• Björnmossa

Gävle

Jag funderar på att flytta till Gävle och tänkte ställa mig i bostadskö, men har inte hittat nån. Är det nån som vet vart man kan vända sig? Vilka områden är trevliga och mindre trevliga?

Hur är arbetsmarknaden i Gävle? Är det lätt att få kontakt med folk?

Hoppas nån har info! =)

• Svar på tråden Gävle
  • Maria40

Har du kollat Gävlegårdarna, har för mig att det är de som har allmännyttans lägenheter.

• lollsanT

Om det är en hyresrätt du är intresserad av så är det Gavlegårdarna som är det kommunala bolaget. Där ställer man sig i kö men det kan vara ganska svårt att få populära lägenheter eftersom det är köpoäng som räknad. Har du fått arbete här och flyttar in från annan ort så får man förtur.
    Annars kan du hitta privata hyresvärdar på www.gavle.se välj "bygga & bo" och sedan "privata hyresvärdar".
    Söder är väl ett av de bästa ställena man kan bo på där (utan att nämna namn) hyresvärdar satsar mest pengar på trevnaden.

Arbetsmarknaden är väl som den är mest i Sverige just nu.

• Björnmossa

Stort tack för svaren! Då ska jag leta rätt på Gävlegårdarna och sen om jag hittar jobb så får jag kanske förtur då (hittar jag inget så kan jag väl inte flytta oavsett).

Är det trevligt i Gävle?

• lollsanT

Ja, jag trivs här. Vi är inflyttade och ska bygga hus här nu. Det hade vi inte gjort om vi hade vantrivts

• magplask

det heter Gavlegårdarna (www.gavlegardarna.se).

Du vill inte bo i/på dessa gator:
    Andersberg (Vinddraget, Tordönsgatan, Norrskensgatan)
    Bomhus (Kuppbolsvägen, Holmlundsallén, Nygårdsvägen)
    Brynäs (Vegagatan, Jarlavägen)
    Centrala Gävle ( Stora esplanadgatan, norra köpmangatan)
    Sätra (hela sätra skulle jag dissa)

De gator som det finns många lediga lägenheter i ska du akta dig för, Vinddraget i andersberg kallas också för knivdraget... I sätra är det mycket kriminalitet och jag hade aldrig vågat gå ut själv där efter kl 18.

Däremot slår jag ett stort slag för BRYNÄS och områdena kring Hagtornsgatan (forever in my heart alltså), Hillman, Väpnargatan och alla tvärgator.
    Jag älskar Gävle och stadsdelen Brynäs, har tyvärr flyttat därifrån men jag kommer nog återvända en dag!

• NIllan75

Då vill jag påpeka att det inte är mer kriminalitet i Sätra än tex Brynäs! Jag tror folk har helt fel uppfattning m Sätra för att det var bråkigt här förr. Jag skulle aldrig tex bo på Brynäs eller Andersberg. Har kompisar som flyttat från Brynäs pga så mycket bråk..jag skulle heller aldrig bo på nordost eller öster.

• magplask

ja det är möjligt att det är bättre i sätra, men bara för några år sen var det INTE bra. Min bror blev både misshandlad och rånad mitt på blanka dagen!

Dom gator på brynäs jag räknade upp är det bästa området, brynäs har en slum som alla andra stadsdelar.

• Pico

Vi är inflyttade och bor i Valbo (1 mil utanför Gävle). Nära till stora köpcentrat och mitt emellan Gävle och Sandviken och bra bussförbindelser. Jag trivs bra i Gävle men arbetsmarknaden är urusel här, sämst i hela landet så jobbar du inte inom något attrativt yrke så skulle jag överväga att inte flytta hit. Jag är precis färdig lärare och det finns verkligen inga jobb + att de säger upp massor av lärare varje termin.

Och nej, jag tycker inte att det är lätt att få kontakt med folk så det är inte helt lätt att vara inflyttad.

Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • Eisa
    magplask skrev 2009-05-13 05:15:14 följande:
    det heter Gavlegårdarna (www.gavlegardarna.se).Du vill inte bo i/på dessa gator: Andersberg (Vinddraget, Tordönsgatan, Norrskensgatan)Bomhus (Kuppbolsvägen, Holmlundsallén, Nygårdsvägen)Brynäs (Vegagatan, Jarlavägen)Centrala Gävle ( Stora esplanadgatan, norra köpmangatan) Sätra (hela sätra skulle jag dissa)De gator som det finns många lediga lägenheter i ska du akta dig för, Vinddraget i andersberg kallas också för knivdraget... I sätra är det mycket kriminalitet och jag hade aldrig vågat gå ut själv där efter kl 18.Däremot slår jag ett stort slag för BRYNÄS och områdena kring Hagtornsgatan (forever in my heart alltså), Hillman, Väpnargatan och alla tvärgator. Jag älskar Gävle och stadsdelen Brynäs, har tyvärr flyttat därifrån men jag kommer nog återvända en dag!
    Vaddå dissa hela Sätra? Minst halva Sätra består ju av normala barnfamiljer. Inget fel på Sätra.
  • Eisa
    magplask skrev 2009-05-13 19:28:03 följande:
    ja det är möjligt att det är bättre i sätra, men bara för några år sen var det INTE bra. Min bror blev både misshandlad och rånad mitt på blanka dagen!
    Men åh, du kan ju inte svärta ner en hel stadsdel pga en sådan händelse. Sånt händer ju överallt nångång.
  • MariaP

Jag bodde i Gävle under fyra år när jag pluggade, sen flyttade jag till min sambo som är Gävlebo från början. Vi är i alla fall mycket sugna på att flytta tillbaks eftersom Gävle känns så lagom. Det är en lagom stor stad, den känns liksom som hemma!

Jag har bott i både Andersberg och Sätra och det finns både bra och dåliga gator i båda stadsdelarna. I Andesberg bodde jag på Vinddraget och det var helt okej, tills någon började skjuta i trapphuset och några ungar eldade i trapphuset bredvid. De låga hyreshusen i Andersberg är helt okej, mycket mindre bråk där. I sätra ska man nog undvika sicksackvägen, där brukar det vara lite stökigt, men Moränvägen har fina lägenheter och jag var aldrig rädd för att gå ut själv på kvällarna när jag bodde där.

lycka till!

• MariaP

Jag bodde i Gävle under fyra år när jag pluggade, sen flyttade jag till min sambo som är Gävlebo från början. Vi är i alla fall mycket sugna på att flytta tillbaks eftersom Gävle känns så lagom. Det är en lagom stor stad, den känns liksom som hemma!

Jag har bott i både Andersberg och Sätra och det finns både bra och dåliga gator i båda stadsdelarna. I Andesberg bodde jag på Vinddraget och det var helt okej, tills någon började skjuta i trapphuset och några ungar eldade i trapphuset bredvid. De låga hyreshusen i Andersberg är helt okej, mycket mindre bråk där. I sätra ska man nog undvika sicksackvägen, där brukar det vara lite stökigt, men Moränvägen har fina lägenheter och jag var aldrig rädd för att gå ut själv på kvällarna när jag bodde där.

lycka till!

• magplask

beror ju på hur man ser det. jag gillar inte sätra öht. och då inte enbart pga denna händelse, jag känner fler som har/bor där.

• Ajsen

Har bott i Gävle i 1½ år, på sätra, trivdes kanonbra där, inga problem, flyttade dock till en mindre by utanför Gävle (1½mil) pga av jobb...Men jag gillar Gävle.

Och det kvittar nog vart man bor så händer det skit överallt.

Gävle är en lagom stad, med mycket utbud

Svar på tråden Gävle