• CloudBerry the 1st

Min magsjuka dotter har knappt kissat på 3 dygn.

Är det några nya rön som jag missat?

Min 14-månaders har råkat ut för rotaviruset och jag har varit i kontakt med sjukvården 5 ggr hittills just för att hon inte kissar.
    Fokus ligger på hennes allmäntillstånd och inte det faktum att hon inte får i sig tillräckligt med vätska och således kissar. Hade hon varit apatisk och helt lealös så hade det varit allvarligt men det är det inte iom att hon faktiskt går runt och är hyfsat pigg. Enligt sjukvårdsrådgivningen alltså.

Har jag missat något? Är det inte rätt så allvarligt att man knappt kissat på över 3 dygn?

• Svar på tråden Min magsjuka dotter har knappt kissat på 3 dygn.
  • Slöjan

Jag hade struntat fullständigt i sjukvårdsupplysningen och åkt in på sjukhus!!

• Lille Fi

Å till mig sa de att om de inte kissat på 6 timmar så är de allvarligt!! Jag hade åkt in direkt!

• en glad
    Slöjan skrev 2009-05-09 22:35:06 följande:
    - åk in och ta prov på om hon är uttorkad. En nödlösning (OBS! ej tillförlitlig) är att nypa ihop skinnet på översidan av hennes hand. Återtar skinnet sin släthet då du släpper är det ok . Blir det kvar en "topp" i skinnet som inte går tillbaka när du släpper är hon uttorkad (jämför gärna genom att nypa i ditt eget skinn) ....
  • Buslängtan

ÅK IN DIREKT

Det hände en arbetskamrat barnbarn hon fick ligga inne en vecka med dropp för hon var aldeles uttorkad.

ÅK IN!

• Mandi74

Blir de uttorkade så blir de apatsika och nästan livlösa, så länge hon är upp så får hon i alla fall i sig det hon behöver.

Men det kan gå extremt snabbt för barn att bli uttorkade så håll nogram koll på henne, minsta tecken på orkeslöshet så åk in med henne.

Läste nånstans att barnet ska kissa minst 3 ggr/dag.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Tygtiiger

Om hon är pigg och "knappt" kissar så är det nog så att hon HAR kissat i samband med de stora diarréerna, för om man är så uttorkad så att man slutar producera urin är man tämligen slagen och slö.

Om du skulle ta in henne till akuten när hon är tämligen pigg skulle de antagligen sätta dig med en mugg vätskeersättning och en tesked och beordra dig att ge henne en tesked varannan - var femte minut. Om hon fick behålla det skulle ni få åka hem och fortsätta likadant ½-1 dygn.

Att bara kissa små mängder regelbundet är faktiskt inte så farligt, då funkar ju kroppen som den ska. Det är när man inte kissar mer än någon enstaka gång per dygn som man börjar bli rejält torr.

Om hon inte spyr längre så tycker jag att du ska proppa henne full med vätskeersättning. Blanda den med koncentrerad äppeljuice om hon vägrar. Växla med vatten och saft om hon får behålla vätskeersättningen - och piggelinglass! (en piggelin = 30 ml vätska).

Då börjar hon antagligen kissa betydligt mer - annars bör det vara läge att ta kontakt med sjukvården, distriktsläkarcentralen eller barnakuten.

• CloudBerry the 1st
    Slöjan skrev 2009-05-09 22:35:06 följande:
    Har redan varit in igår men läkaren bara flinade och sa att hon verkligen inte var sjuk iom att hon gick runt i rummet.
  • minnapinna

Jag hade också åkt in på akuten direkt. Det är ju jätteviktigt att de kissar!

Min dotter var magsjuk när hon var 8 månader. Vi ringde sjukvårdsupplysningen flera gånger och de tyckte inte att vi behövde komma in. Sen åkte vi inte till akuten i alla fall och blev inlagda 2 dygn med dropp. Hon sov dock i princip hela tiden.

Bättre att åka in en gång för mkt.

• redneck girl

jag hade åkt in om barnet inte kissat på så länge.och det på direkten.det kan gå väldigt fort om de är uttorkade.sen kanske dom vänder på det och tycker att ni är oansvariga.3 dygn låter väldigt,väldigt märkligt i mina öron faktiskt.

• CloudBerry the 1st

en glad skrev 2009-05-09 22:38:33 följande:

- åk in och ta prov på om hon är uttorkad. En nödlösning (OBS! ej tillförlitlig) är att nypa ihop skinnet på översidan av hennes hand. Återtar skinnet sin släthet då du släpper är det ok . Blir det kvar en "topp" i skinnet som inte går tillbaka när du släpper är hon uttorkad (jämför gärna genom att nypa i ditt eget skinn) ....
    Jag har redan testat det flera gånger varje dag och än är det lugnt, men tack för tipset.
Svar på tråden Min magsjuka dotter har knappt kissat på 3 dygn.