• Hönsmamman11

Majsvälling eller Havrevälling??

Hej, vi skall nu börja introducera välling till våran son på 6månader. Vi har provat havrevälling men det tycker han inte om. Gröt funkar konstigt nog. Har testat majsvälling och det funkar bra. Måste man ge dom havrevälling eller kan jag köra på med majsvälling? Han får ju i sig gluten genom gröten. Hur gör ni när ni skall ge välling på kvällen? Ammar ni innan eller efter vällingen?

• Svar på tråden Majsvälling eller Havrevälling??
  • aprilsill

Vi körde då med majs från början, tror det var min BVC sköterska som rekommenderade det. Den är lite mildare än den vanliga vällingen. Bytte välling kring året.

• lia76

Majsvälling är snällare mot magen.
    Tycker han inte om havrevälling så behöver du inte ge honom den

Välling har jag gett som kvällsmat och sen ammat lite innan hon ska sova.

Stella och Ida
  • Malin 89

Gav majsvälling till min snart 9 månaders kille och han var väldigt ofta jättetrög i magen - Pratade med vår BVC-tant om det. Hon berättade att majs är stoppande och att majsvälling helst bör ges vid lös mage.

Bytte till Semper mild havrevälling och sedan välling-bytet har hans mage varit bra. Detta är min erfarenhet av dessa välling sorter.

//Malin

• Bubblan2

Pratade just med BVC om detta då jag har en 6-månaders som haft problem med trög mage.
    BVC-ssk:an sa att både majs- och risvällingen är stoppande och att havrevällingen är mycket snällare mot magen.

TS, ammar du nu eller ger du ersättning?
    Om du har ersättning kan du blanda i lite välling i ersättningen och öka "dosen" försiktigt, då hinner de vänja sig med smaken.

Svar på tråden Majsvälling eller Havrevälling??