Mardrömmar
Hej,
Vår 4månaders son drömmer mardrömmar. Han kan börja störtgråta mitt i sömnen och vaknar sedan när man tröstar honom. Är detta vanligt? Kan vi göra något för honom? Vad kan det vara som han bearbetar? Tack på förhand!
Hej,
Vår 4månaders son drömmer mardrömmar. Han kan börja störtgråta mitt i sömnen och vaknar sedan när man tröstar honom. Är detta vanligt? Kan vi göra något för honom? Vad kan det vara som han bearbetar? Tack på förhand!
Som regel ska man inte väcka barn som gråter i sömnen. Om det är så att barnet vaknar så får man trösta och finnas tillhands tills det somnar om. Jag tror inte att din son har mardrömmar. Små barn drömmer inte i bilder av händelser. Inte förrän vid ca fyra år kan man tala om mardrömmar. Däremot så kan det vara så att han vaknar och inte kan somna om själv. Han kan känna lukten av er när han vaknar och vill inte ligga själv. För en del barn kan det räcka att man duttar dem lite försiktigt så somnar de om. Medans andra barn blir klarvakna och vill komma upp. Prova vad som passar ert barn.