Chippzan skrev 2009-06-29 21:41:35 följande:
Tack, Alex mår bra just nu. Det kommer ju plötsligt det där med smärtan över hjärtat...Jag håller med! Det är inte klokt att de ska behöva vänta, våra barn. Det är ju ofta väntelistor både kors o tvärs och det oroar både barnen och oss föräldrar.
Usch.Vi har också kontakt med Huddinge, plus Astrid Lindgrens i Solna samt Liljeholmen. Många trådar i nätverket Alex gjorde ultraljud förra året, efter att han fick sin diagnos. Läkaren på DEMO, som satte diagnoserna, sa att även hjärtklaffarna är av bindväv och att man ska kolla dem. Det visade sig att både höger och vänster glappade något men att det inte var något att oroa sig för. Läkaren där bedömde att han kunde komma tillbaka om 2-3 år och kolla igen. Men, eftersom han tar tillväxthormoner sen i höstas så påverkas bindväven... det blir ju så när de växer fortare, och då tyckte DEMO läkaren att han ska kollas igen. Hans fötter började värka mer efter att han startade med hormonerna tex och det kändes bra att få det kollat igen. Bättre att kolla en gång för ofta... men han har inte klagat över smärtor förut. Det har kommit senaste veckorna och det känns inte bra... Klart man blir orolig. Det är som med din flicka och cystan, tankarna måste ju snurra runt hela tiden på dig med.Alex valde själv att gå till fritids. Det blev först efter lunch, pga mina samtal. Men det kändes inte bra att lämna honom. Fritids personalen tyckte det lät läskigt, och där är det svårt att bedömma också hur man ska göra. De kan ju inte ta på sig att "vakta" honom, samtidigt som de måste hålla ett extra öga... och jag känner att jag kan inte släpa med honom till jobbet,fast jag skulle vilja ha honom nära mig hela tiden. jätte svårt! Jag kan inte hindra honom från att leka och ha kul...Hur är det med N:s kisseri? Alex var sängvätare (på natten) tills rätt nyligen faktiskt. Det var under våren som det vände och nu är han helt torr. Är det likadant med din flicka?Härligt att ni fick en skön stund på stranden idag Det verkar bli en rätt tuff dag imorn för er, med kontroller o dyligt. Hoppas det går bra.kram
Vad skönt att han mår bra nu! Då förstår jag varför man kollar hjärtat på dom som har EDS. Jag förstår att det kändes jobbigt för dej att lämna honom igår!
Min dotter säger ibland att hon har ont i bröstet (eller hon visar, säger "jag har ont här" och lägger handen på bröstet). Jag har hela tiden trott att det beror på hennes reflux, men nu undrar jag ju om det kan vara från hjärtat det kommer?!
Det har varit en lång dag för oss idag, upp tidigt och iväg till sjukhuset. N fick kissa på en speciell toalett som mäter flöde och så och sedan göra ultraljud på urinblåsan efter att hon kissat. Hon fick kissa tre gånger på den toaletten och det blev fem-sex ultraljud. Resultatet av allt detta blev att hon kissar alldeles för ofta och alldeles för små mängder, och att det finns urin kvar i blåsan efter att hon kissat. Jag har mätt mängden urin, skrivit upp hur mycket hon druckit och kissat hemma också i två dygn och jag har ju märkt att hon kissar väldigt ofta men bara småskvättar. Hon har fortfarande blöja på natten, hon känner inte att hon behöver kissa då, inte heller när hon är blöt eller kall. Dom tror att det är cystan i ryggmärgen som orsakar alla problemen hon har med kisseriet. På måndag ska vi på tredje magnetröntgen, denna gång med kontrastvätska, och om två veckor ska vi äntligen träffa barnneurolog och neurokirurg igen för att få besked om hur och när operationen blir. Jag grubblar såklart mycket över det och oroar mej... Jag vill bara att det här jobbiga ska vara över och att N förhoppningsvis får må lite bättre efter operationen! Samtidigt är jag livrädd för den dagen när operationen blir... Usch ja. Det känns så deppigt ibland när jag ser andra barn i N:s ålder och yngre, hur dom springer och hoppar och klättrar utan problem. Och N är så tapper och klagar nästan aldrig. Men häromdagen sa hon "mamma, jag är sjuk nästan hela tiden"... Usch vad det gjorde ont i mammahjärtat!
Jaja, nu ska jag inte trötta ut er med mitt gnäll. Dags att stoppa lillan i säng. Ha det så bra i värmen! Och hoppas din son fortsätter att må bra utan för mycket symptom från hjärtat!
Kram S