• Minnie69

Tradera - "ockerfrakt"

Ge positivt men poängsätt på skala vad gäller fraktkostnad i enlighet med vad du anser. Skriv kanske i kommentaren vad som gällde angående "samfrakt".

• Minnie69

Jag menar så andra som handlar av samme säljare kan veta att det är en person som skor sig vid samfrakt.

• Minnie69
    Angels skrev 2009-05-09 11:58:49 följande:
    Ja jag har pratat med säljaren och ja, jag vet att det är jag som gjort fel, men jag har då alltid samfraktat om köparen så velat, ÄVEN om jag inte skrivit samfrakt.Det är inte jag som får rabatt, det är säljaren som tjänar en slant tack vare att jag bjöd på alla objekten.Men då vet jag att det bara är jag som tycker så här.
    Det är inte bara du som tycker så, jag anser att det är förkastligt och jag förväntar mig att om man skor sig på samfrakt så skriver man ut under vilka premisser man arbetar isf. Jag skulle tjaffsa och hålla på också. Däremot så kan man ju inte göra så mycket mer om säljaren är fullständigt omedgörlig, annat än att ta in det i sin bedömning om fraktkostnaden var rimlig. Det skulle jag definitivt inte anse, med 8 auktioner kan du lämna ett ganska så rejält avtryck i säljarbedömningen {#lang_emotions_djavulsk}
  • Minnie69

Är nog så att den totala vikten eller storleken för din försändelse gör att säljaren skickar som postpaket. Finns ett postpaket à 175kr

Vikt                     Pris per kolli                                       Pris skrymmande        
                                exkl moms        inkl moms                  exkl moms          inkl moms

3                           150:–                    120:–                    217:50                  174:–

5                           175:–                    140:–                    255:–                    204:–

10                         225:–                    180:–                    330:–                    264:–

Mått och vikt: Maxlängd 1,5 meter. Kollin som har en längd + omkrets som är större än 2 meter taxeras som skrymmande.

För kollin som är längre än 1,2 meter tillkommer en avgift på 62:50 (50:– exkl moms).

Vikt per kolli högst 20 kg.
    http://www.posten.se/m/text_ptm_priser_privat?csref=google

• Minnie69

Dvs ditt paket ska då väga mer än 3 kg. Om det verkar rimligt så är det nog förklaringen. Räkna själv på om det skulle kunna vara lönsamt med några försändelser och samfrakt som går som brev och föreslå säljaren det isf och se hur denne ställer sig. Men det är nog så att skillnaden grundar sig på att det nu blir paket ej brev

• Minnie69

DHL ger 30 % rabatt till den sista

karmasus skrev 2009-05-09 12:33:40 följande:
    säljaren skickar det säkert som postpaket som man säger ovan. Föreslå Schenker eller DHL så kommer du billigare undan. Säljaren kanske inte är medveten om det. Säljarnen kanske kollar bara i Postens portotabellen.
  • Minnie69

Med DHL skulle motsvarande paket då kosta

L - Paket Large (330 x 310 x 170) 5,0 120:- 84:-

• Minnie69

Dvs 84 :- (mycket bättre än 175

• Minnie69
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:37:39 följande:
    jämför inte FL med tradera är du gullig... men med tanke på att du är ovetande så får du en länk.www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20000274.HTM
    "en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument"

Ej tillämplig mellan två vanliga "svennar"
  • Minnie69

Om inte TS handlade av en näringsidkare dvs företagare som sålde på tradera.

• Minnie69
    Angels skrev 2009-05-23 10:14:13 följande:
    Var ett tag sedan jag skrev denna tråd. Har ännu inte fått några kläder, trots att jag mailat och försökt ringa, men inget svar. Får väl erkänna mig lurad.
    Hur ser personens omdömen ut?
  • Minnie69

Överpriset på frakten bör ju helt klart tas upp med säljaren, insisterar denne på att behålla den överskjutande summan skulle jag ge 1:a på "Var fraktkostnaden rimlig?", mer än dubbelt är inte rimligt . Men troligtvis återbetalar h*n väl om h*n har goda omdömen sedan tidigare så borde dessa vara välförtjänta.

Sömmarna skulle jag påtala, men även nämna att det ju är lagbart men att det kanske borde ha framgått av objektsbeskrivningen. Erbjuder säljaren någon form av kompensation så skulle jag ge en hyffsad siffra på "Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?", men struntar säljaren i det hela så skulle jag väga in det i "sifferbetyget" och ge en siffra på den lägre sidan på just dessa två objekt, men bra på de andra som hade korrekt objektsbeskrivning.

• Minnie69
    Angels skrev 2009-05-26 18:02:40 följande:
    Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
    Tycker som sagt inte att du behöver skriva det på alla 8, men däremot kan du ju ta med det i "sifferbetyget" på samtliga, då kommer det ju att återspeglas för andra köpare att frakten kan bli förhållandevis dyr. Någon auktion kan du ju dessutom nämna det utförligen så att det framgår att det just rörde sig om vinstpåslag av stora mått vid samfrakt, jag skulle vilja veta om en säljare inte följer postens portotabell vid samfrakt, så då gör du ju kommande köpare en tjänst. Men endast om säljaren vägrar att återbetala överskjutande belopp!
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"