• k girl

Tradera - "ockerfrakt"

Alltså, ärligt talat ser jag inte riktigt problemet.
    När du budar på en vara godkänner du ju frakten (jag budar själv aldrig på en vara om jag inte vet vad säljaren vill ha för frakten). Nu får du samfrakta något rabatterat jämfört om säljaren skulle skicka grejerna en och en. Det är väl jättebra? Lurad kan du ju inte direkt känna dig, då du budade på varorna fullt medveten om vad säljaren ville ha för frakten.

• k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:18:07 följande:
    har du satt in dom? om du gjort det och säljaren inte skickar dig nåt så är det polisanmälan för bedrägeri alt grovt beroende på summa. om inte så gör som jag sa. du har rätt att backa ur en affär som tur är..
    Inte på Tradera.
    "I och med att du lägger ett bud förbinder du dig till att genomföra affären om du vinner budgivningen. Samma sak gäller om du klickar på "köp nu". Säljaren har rätt att driva igenom affären eftersom det har skapats ett bindande avtal er emellan. "
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:32:43 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:24:17 följande: ursäkta men *ROFLMAO* det låter bra men är inte lagligt hållbart...
    Nej, men det är precis som med Familjeliv - när man blir medlem här förbinder man sig att följa de regler de har satt upp för användarna. Gör man inte det riskerar man att bli avstängd. Så enkelt är det.
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:32:43 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:24:17 följande: ursäkta men *ROFLMAO* det låter bra men är inte lagligt hållbart...
    På vilket sätt är det inte lagligt hållbart förresten? Såväl konsumentköplagen som distansköplagen gäller köp mellan privatperson och näringsidkare. Eftersom tradera i sina villkor stipulerar att bud utgör ett avtal mellan säljare och köpare, och du som användare godkänner detta, varför skulle detta avtal inte gälla?

Citerar från KO:
    "När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick. [---]
    När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt."

Notera i synnerhet den sista meningen.
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:37:39 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:35:08 följande: jämför inte FL med tradera är du gullig... men med tanke på att du är ovetande så får du en länk. www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20000274.HTM
    Lite gulligt att du länkar till en författning som är upphävd sedan ett par år tillbaks... Men ok, du kanske tänkte på Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)? Det reglerar köp mellan näringsidkare och privatperson, inte mellan privatpersoner.
  • k girl
    Minnie69 skrev 2009-05-09 12:40:13 följande:
    Om inte TS handlade av en näringsidkare dvs företagare som sålde på tradera.
    Precis.
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:42:55 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:39:30 följande: ja inom vad står den delen? jo när det gäller ånger i form av återköp med tanke på att den står i anslutning till beggade varor.
    Då kanske det är dags att jag länkar till en författning... www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
    En köpare har ingen generell ångerrätt eller rätt till öppet köp. Man kan häva ett köp vid till exempel ett kraftigt dröjsmål. Säljaren kan bland annat kräva att köparen fullföljer avtalet, och dessutom kräva ränta. Köparen kan häva köpet på grund av att varan är felaktig, eller en försenad leverans.
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"