solkräm till mörka barn?
Hej!
Litn fråga till er med afrikanska eller andra mörkhyade barn. Behöver de använda solkräm?
Kan de bränna sig?
Om ni använder solkräm, vilkn faktor har ni då?
Tacksam för svar!
Hej!
Litn fråga till er med afrikanska eller andra mörkhyade barn. Behöver de använda solkräm?
Kan de bränna sig?
Om ni använder solkräm, vilkn faktor har ni då?
Tacksam för svar!
För ett tag sedan fanns här en tråd om att mörkhyade barn i våra nordiska länder får för lite sol och att man misstänker att den ökande autismen bland t.ex. somaliska barn i Sverige beror på det, så då blev jag lite tveksam med hur mycket jag ska skydda vårt barn från solen. Jag smörjer nog inte henne lika mycket som jag skulle smörja ett ljust barn... Om vi är på stranden vid vattnet där huden blir extra utsatt skyddar jag med huvudduk och glasögon och kräm på känsliga ställen, men är hon ute och leker med normala sommarkläder på är jag inte så noga med krämen, som ju då som sagt också är giftig. (Aldrig är det riktigt bra :) ) Är det nån som minns artikeln och var man kan hitta den? Den här har jag i alla fall sparat:
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=429645
"Titandioxid är godkänt av Läkemedelsverket men tveksamt ur miljösynpunkt."
Jag har kört på krämer med fysikaliskt filter, dvs titanoxid, för att de ligger som en hinna på huden och inte går in i huden som kemiskt filter. Nu läste min svägerska i en tidning (ngn för föräldrar) att titandioxid/titanoxid (?) inte var så bra för huden när allt kom omkring. Skulle forskas vidare i det. Hur gör man då med de delar man behöver smörja in? Det är som att välja mellan pest och kolera... Hur man än gör så visar det sig tillslut att det var fel ändå.
denna där skrev 2009-05-09 23:19:26 följande:
Min erfarenhet är:
1) det är väldigt olika, både på mörkhet och känslighet (jag blir själv t ex typ aldrig bränd på underbenen men jag blir typ aldrig brun där heller...) mellan mörkhyade barn.
2) hur man än gör så kommer någon eller några nya forskningsrön säga att man gör fel!
3) även ögonen är känsliga för stark sol hos barn, även riktigt svartögda men de är mindre känsliga pga pigmentet.
Vi har valt att förhålla oss till det här så här:
1) aldrig låta barnen bli röda. Man ser tydligt på huden när solen lyser på den, om den är på väg att bli röd. Täck (t-shirt istället för linne t ex, t-shirt är även superbra för lek på stranden etc för att skydda axlarna och ryggen), håll i skuggan och/eller smörj in!
2) gör lite av allt, så blir det i alla fall inte helfel... Vi har undvikit solskyddskrämer så långt det går och hellre täckt (men barn blir lika varma som vuxna så om inte JAG fixat att gå i långärmat och långbent så sätter jag inte heller på barnen det...) eller undvikit den hetaste solen, men ibland måste man... Då har vi ibland använt fysikaliskt skydd och ibland kemiskt, på de värst exponerade ställena. Och håller superkoll.
3) uppmuntrat barnen att ha keps på sig - och haft deras hår kort så att de inte svettats ihjäl av det. Och andra sidan behövs kepsen då också för att skydda hårbotten. Med längre hår behövs inte det men då får inte ögonen skydd.
denna där skrev 2009-05-09 23:19:26 följande:
Vi smörjer lite så där sporadiskt när vi är hemma. Jag är rödhårig så jag är mest känslig i vår familj. Men, vi är inte så mycket i solen heller. Ingen i familjen gillar det nåt vidare. Inte så där typ ligga och pressa. Vi försöker hålla oss i skuggan. Men ska vi till stranden en dag så smörjer vi barnen också. De är från Etiopien.
Nu ska vi snart till Turkiet en vecka och jag har laddat upp med solskydd nummer 20 som vi kan använda hela familjen. Barnen liksom vi vuxna är ju bleka nu efter vintern, så nu känns det mer viktigt.
Fysikaliska filter som väl tidigare har sett som bäst, i alla fall för barn, är numer förbjudna i Sverige, pga titandioxiden. Så nu fick det bli kemiska filter i alla fall.