går an att hitta. Numer görs byxor ofta lite längre, vilket är bra förmig....men inte för dig.... Men det är trots allt lättare att lägga upp byxor än att lägga ner.
    BH storlekar förstår jag mig inte på överhuvudtaget!!!

Lycka till i shoppandet!

• Katja77

Skönt att jag inte är ensam om problemet! Eller synd kanske? Jag är smal 52 kilo lätt 160 cm lång. Har bh storlek 75c vilket innebär att tröjor sitter alldeles för tajt över bysten om de sitter bra på resten. Köper därför bara i elastiska material. Inte kul med skjortor som glipar. Har normalt storlek xs, 34-36 på byxor. Omöjligt att hitta! Det verkar som att de flesta kläder är gjorda för människor som är lite runda utan direkt midja och små bröst. men det kan ju jag bara ha fått för mig. Jag har nyligen (ofrivilligt) minskat i vikt och alla kläder jag gillar har blivit förstora så nu måste jag köpa nytt. Hur lätt är det när det inte går att hitta något jag gillar i rätt storlek. de kläder jag har som passar har jag köpt bara för att de var rätt storlek inte för att de var snygga. Hur kul är det?

Har du förresten testat att köpa jeans som sitter på höfterna och inte i midjan? Det borde väl fungera eftersom du då slipper att de är för stora i midjan...Bara en tanke...lycka till!

• Nyfiken gul

eee... nu förstår jag inte riktigt...

Jag som har storlek 40 i kläder hittar nästan BARA kläder i storlek 36...

Är det en reastång på HM med utgående modeller FINNS DET BARA storlek 34/36...

Däremot jag som har storlek 85D/E i bh har lögn att hitta tröjor, toppar och blusar som sitter snyggt.

Så DET kan jag förstå..

• Katja77

Näe, vad orättvist Nyfiken gul! Jag kanske har dålig timing men jag hittade inte ett enda par byxor i storlek 34/36 och inte en tröja i xs på reastängerna på hm igår!

• eyry

jag har då inga problem att hitta kläder.

har storlek 34 eller xs, kan även köpa strlk 160-170. har strlk 75d i bh. det går alltid att hitta bra kläder, satsa på stretchmaterial så får boobisarna plats!

• turia

Jag tycker det är hur mkt som helst xs. När det e rea så vad finns då jo xs. Man har bannat sig många gånger för att man inte var några strl mindre. Varenda kotte har 38/40, M, 38, 75B. Så inte är det lätt att vara mittemellan heller...

• systernegativ

jag har samma problem som turia. att hitta en snygg och inte trasig eller fläckig storlek 38 på reastängerna är praktisk taget omöjligt. så då får man köpa till fullpris istället.. men på h&m blir man ju iaf inte ruinerad på det sättet :]

• delphy

Jag tillhör skaran av småfolk och jag har hitta mina favoritaffärer här i Göteborg som har bra utbud av storlekarna 34 och xs.
    MEN problem med byxben finns ändå. Alla sorters byxben, utom jeans är för långa *suck* En vänlig arbetskamrat har dock erbjudit sig till att sy upp byxor åt mig så nu är väl det problemet löst *jippiiii*

Men behå..... hittar inget snyggt/ sexigt i 70A (de flesta modeller är t.o.m. för litet )

Det verkar som om oavsett hur man är byggd så är det hopplöst med storlekar....

• delphy

Oj.... det skulle ju vara en istället för . Sorry!

• Liten Nina

Här är en liten till (Stl. 34-36). Jag har jättesvårt att hitta kläder som sitter snyggt, oftast finns de i stl. s, men inte xs. Det är kanske olika i olika städer också. Bor i en ganska liten stad, och här tar småplaggen slut blixtfort! På reor är det bara stl. 40-42 kvar.

Apropå modet idag så är jag så osäker! Vet inte alls vad jag ska satsa på och vad som passar mig. Har förhållandevis breda axlar och smala höfter, så jag tror att 50-talsmodet lockar mer än 80-talsmodet. I 80-talskläder försvinner jag, dom ska ju vara pösiga också, ser helknäppt ut!
    Men jag vet inte.. Jag brukar alltid köpa kläder jag trivs i, i en klassisk stil som man kan anpassa efter tiden...

• Fru Längtan

Är i vanliga fall en S-XS. Hittar ofta kläder även om jag får leta lite. Nu när jag är gravid har jag fått problem med att hitta BH. Är en 70C just nu, och jag gissar att brösten inte stannar där. Jag tror att alla har svårt någon gång att hitta kläder. Man kan ju tycka att det finns mycket i andra storlekar, fast det inte är så. Även om det kanske finns lika mycket i ens egna storlek så kanske man inte hittar något ändå.

• LindaHelen

jag tillhöe oxå de mindre förutom på bysten
    165cm över havet 57kg sist jag stog på vågen
    byxor är ganska lätt att hitta men kan ofta vara i kortaste laget jag har 80 cm i beninnerlängd
    men när vi kommer till toppar ocj jackor så blir det värre det sitter i storlek 36 så tajt över bysten att det är svårt att röra sig och på samma plagg är det tyg över på magen tar jag 38 så sitter det bätter över bysten men inte bra och jag kan stoppa både mobli plånbok och kanender innanför vid magen just detta var en väst inne på lindex för ett par veckorsedan
    sist jag köpte bh så var det i storlekarna70f/75dd
    modet säger ju att man ska vara smal med stora tuttar men jag finner jun inget somm passar

• PappaPolis

Jag har skummat lite i de tidigare kommentarerna och kan rekommendera att kolla in Stylivery. Pratade med de förut och de kunde erbjuda mig kläder som jag kommer testa.

• cosinus

Jag kan förstå ditt problem, jag är smal men inte liten. 166 cm, 58 kg och jag gör mig alldeles utmärkt i XS för det mesta.

Min slutsats är att ungdomsserier och typ träningskläder förväntar sig mindre människor, där går jag oftast inte i XS. Och ungdoms-kläderna kan ju vara ok i basplaggen iaf.

Svar på tråden Att det ska vara så svårt att hitta snygga kläder, eller åtminstone kläder överhuvudtaget!