• Långväntan

Varför fäster inte ägget när det är befruktat?

Varför fäster inte ägget i livmodern när det är befruktat? Förra IVF så fick jag tidigt tidgt missfall och denna gång på ostimulerat FET så vart det inget alls. Båda gångerna har ägget varit två dagar odlat och varit 4 celliga i toppkvalitet.
    VARFÖR vill det då inte sätta sig??? Någon som vet varför? Dom på kliniken säger att vi har 50% chans att lyckas och vi gör detta för manligfaktor..

• Svar på tråden Varför fäster inte ägget när det är befruktat?
  • Häxan surkart

Vi har samma problem. Jag vet inte varför ägget inte fäster men det verkar vara vanligt. Jag hörde att det fanns någon metod där man gör en skrapning på embryot för att det lättare ska kunna fästa men det tror jag bara att dom gör efter ett flertal försök utan resultat. Min klinik sa att det är lättast att bli gravid vid första IVF, nästan lika många blir gravida vid andra IVF, vid tredje IVF minskar chanserna lite och sen blir det mindre och mindre procents chans. Lycka till!

• Långväntan

Ja när man har kommit så långt och till och med får sitt ägg berfuktat och isatt så kan man ändå inte lyckas. Det känns skit

• Lilje1

Jadu, det undrar jag oxå... Jag ruvar nu för tredje gången. Vår läkare sa nu senast att hon är väldigt förvånad över att jag inte är gravid ännu, för egentligen har vi perfekta förutsättningar att bli gravid... Dom har inte hittat nåt fel på nån av oss, våra embryon är av toppkvalitet, livmodern ser perfekt ut, slemhinnan blir tjock och fin, insättningarna går supersnabbt och enkelt... men det fastnar bara aldrig!!!

• prästkrage

Ge inte upp. Jag har äntligen plussat. Jag har haft precis samma funderingar som ni har. Allt har sett kanon ut. Detta var tredje ruvningen (fjärde behandlingen) och jag hade inte mycket hopp över. Men till min förvåning så plussade jag. Tjuvtestade redan igår på ruvardag 10.
    Jag har tagit upp detta med AHA=assisted hatching med min klinik men inte fått det gjort. Mina embryon har sett för fina ut.
    Så jag säger det en gång till, ge inte upp.

• Namaste72

Ofta så är det inte själva fästandet som är problemet utan att embryot helt enkelt inte har det som krävs för att utvecklas vidare. Detta trots att det är toppkvalitet och 4-celligt. Dessutom är det bara vart femte ägg som har förutsättningarna att dela sig vidare i livmodern. Står att läsa i Lars Hambergers bok " When a cild is born" (Hamberger som föv grundade Vitrolife som tillverkar vätskan embryot odlas i och en av de främsta inom IVF-forskningen)

Utveckligen av embryot är extremt känsligt, och svårt att förutse. Vid ev långtidsodling är det enklare att se om embryot har förutsättningarna som krävs, men inte ens då kan man veta säkert. Minsta defekt får hela celldelningen att fallera och stanna upp. Och det slutar produceras progesteron i äggblåsorna och man får mens.

Problem med fästningen har ofta de med immunologiska sjukdomar eller tunn slemhinna. Eller att skalet på embryot är för hårt och inte spricker precis innan hatchningen.

Håller tummarna att nästa IVF/ET/FET för er går bra! Säger läkarna att ni har alla de bästa förutsättningarna så kommer i med stor sannolikhet bli gravida, även om det känns för jäkligt idag.

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • medalj

hanya 72 Du skriver att det kan bli problem när man har immunologisk sjd. Har du/eller någon annan något "tips" vad man kan göra om man har en sån sjd? Ruvar nu på min 3:e FET, har även genomgåt två färska, dvs 5 st och aldrig varit i närheten av ett plus.

• Coockie

hej allihopa!! jag har just samma problem + att jag börjar blöda på tok för tidigt varje gång jag gjort ivf.......har satt in 12 embryon..två vid varje tillfälle.. alltså 6 insättningar och inte en endaste gång har det funkat!!!

Har endometrios och vid en titthåls undersökning fanns sammanväxtningar inne i livmodern-även om läkaren på st. görans sa att det inte kunde vara anl till att de inte fäster. Så för 14 år sedan blev jag gravid och fick en underbar tjej..sen inga syskon..varför funkade det då men inte med ivf??konstigt!

Det borde ju finnas nått som gör att äggen fäster bättre, så nu bävar jag och skjuter fram vårt sista försök i falun..är så rädd för att det inte ska funka nu heller......
    SÅ finns det nått man kan göra annorlunda tro?

sanne

• Namaste72
    medalj skrev 2009-05-10 19:18:27 följande:
    hanya 72 Du skriver att det kan bli problem när man har immunologisk sjd. Har du/eller någon annan något "tips" vad man kan göra om man har en sån sjd? Ruvar nu på min 3:e FET, har även genomgåt två färska, dvs 5 st och aldrig varit i närheten av ett plus.
    Hej, det finns en tråd om det här på fl. www.familjeliv.se/Forum-7-130/m42341009.html

Mycket skrivs om det i boken här www.babyfriendlybook.com/ men jag har inte läst den själv.
    Sen kan det så klart handla om hormoner också, tex brist på progesteron vid ruvning oss. Fel på sköldkörtelnhormonet är också bidragande faktor.

Men som sagt, oftast är det embryot som inte håller måttet. Håller tummar och tår för dig
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
Svar på tråden Varför fäster inte ägget när det är befruktat?