Efterlyser "Anonym Jensan o tråden om "grov hälsoångest"!
Hej.
Jag träffade en tjej i en tråd om hälsoångest. Jag hoppas att hon hittar hit så vi kan fortsätta tala och stötta varandra.
/
Hej.
Jag träffade en tjej i en tråd om hälsoångest. Jag hoppas att hon hittar hit så vi kan fortsätta tala och stötta varandra.
/
Li: Hej!! Letade just efter dig och funderade på att starta en ny tråd! Upptäckte häromdagen att vår gamla tråd stängts. Vad kul att "se " dig igen! Hur är det med dig? Här är det lite upp och ner. Har massor av ryckningar i benen och händerna för tillfället och en massa andra konstigheter som jag inte gillar. Såklart.
Hej Jensan!
Vilken tur jag hade att du hittade mig Här är det också upp och ner. Fortfarande mycket ryckningar och buzzningen i höger axel
Men så länge jag inte har en ihållande ryckning ska jag inte klaga.
Jag glömde och tillägga att jag igår hade en väldigt konstig ryckning på ett ställe på insidan av låret/nästan baksidan. Det kändes väldigt svag, nästan kittlade. Har du varit med om detta???
Li: Ja, jag har ofta såna svaga kittlande ryckningar i ena fotvalvet. Det är märkligt hur många sätt de kan yttra sig på, de här ryckningarna. I morse hade jag en jättekraftig på sidan av halsen, den drog liksom ner hela hakan också kändes det som, kan ju inte ha sett klokt ut...
Är det en allmän tråd för alla att diskutera i?
Annars borde ni väl kanske börja maila varandra istället.
Anonym: Stör det dig att vi skriver till varandra i en tråd? Ett tips är då att låta bli att läsa denna. Och ja, detta är en fortsättning på en gammal tråd som är för alla med hälsoångest. Välkommen hit om du har dessa bekymmer.
Jensan; Just nu är det extremt dåligt! Oron har tagit över igen och jag har fått en ihållande ryckning på överarmen. Jag har värk i bägge knäna och tycker de ser konstiga ut. Jag är så fruktansvärt less på ryckningarna och den här oron om att det ska vara als. Varför går det aldrig över????
Li: Usch, ja, det är så jobbigt när oron tar överhanden. Kan du se något samband med din oro/din ryckningar med exempelvis stress, dålig sömn etc.? Det kan ju ibland vara svårt att se vad som är hönan eller ägget, allt blir ju till en ond cirkel av stress över ryckningarna, ännu fler ryckningar osv osv. Jag känner preis som du, är så oerhört trött på detta och den oro det skapar. Jag har jättemycket ryckningar i benen för tillfället, och så har min ansiktsryckning som hade försvunnit (den i kinden) kommit tillbaka igen, och då känns det som att hela ansiktshalvan vibrerar. Har väldigt ont i flera av mina fingerleder, emn jag vet inte om det hänger ihop eller beror på något annat. Mina knän känns också hysteriskt belastade, och därmed lårmusklerna precis ovanför knäet. Jag hade också kramp i foten för någon dag sen, och sen började det rycka, och då var ju oron genast där i ilfart. Man skulle vilja veta vad det är som orsakar detta!
Hoppas att det känns bättre idag!
Li: Hur är det med dig? Bättre hoppas jag? Jag är också så innerligt trött på detta ryckande och alla andra känningar som aldrig vill ta slut. Just nu har jag en superobehaglig ihållande ryckning i handen (muskeln till lill- och ringfinger) som oroar mig. Den ser inte klok ut heller, som att det sugs in ett område på sidan av handen hela tiden samtidigt som det "poppar" lätt inne i handen på insidan av samma muskel. Har också mycket ont i många av mina leder och tycker att jag slinter med händerna när jag gör saker. Det är så fruktanvärt frustrerande och jag orkar liksom inte hålla på och oroa mig. Skulle vilja ha ett svar på hur det kan bli såhär så att man inte behöver gå och tro att man ska få en als-diagnos när som helst. Jag kan acceptera lite ryckande emellanåt i armar och ben till exempel, det har väl alla då och då, men de här märkliga konstiga ryckningarna i precis varenda muskel som existerar (hände och ansikte främst för min del, och det är också de ställen jag avskyr mest att ha ryckningar i) känns så onormala.
Jensan: Hoppas det är bättre med dig.Här är det som vanligt ungefär förutom att lillen har haft magsjuka och nu har jag nått liknande och som varje gång när jag blir sjuk, ännu mera ryckningar. Ryckningen i handen du beskriver, vet exakt hur det ser ut. Den jag hade i "knä-låret" såg exakt ut som om det sögs in. Jag skulle också vilja ha ett svar på varför det är såhär och varför det aldrig går över!
Li: Nu var det ett tag sen! Hur är det med dig? Här är det faktiskt inget vidare. Har hysteriskt mycket ryckningar i benen och händerna hela tiden och andra konstiga känningar, framförallt i låren precis ovanför knäna och i alla leder (fotled, knäled osv). Benen känns svaga, stela och konstiga. Även min envisa kindryckning som var borta ett tag har kommit tillbaka och är nu återigen ständig följeslagare. Ibland känns det som att hela ansiktet vibrerar när jag ska sova, det är väldigt obehagligt. Känner mig lite nedslagen för tillfället även om det är OK ångestmässigt, för det känns som att det inte kan vara nåt annat än als när det känns såhär....Är så innerligt trött på detta eviga ryckande (och alla andra grejer som följer).
Hoppas att du har det bra och att du inte beväras så vansinnigt mycket som jag gör just nu.
Jensan; Hur har du det?? Här är det ingen skillnad lika mycket ryckningar som tidigare det här verkar aldrig sluta!!! När ska man slippa denna ständiga oro? Jag jobbar natt i sommar och h-vete vilka rykningar jag får, ÖVERALLT - hela tiden. Det gör det otroligt svårt att släppa als-rädslan :( jag känner mig som en vandrande popcornmaskin.
Hoppas du mår bättre än jag och får njuta av sommaren.
Li: Nej här är det tyvärr inte heller något vidare. Ryckningarna har varit värre än någonsin de senaste månaderna, men det som oroar mig ännu mer är alla andra symtom som tilltar. Mina ben känns konstant tunga, styva, stela och svaga. Framför allt runt knäna och i låren. Att det sen rycker loss som bara den i dem gör ju inte saken bättre. En massa buzzande har jag också i vänsterbenet idag. I händerna rycker det också massor, både små och större som förflyttar hela tummen emellanåt. Min vänsterkind gör sig också ständigt påmind. Trött är jag och ont i leder har jag ofta. Jag börjar känna mig uppgiven. Funderar ibland på att söka läkare igen, men vågar inte. Det kan iallafall knappt bli mer onormalt än så här.
Ditt nattarbete gör säkert också att din kropp blir mer spänd och att ryckningarna ökar av trötthet och liknande. Jag känner också av det sen jag började arbeta igen nu i sommar (jobbar både dag/kväll/natt) att det blivit ännu värre. Det jag dock känner av extremt tydligt är som sagt denna enorma trötthet och "svaghet" (går ej att beskriva känslan riktigt, känns som att jag är för tung för mina egna knän på nåt sätt, men det är jag inte) i benen. Det oroar mig MYCKET!
Jag hoppas att du kan njuta lite av din sommar trots detta helvetiska ryckande. Jag måste säga att jag ändå tycker att det är oerhört skönt att det finns någon annan med samma bekymmer som jag, även om jag självklart inte önskar dig denna ständiga oro och den fysiska påfrestning detta faktiskt innebär. Det är väldigt svårt att förklara för någon som inte varit där själv.
Kram.
Jensan; Jag känner precis samma sak även fast jag inte önskar min värsta fiende samma helvete som jag har Jag känner precis samma gällande svagheten och tycker att alla mina lemmar ser ut att ha drabbats av atrofi. Att det sedan är miljoner olika ryckningar överallt gör det inte lättare! Jag verkligen HATAR detta och jag kan inte för mitt liv förstå varför kroppen gör som den gör.
Kram
Li och/eller Jensan, är ni kvar på detta forumet
Har ni fått veta något mera?
Har samma som Jensans symtom och måste bara se om ni är kvar.
Vore väldigt snällt om ni kan svara!
Li: Hur är det med dig? Bättre hoppas jag? Jag är också så innerligt trött på detta ryckande och alla andra känningar som aldrig vill ta slut. Just nu har jag en superobehaglig ihållande ryckning i handen (muskeln till lill- och ringfinger) som oroar mig. Den ser inte klok ut heller, som att det sugs in ett område på sidan av handen hela tiden samtidigt som det "poppar" lätt inne i handen på insidan av samma muskel. Har också mycket ont i många av mina leder och tycker att jag slinter med händerna när jag gör saker. Det är så fruktanvärt frustrerande och jag orkar liksom inte hålla på och oroa mig. Skulle vilja ha ett svar på hur det kan bli såhär så att man inte behöver gå och tro att man ska få en als-diagnos när som helst. Jag kan acceptera lite ryckande emellanåt i armar och ben till exempel, det har väl alla då och då, men de här märkliga konstiga ryckningarna i precis varenda muskel som existerar (hände och ansikte främst för min del, och det är också de ställen jag avskyr mest att ha ryckningar i) känns så onormala.
Li: Nej här är det tyvärr inte heller något vidare. Ryckningarna har varit värre än någonsin de senaste månaderna, men det som oroar mig ännu mer är alla andra symtom som tilltar. Mina ben känns konstant tunga, styva, stela och svaga. Framför allt runt knäna och i låren. Att det sen rycker loss som bara den i dem gör ju inte saken bättre. En massa buzzande har jag också i vänsterbenet idag. I händerna rycker det också massor, både små och större som förflyttar hela tummen emellanåt. Min vänsterkind gör sig också ständigt påmind. Trött är jag och ont i leder har jag ofta. Jag börjar känna mig uppgiven. Funderar ibland på att söka läkare igen, men vågar inte. Det kan iallafall knappt bli mer onormalt än så här.
Ditt nattarbete gör säkert också att din kropp blir mer spänd och att ryckningarna ökar av trötthet och liknande. Jag känner också av det sen jag började arbeta igen nu i sommar (jobbar både dag/kväll/natt) att det blivit ännu värre. Det jag dock känner av extremt tydligt är som sagt denna enorma trötthet och "svaghet" (går ej att beskriva känslan riktigt, känns som att jag är för tung för mina egna knän på nåt sätt, men det är jag inte) i benen. Det oroar mig MYCKET!
Jag hoppas att du kan njuta lite av din sommar trots detta helvetiska ryckande. Jag måste säga att jag ändå tycker att det är oerhört skönt att det finns någon annan med samma bekymmer som jag, även om jag självklart inte önskar dig denna ständiga oro och den fysiska påfrestning detta faktiskt innebär. Det är väldigt svårt att förklara för någon som inte varit där själv.
Kram.