• Anonym (Jobbigt)

Kan barn få nedsatt hörsel av extremt högt barnskrik?

Mitt barn (14 månader) skriker så extremt högt ibland, nu pratar vi inte
    "normalt" barnskrik, utan han är uppe i Pernilla Wahlgrens klass i Picadilly circus..,
    m a o högt och gällt!!
    Det riktigt skär i huvudet och man har konstant huvudvärk när han hållt på en
    eller ett par timmar.

Har även två andra små barn, kan dom på något sätt få nedsatt hörsel pga hans
    höga skrik? Blir lite orolig eftersom vi trots allt bor i samma hus, vi är alla i
    närheten av varandra hela tiden, så dom andra två blir ju väldigt utsatta för detta.
    Hörseln håller väl på och utvecklas för fullt fortfarande...eller?

Och nej, vi vet inte varför han skriker...han är mätt, torr, sitter i knät/är i famnen,
    men skriker ändå.
    Detta har hållt på sen han var ca 8 månader.
    Det är inte hela dagar, tack och lov, men iallafall någon/några timmar varje dag.

• Svar på tråden Kan barn få nedsatt hörsel av extremt högt barnskrik?
  • Anonym (tror inte det)

Jag tror att han bara är i en fas där han upptäckt skrikljudet och antagligen gillar hur han låter och att han får uppmärksamhet när han skriker.

Mina tjejer har gått/går igenom liknande fas också. Ibland håller de på par veckor, ibland flera månader. Barnen är 3 och 5. De skriker ibland så att man tror glasen ska spricka.

Men så länge jag ignorerar det så blir det kortvarigt. När jag blir arg på dem så skriker de bara mer för att provocera och för att testa hur långt de får gå. Men när jag klarar av att hålla mig i styr och bara vända ryggen till skriker de bara en 10 minuter och sen slutar när de inte får den reaktion de vill.

Den här typen av fas har båda börjat med runt 7-8 månader och så kommer den och går med jämna intervaller. Varför vet jag inte, men med den äldre så skriker hon numer mest för att den yngre börjar. Så jag räknar med att så småningom inte behöva vara rädd för att våra glas skall spricka

• Therese6699

Alltså om han skriker mycket och högt och nära dom andra barnen finns det ju en risk att det kan påverka hörseln. Det har ju liksom inte att göra med om det är ett barn som skriker eller om man spelar musik på hög nivå, det är ju decibelen som räknas i det fallet.

Förhopningsvis så går hans skrikfas över så ni kan få lite lugn.

/T

• Anonym (tja)

Kan juh nämna att jag själv fått tinnitus av barnskrik ( kolik) så visst finns det anledning att vara försiktig!

Försök att hålla de andra barnen lite på avstånd när han skriker som värst/ köp barnhörselskydd. Glöm förresten inte att skydda hörseln själv, finns bra hörselskydd på apoteket.

Svar på tråden Kan barn få nedsatt hörsel av extremt högt barnskrik?