• Blåklockan79

Teutonia Mistral S - är den bra?

Teutonia Mistral S är den bra? Vill höra alla komentarer från er som har eller har haft den! Sittdel med mjuklift och svängbara framhjul funderar min svägerska på att köpa och frågade mig vad jag tror, så jag efterlyser experthjälp...

• Svar på tråden Teutonia Mistral S - är den bra?
  • Malel

Hejsan
    Jag har en med hårdlift VarioPlus till. Har använt den i 3 månader nu och är hittills supernöjd. Kanonsmidigt att köra med de små svängbara hjulen. Enda som tar lite tid att lära aig om man är van andra vagnar är att bromsen sitter på handtaget. Nåt mer ni undrar?

• Blåklockan79

Är det bara broms på handtaget och funkar det bra? Funkar den som handbroms när man går nerför backar, eller är det bara "parkeringsbroms"?

• Malel

Är bara parkeringsbroms, bara på handtaget och jag tycker den funkar bra bara man vant sig att den sitter där.

• LindaL78

Jag avråder dig från att köpa Mistral S, vi har varit in med vår vagn 4 ggr pga av bromsen, dvs bromsen släpper på ena hjulet eller bägge hjulen så fort bromskonstruktionen blir lite skitig. Handbromsen blir trög att dra i ju mer man spänner vajern.. Alla jag har pratat med har samma problem, har även hört att bugaboo har samma problem på sina vagnar med handbroms.

• Malel
    LindaL78 skrev 2009-05-10 15:45:54 följande:
    Jag avråder dig från att köpa Mistral S, vi har varit in med vår vagn 4 ggr pga av bromsen, dvs bromsen släpper på ena hjulet eller bägge hjulen så fort bromskonstruktionen blir lite skitig. Handbromsen blir trög att dra i ju mer man spänner vajern.. Alla jag har pratat med har samma problem, har även hört att bugaboo har samma problem på sina vagnar med handbroms.
    Oj, Det får vi hoppas att jag inte får såna problem. Har detta hänt trots att ni följt instruktionerna om att skruva åt och smörja (som jag har för mig står i instruktionerna) och som vi även fick där vi köpte vagnen?
  • MIC

Vi har haft en Mistral S i bruk nu i 10 ½ månad och är nöjda Den är smidig och känns som en "riktig" vagn dvs stadig och har bra plats för vår kille. Jag gillade den superbra som liggvagn, vi hade med mjuklift i. Nu använder vi den som sittvagn och nackdelar är att den är lite småkrånglig att fälla till liggläge pga huvudskyddet som lätt vinklas fel om man har lite småbråttom. (Det har man ju ibland!).  Vi har reklamerat att det kom in grus i hjulen nu under vintersäsongen och fått nya på garantin. Jag är nöjd med min vagn men letar nu en lättare sulky vilket inte är lätt då jag tycker att många är klumpiga jämfört med min Mistral S.

Isak - min solstråle - 080701
  • LindaL78

Skall man smörja och skruva och rengöra så ofta för att bromsen överhuvudtaget skall fungera är det något som är generalfel med konstruktionen. En broms skall fungera oavsett hur ofta man smörjer den. Aldrig mer handbroms med denna konstruktion.

• MIC

Jag har hittills inte smörjt min broms och den fungerar utmärkt

Isak - min solstråle - 080701
  • jen längtar

vi är jättenöjda med vår Mistral S, har haft den sen januari 2007. först med mjuklift sen som sittvagn.
    Det enda jag har haft problem med o har fortfarande är att få ner ryggstödet fullt, vissa gånger kan jag inte alls o vissa gånger går det lätt.
    Nu ska vi snart börja använda den igen till lillasyster eller lillebror som jag hoppas kommer idag eller snart iallafall

• Blåklockan79

Va olika svar man får... Precis som vanligt på FL. Fortsätt gärna svara det är skoj att få höra alla era komentarer.

• Blåklockan79

*puffar för fler svar*

• SAJ

Har haft vår Mistral S nu i 6 månader snart och viu har inte haft något problem alls hittills. Har Vario hårdlift i och vi har verkligen varit jättenöjda med vagnen som liggvagn. Den är stadig och mycket smidig att köra. Ska snart börja använda sittdelen så den kan jag tyvärr inte uttala mig så mycket om ännu.

• LindaL78

Nu jagar vi Teutonia, de verkar inte vara så seviceminded. Telefontid mellan 9-10 och den vi skall prata med är på semester, kommer in efter kl. 10.00, återkommer imorgon....

• Blåklockan79
    LindaL78 skrev 2009-05-14 10:46:41 följande:
    Nu jagar vi Teutonia, de verkar inte vara så seviceminded. Telefontid mellan 9-10 och den vi skall prata med är på semester, kommer in efter kl. 10.00, återkommer imorgon....
    Låter ju inte bra. Vad behöver ni få tag i dem om???
  • LindaL78

Vi vill reklamera vagnen, vi är ej nöjda med att behöva lämna in vagnen var annan eller var tredje månad för att bromsen slutar fungera och Babyland vägrar att ta tillbaka den efter 4 ggr med samma fel. Köp gärna en Teutonia eller annan vagn men jag avråder er från att köpa en vagn med liknande bromskonstruktion.

Vår vagn rullade när vi la i bromsen i en backe, det kan man verkligen kalla "kvalitet".

Svar på tråden Teutonia Mistral S - är den bra?