• karin76

Tradera - "ockerfrakt"

Alltså: Mycket snack här om regler och vad som gäller enligt lag. I grund och botten är det ju en affär mellan två privatpersoner och då kan man ju oftast diskutera sig fram till en bra lösning. Det enklaste är väl att bara fråga säljaren om varför frakten landar på hela 175 spänn? Och kanske föreslå att hon skickar paketet inslaget i plastpåse med frimärken så det blir så billigt som möjligt!

Säljaren bör ju tycka att det är väldigt bekvämt att bara behöva packa ETT paket av alltihop så hon borde väl vara resonlig! Om inte så får du nog bita i det sura och acceptera. Men man kan skriva i omdömet att säljaren tar extra betalt för frakt!

Att dina pengar ska "försvinna" som du skriver finns det väl ingen risk för? Säljaren har ju ingått ett köp precis som du och måste givetvis skicka kläderna om du betalar.

• karin76
    Bellbox skrev 2009-05-09 14:31:38 följande:
    Det JAG fattat det som är att eftersom säljarna skriver "jag ansvarar inte för postens slarv" så kan de lura köparen genom att först se till att få betalt sen "säga" att de lagt paketet på Posten fastän de inte gjort det bara för att sen säga att "de visst lagt det på Posten men att det måste kommit bort då"... På så sätt frå de pengarna och behåller kläderna (t.ex) men köparen blir lurad... (men det är det enda hittills negativa som någon varnat mig om ang att köpa på t.ex Tradera eller via Blocket om man ber dem skicka (om man inte kan hämta själv alltså)
    Nä, man kan såklart aldrig vara säker på att säljaren verkligen skickat. Har hänt mig och då står ju ord mot ord. Jag menade bara att köparen inte ska vara orolig för att ens fråga. Man har givetvis rätt att få en förklaring från säljaren på en vänlig fråga utan att straffas. Men som sagt...man vet aldrig...vissa är helt enkelt inte seriösa. För övrigt är det rätt löjligt att skriva att man "inte ansvarar för postens slarv". Nä, varför skulle man göra det?!
  • karin76
    Angels skrev 2009-05-26 18:02:40 följande:
    Bra, det var därför jag bjöd på auktionerna. Nu har jag dock ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt. Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet? Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
    Alltså: Hon har skickat dig trasiga kläder och dessutom tjänat 91 kronor på frakten! Det tycker i alla fall jag är riktigt ruttet och det ska du absolut skiva i ett omdöme. (Som jag tycker kan bli negativt) Men om du orkar tycker jag du ska börja med att klaga hos säljaren. Plaggen ska INTE vara trasiga om man inte har angett det i beskrivningen!
  • karin76

Fast du kan ju inte kräva att få tillbaks pengar för frakten. Du har ju trots allt accepterat en kostnad när du budade. ÄVEN om jag, som sagt, tycker att det är ruttet att ta en massa extra betalt. Fattar inte varför folk överhuvudtaget tar mer betalt än det verkligen kostar att skicka. Det är väl inte DET man ska tjäna pengarna på?!

Men påpeka det ska du såklart! OM du inte vill lämna neg, på alla omdömen så gör det på de som var trasiga och positivt på resten. (OM inte köparen tar tillbaks de trasiga och ger dig pengarna åter!) Men även i positiva omdömen kan du ju skriva typ "jag betalade x kronor men portot var bara på x". Så vet kommande köpare att säljaren är en sådan som tar mer betalt än det verkligen kostar!

Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"