• LandB

P-piller och gravid, farligt?

Den p-piller kartan som jag har en vecka kvar på nu, glömde jag dem 2 första pillerna början på månaden.
    Veckan innan, dvs "den veckan som var" brukar jag alltid ha mellanblödningar och smärtor och då vet jag att mensen är påväg, men har inte haft det nu.
    Jag är nu rädd för att jag är gravid, frågan är, är det farligt, kan det skada barnet så tidigt?
    Alltså om jag blev gravid för ca 3 veckor sen och fortfarande äter p-piller? jag tänkte vänta nu och se när mensen kommer, om inte så gör jag ett gravtest. . .
    Någon som har varit med om detta, missat piller, blivit med barn, men inte vetat om det och fortsatt äta pillerna ett par veckor till?

• Svar på tråden P-piller och gravid, farligt?
  • lia76

Jag missade p-piller 2 dagar.
    Men för att slippa mellanblödning och sånt så ville jag vänta tills mensen kom så jag kunde börja med en ny karta då.
    Men den mensen kom aldrig

Om du är orolig att du är gravid så sluta ät de redan nu.
    P-piller ska man inte äta när man är gravid.
    Men skulle du blivit gravid så är det ingen fara med bebis om du ätit dem nu i några veckor.
    Men tycker att du ska göra ett uppehåll och invänta nästa mens innan du fortsätter på dem.

Stella och Ida
  • LandB

Det är ju det! jag är orolig att jag är gravid, och jag ska ha min mens denna vecka som kommer, jag vill inte sluta med mina p-piller ifall att jag inte skulle vara gravid och måste börja om med dem från början..
    tror du inte att jag kan vänta 2 dar och se efter, om mensen inte kommer gör jag ett test..?

• lia76

Om man misstänker att man är gravid och vill behålla barnet så ska man sluta med pillrena direkt eftersom p-piller tros kunna ge en för hög hormondos till fostret, dock har man inte sett några egentliga skador på fostren..

SÅ med andra ord, vill du behålla barnet om du eventuellt skulle vara gravid nu så tycker jag du ska upphöra med dem och invänta din mens ifall det skulle skada fostret.
    Är du inte gravid och mensen kommer så är det bara att börja om från början.
    Och eftersom du börja rpå mensens första dag så behöver ni inte komplettera med kondom eller så.
    Och upphör du med pillrena nu så får ni använda kondom fram tills mensen kommer, om nu den kommer.

Har man en dag glömt ett piller några timmar – eller helt hoppat över att ta det – bör man under 2 veckors tid använda kompletterande skydd, exempelvis kondom.

Stella och Ida
  • LandB

Jag går ju in på mina socker piller imorgon, så då spelar inte så stor roll.. eller hur?
    Då kommer jag ju inte äta några piller denna vecka, och kan ta ett test om inte mensen dyker upp.
    Gör mensen inte det så är jag gravid :S :)

• Flina78

Jag är gravid just nu. Blev gravid när jag troligtvis missat nåt piller. Av olika omständigheter så åt jag sedan en el omgång, tre veckor, med p-piller innan jag upptäckte att jag va gravid. Läkaren jag fick träffa sa på sitt medicinska vis att det "inte var skäl att avbryta graviditeten, dvs, göra abort". Såklart det är bättre att inte äta p-piller om man planerar barn men det händer ju titt som ofta att tjejer blir gravida när man tar piller...

• LandB

Ok.. så du åt p-pillerna ett tag in på graviditeten också.. skönt o höra att dem har sagt så till dig, att du inte ska avbryta graviditeten..
    Vilken vecka är du i? har du fått veta via ultraljud o så att allt står rätt till?
    Och grattis föresten till graviditeten, är det din första?

• lia76

Hur har det gått?
    Har du testat dej positiv ännu

Grå grár grey szary gris cinzento
  • ewq

Jag började på p.piller en vecka in på grav, viste ej om att jag var gravid eftersom jag blött och trott de va mens. Men det skulle inte vara någon fara enligt läkaren och BM.

• Annana

Hej! Undrar hur det gick nu efter några år? Var du gravid? Jag missade 2 piller på kartan också, väntar o väntar på att kunna testa (är i vecka 3 nu om jag skulle vara gravid)

• Saralinnea97

Jag missade 4st piller varav 2st den första veckan på kartan, fick gravid symptom 2 dagar efter ägglossning!! Idag var min mens beräknad, och jag har börjat blöda :( någon som vet ifall pillerna kan påverka kroppen? Jag har fortsatt äta mina piller, är nu inne på dem gula och det känns som att pillerna lurar kroppen att den ska ha mens och är därför jag blöder, för det känns inte som min vanliga mens..

• Cyanea
    Saralinnea97 skrev 2016-09-22 19:21:39 följande:

Jag missade 4st piller varav 2st den första veckan på kartan, fick gravid symptom 2 dagar efter ägglossning!! Idag var min mens beräknad, och jag har börjat blöda :( någon som vet ifall pillerna kan påverka kroppen? Jag har fortsatt äta mina piller, är nu inne på dem gula och det känns som att pillerna lurar kroppen att den ska ha mens och är därför jag blöder, för det känns inte som min vanliga mens..

Om du hade ägglossning (vilket du kanske inte haft) när du trodde är det omöjligt att känna symptom på graviditet så snabbt. Gravsymptom beror på hormonet hCG (det är det som mäts med gravtest). hCG börjar inte produceras förrän ägget har fäst, och det fäster som absolut tidigast 5 dygn efter befruktning vilken sker upp till 24 timmar efter ägglossningen. Det kan ta upp till 10 dygn efter ägglossningen tills ägget fäst, och bara för att hCG börjar produceras betyder det inte att det ger symptom. De flesta gravida känner inte av symptom från hCG förrän i v. 7-8. 

De gula pillerna är inte något ämne som gör att kroppen börjar blöda. Det är sockerpiller. Skulle du vara gravid skulle du med största sannolikhet inte börja blöda. Det finns de som blöder kring mensdatumet, absolut, men sockerpillerna ska inte "lura" kroppen att ha mens om du är gravid. Är du gravid produceras hormoner i din kropp som förhindrar blödning. 

Att din mens är annorlunda skulle jag säga sannolikt beror på att du slarvat med pillerna. 

Blöder du under beräknad mens är det mest sannolikt att du inte är gravid MEN ta ett test för säkerhets skull. Det är enda sättet att veta, så ta inte ut något i förskott förrän du testat. 
Svar på tråden P-piller och gravid, farligt?