• Indianica

Tradera - "ockerfrakt"

annavanste1 skrev 2009-06-19 17:03:09 följande:
    Måste fråga er som är duktiga på Tradera, vad betyder samfrakta???
    Har man köpt tex 5 saker från en säljare och h.n vill samfrakta betyder det då att det blir mindre fraktkostnad eller nånting annat???
    Ja, precis så är det. Det blir dyrare att skicka varje plagg för sig, än att packa alla i samma kuvert.
  • Indianica
    Sammi skrev 2011-02-21 14:07:49 följande:
    Hej när ni bjuder på en sak då accepterar ni frakten sen om det blir billigare för han som skickar då ska ni ändå inte gnälla när ni bjuder står frakten och tycker ni inte att det stämmer ska ni fasen inte bjuda då heller rätta mig om jag har fel .......................P?
    Det är en moralisk fråga, men juridiskt har du rätt. Avtalet gäller det som står i beskrivningen och står det inget om samfrakt, kan man inte ta förgivet att det är okej att samfrakta och få ned priset för frakten för egen del. I sådana här fall är det bästa alltid att skicka meddelande före man budar och fråga säljaren om t.ex. samfrakt är okej om man vinner flera bud.

Jag tycker det är så pass vanligt med ockerfrakt på Tradera att jag i regel aldrig budar på folk som typ tar 50 kr i frakt och emballage (typ matkasse) för en t-shirt eller dylikt. Jag anser det inte vara seriöst, men sådana här fall är ju lurigare.

I det här fallet kan det ju helt enkelt vara så att säljaren är väldigt obetänksam och ego och bara tycker att hon själv gjorde en god affär när du ville ha allti samma paket och kan stoppa mellanskillanden i fickan. Hon kanske faktiskt aldrig tänkte på att du ville ha billigare frakt, utan bara färre paket.

Som någon annan skrev är det bästa alltid att höra av sig i efterhand om man är missnöjd och du är missnöjd med både frakt och trasiga kläder. Är säljaren otrevlig, tveka inte på negativt omdöme, det behövs!
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"