Tradera - "ockerfrakt"
Ge positivt men poängsätt på skala vad gäller fraktkostnad i enlighet med vad du anser. Skriv kanske i kommentaren vad som gällde angående "samfrakt".
Ge positivt men poängsätt på skala vad gäller fraktkostnad i enlighet med vad du anser. Skriv kanske i kommentaren vad som gällde angående "samfrakt".
Jag menar så andra som handlar av samme säljare kan veta att det är en person som skor sig vid samfrakt.
Är nog så att den totala vikten eller storleken för din försändelse gör att säljaren skickar som postpaket. Finns ett postpaket à 175kr
3 150:– 120:– 217:50 174:–
5 175:– 140:– 255:– 204:–
10 225:– 180:– 330:– 264:–
Mått och vikt: Maxlängd 1,5 meter. Kollin som har en längd + omkrets som är större än 2 meter taxeras som skrymmande.
För kollin som är längre än 1,2 meter tillkommer en avgift på 62:50 (50:– exkl moms).
Vikt per kolli högst 20 kg.
http://www.posten.se/m/text_ptm_priser_privat?csref=google
Dvs ditt paket ska då väga mer än 3 kg. Om det verkar rimligt så är det nog förklaringen. Räkna själv på om det skulle kunna vara lönsamt med några försändelser och samfrakt som går som brev och föreslå säljaren det isf och se hur denne ställer sig. Men det är nog så att skillnaden grundar sig på att det nu blir paket ej brev
DHL ger 30 % rabatt till den sista
Med DHL skulle motsvarande paket då kosta
L - Paket Large (330 x 310 x 170) 5,0 120:- 84:-
Dvs 84 :- (mycket bättre än 175
Om inte TS handlade av en näringsidkare dvs företagare som sålde på tradera.
Överpriset på frakten bör ju helt klart tas upp med säljaren, insisterar denne på att behålla den överskjutande summan skulle jag ge 1:a på "Var fraktkostnaden rimlig?", mer än dubbelt är inte rimligt . Men troligtvis återbetalar h*n väl om h*n har goda omdömen sedan tidigare så borde dessa vara välförtjänta.
Sömmarna skulle jag påtala, men även nämna att det ju är lagbart men att det kanske borde ha framgått av objektsbeskrivningen. Erbjuder säljaren någon form av kompensation så skulle jag ge en hyffsad siffra på "Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?", men struntar säljaren i det hela så skulle jag väga in det i "sifferbetyget" och ge en siffra på den lägre sidan på just dessa två objekt, men bra på de andra som hade korrekt objektsbeskrivning.