Inlägg från: closetomyheart |Visa alla inlägg
  • closetomyheart

    Danska Klinker (adresser och priser)

    På begäran av Moncabang så kopierar jag in ett inlägg jag gjort i en annan tråd

    Vill bara informera alla som inseminerar på barnmorskekliniker eller tänker inseminera. Chansen att bli gravid ökar om du insemineras av en läkare, som till skillnad från en barnmorska får föra upp sprutan enda upp i livmodern, något som en barnmorska inte får göra, de får bara föra in sprutan till livmoderöpningen.

    kan vara något att fundera på, med tanke på att det kostar en del att inseminera.

    Jag kan varmt rekommendera Fertilitetskliniken Nordica, numer
    Copenhagen Fertility Clinic , som är både billiga och har en helt fantastisk personalstyrka...har aldrig mött bättre och trevligare läkare/sköterskor någonsin.


    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Gaytjej skrev 2009-07-27 20:26:34 följande:
    Är du helt hundra på det, Beyond Eternity? Jag trodde att det var så som du beskriver, men blev sedan FL-informerad om att barnmorskor visst kan använda tvättad sperma som placeras m kateter direkt i livmodern.
    Ja jag är helt säker. Barnmorskor får helt enkelt inte föra upp kateternenda upp  i livmodern, för att få göra det ingreppet så måste man vara läkare.
    nadir skrev 2009-07-27 20:26:54 följande:
    Det står ju annorlunda i informationsfoldrarna jag fått. Både från StorkKlinik och Gaia. Att den är renad och skjuts ända in? Eller har jag drömt detta?
    Ja att säden skjuts ända in kan ju tolkas på båda sätten, men självklart så skriver inte barnmorskeklinikerna att de inte får föra upp katetern enda upp i livmodern, då skulle de ju förmodligen förlora kunder.
    Att skriva så som de gör säger ju egentligen ingenting om att de för katetern in i livmodern....det ger däremot sken av att de gör det. Och det kan man ju tycka vad man vill om.
    Jag personligen tycker att det är lite att lura människor som vill ha barn, varför kan de inte bara helt sakligt informera fakta?

     Nåja, folk blir ju gravida då barnmorskor gör insemninationer också, men det kan ju vara bra att veta att chansen så klart ökar något då en läkare utför ingreppet då spermierna får än mer skjuts. Och med tanke på att flera barnmorskekliniker faktiskt tar mer betalt än vissa kliniker med läkare så bör man nog tänka både en och tjugo gånger på var man vill lägga sina pengar och förtroende.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Moncabang skrev 2009-07-27 21:06:19 följande:
    Tack Beyond Eternity!! Tyckte det var bra att du skrev det här oxå! =) Jag har hört precis det du nu sagt av läkaren på cfc och det är även vad som står i den danska lagskriften angående inseminering. Det underlättar ju mycket för spermierna att bli placerade direkt i livmodern. Jag kommer iaf även fortsättningsvis använda mig av en läkarledd klinik pga detta. Dvs om jag nu inte redan har blivit gravid... Tack igen!!
    Var så god {#lang_emotions_sunny}
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Clodia skrev 2009-07-28 09:28:20 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-07-27 20:52:18 följande: I så fall ljuger Storkkliniken, både på hemsidan, i informationsmaterialet och oss rakt upp i ansiktet (och muttan). Både när hon berättade hur inseminationen gick till, och när hon faktiskt lade upp katetern så sa barnmorskan "in i livmodern". Nu var det aldrig aktuellt med en läkarklinik för vår det, och det gick ju bra, men det är det så att de ljuger (inte bara slingrar sig och omskriver, utan faktiskt ljuger) så är ju det ett stort minus i kanten.
    Ja det är jävligt illa om det är så de förklarar det hela.
    Jag gick in på Storkklinikens hemsida och kopierade en del av texten där

    "Själva inseminationen tar bara ett ögonblick och sker genom en tunn kateter med spermier som läggs upp i din livmoder under din ägglossning."

    Jag kan förstår att man kan uppfatta denna text som om katetern förs upp enda in i livmodern (och jag gissar att de förklarar muntligt i samma termer), MEN det är ju inte vad de egentligen skriver. De säger "spermier som läggs upp i livmodern" och det är ju där de hamnar om man skjuter upp dem med katetern från livmoderöppningen.

    Jag förstår också varför de inte är tydliga med att de faktiskt INTE för upp katetern enda upp i just livmodern, helt enkelt för att då skulle de kunna förlora kunder.

    Men jag tycker det otroligt är viktigt för alla som ska inseminera att man faktiskt får rätt information om detta, så får varje person/par själva ta ställning till om de ändå vill göra inseminationen hos en barnmorskeklinik......

    Hjälp gärna till att sprida denna information. För hade jag efter, säg tre två-tre inseminationsförsök på en barnmorskeklinik inte blivit gravid och fått denna information först då så hade jag kännt mig rejält lurad...för tänk om jag hade kunnat bli gravid vid första försöket hos en läkare just för att läkaren får föra in katetern enda upp i livmodern. Det handlar ju faktiskt ändå om rätt mycket pengar och framförallt om enorma förhoppningar om att bli gravid och längtan efter ett barn.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Apolline skrev 2009-07-31 13:15:24 följande:
    Fast såhär står det i Storkklinikens informationsmaterial; "Efter samlag med en man kommer spermierna att ligga överst i slidan. Därifrån kommer en del av spermierna att simma upp genom livmodershalsen till livmodern. För att öka chansen för att du ska bli gravid vid inseminationen lägger vi upp spermierna direkt i livmodern. För att göra det krävs att man först tvättar sperman i en steril procedur." De skriver ju uttryckligen att DE lägger upp spermierna direkt upp i livmodern. Varför skulle de med det mena att att sprutar ut spermierna vid livmodertappen och låter dem simma in i livmodern själva? Första gången jag var där illustrerade de på en modell hur långt katetern fördes in, och de visade då att den förs in i livmodern. Dessutom har jag sett när de inseminierat mig hur lång den där plastkatetern är. Och jag känner ju rent fysiskt när de för katetern genom livmodertappen, för det gör ont. Efter insemination kollar de också att livmodertappen sluter sig igen. Några gånger har det kommit några droppar blod. Skulle allt detta vara bluff? Kan du inte istället visa var du hittat den information som säger att barnmorskor inte får föra in spermier i livmodern? Eller vem som har sagt det till dig?
    "... lägger vi upp spermierna direkt i livmodern" detta kan du tolka hur du vill.
    I stället för att hålla på att misstolka den luddiga info på dessa barnmorskekliniker så kontaktade jag läkare (inkl barnmoskor) , svårare än så är det inte.

    Så kontakta en läkare om du tvivlar på informationen om det är viktigt för dig, jag tänker inte dividera om detta mer. Som jag nu redan upprepat ett antal gånger så har jag  fått informationen av flera olika läkare inkl barnmorskor.
    Jag skrev denna info här i tråden av ren välvilja och inte för att ha någon evighetsdebatt om det hela då det inte handlar om min åsikt eller något jag tycker, tro på det eller inte, gör vad du vill med informationen.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    nadir skrev 2009-08-02 16:40:08 följande:
    Men då undrar jag vad tex CFC har för statistik? Vad den beräknade chansen att bli gravid är. StorkKlinik säger 15-20%, typ som ett samlag då har jag för mig.. men vad säger CFC om den procenten?
    Du får väl gå in på deras hemsida och kolla{#lang_emotions_wink}
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Svea1974 skrev 2009-08-02 23:12:43 följande:
    BM får föra upp katetern i livmodern, det är inte en komplicerad procedur.
    Det har inget att göra med att det inte är en komplicerad procedur, det handlar om vilka befogenheter man har att rätta sig efter som tillhör ens yrke Olika proffesioner har olika befogenheter och det är det sopm detta handlar om.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • closetomyheart
    Zixi skrev 2009-08-02 22:35:44 följande:
    Jag var oxå helt övertygad om (och har på flera ställen läst) att det var så att endast läkare fick föra in spermier i livmodern men vi kommer att använda en barnmorskeklinik och jag frågade dem specifikt om saken och de sa att sperman skulle föras IN I livmodern. Vi har desutom enligt deras instruktioner köpt IUI sperma. Kan försöka känna efter lite extra så jag kan meddela efteråt vad de egentligen gjorde
    Självklart kommer spermierna IN i livmodern även om de skjuts upp från livmoderöppningen, de lägger dem ju inte på magen precis, MEN en läkare får föra in katetern ännu längre och därifrån spruta in spermierna, vilket innebär att spermierna får kortare väg att "simma".
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)