• Anonym (colaberoende)

Hur farligt är Coca Cola?

Jag går in i vecka 25 på tisdag.
    Jag är coca cola beroende och har det även som craving.

Min fråga är nu hur farligt det egentligen är med cola?
    Jag talar alltså om ca 1½ liter per dag.

Man säger ju att man inte bör dricka mer än 3,3 liter
    per dag pga koffeinet, men annars då?
    Jag skäms nämligen över detta och vågar inte fråga min
    BM. Mitt blodsocker ligger bra och så.

Och hur är det med choklad? Är det farligt?
    Har nämligen craving på det med

• Svar på tråden Hur farligt är Coca Cola?
  • Anonym (colaberoende)

Puff?
    Ingen som vet nåt?

• Anonym

Varför skulle de va farligt?? De är väl bara att dricka.. :P

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-10 18:59:09 följande:
    Varför skulle de va farligt?? De är väl bara att dricka.. :P
    Missade att du fråga om choklad oxå.. De är inte farligt..
  • Anonym

Har hört att gränsen går vid 2 liter.
    Coca cola kan ju vara illa av samma anledning som kaffe eftersom det är koffein i det men i cola har du dessutom socker så... Visserligen är mängden koffein i cola inte lika stor som i kaffe men det är knappast hälsosamt.

• Anonym (colaberoende)

Jag vet inte... ett par har sagt att "shit, du måste ju sluta dricka cola" "Det är inte bra för barnet" och sånna saker.
    Typ ger mig dåligt samvete.

Men att jag slutade röka så fort jag plussade, det är det ingen som säger nåt om.
    Man får bara höra hur dålig man är som dricker cola...

• Anonym (667)

Har du gått upp mkt i vikt?
    Tänderna kan ju ta stryk också!
    Jag tycker att du ska försöka trappa ner lite, för allt du äter och dricker får din bebis "smaka" på också.

Om det inte går så bör du tänka på att äta mkt frukt och grönt samt att försöka få i dig runt 2 liter vatten per dag.

Tycker jag alltså...

• Anonym

Man ska inte bry sig om va folk säger.. Och dessutom dör inte barnet för att du dricker lite cola.. Jag äter saker som man itne får.. Tex mögelost.. men va fan, för typ 100 årsen så va de ingen som visste nått om detta och deras barn dog inte.. tycker mest att det är fjantigt att dom säger att man itne får äta de å de..

• Anonym
    Anonym (colaberoende) skrev 2009-05-10 19:02:39 följande:
    Jag vet inte... ett par har sagt att "shit, du måste ju sluta dricka cola" "Det är inte bra för barnet" och sånna saker. Typ ger mig dåligt samvete. Men att jag slutade röka så fort jag plussade, det är det ingen som säger nåt om. Man får bara höra hur dålig man är som dricker cola...
    Fast det är ju inte bra. Det är mängder med socker i det och koffein är inte bra heller under en graviditet. Nu framgår inte hur du är rent kroppsligt men ett colaberoende kan ju dessutom medföra fetma och andra åkommor som inte är hälsosamma. Jag förstår om dina anhöriga tycker att du ska dra ner på det, eller sluta helt. Både för din egen skull och för barnets.
  • Anonym (colaberoende)
    Anonym (667) skrev 2009-05-10 19:04:08 följande:
    Har du gått upp mkt i vikt? Tänderna kan ju ta stryk också! Jag tycker att du ska försöka trappa ner lite, för allt du äter och dricker får din bebis "smaka" på också.Om det inte går så bör du tänka på att äta mkt frukt och grönt samt att försöka få i dig runt 2 liter vatten per dag.Tycker jag alltså...
    Neej, min BM tyckte att min viktuppgång var normal.
    Och jag drack såhär mycket cola innan också.

Grönsaker kräks jag av, och frukt mår jag illa av.
    Vatten försöker jag dricka, men finns det cola så dricker jag hellre det.
  • Sennaboo

Jag drack också mycket cola när jag var gravid (dock inte så mycket som du). Upplevde inga besvär under graviditeten, däremot när ungen väl var ute. Han var vaken alltid och gnällde mycket. Vaknade tidigt på morgonen och låg och hade spänningar i magen. Efter tre månader var det någon som sa att det kanske berodde på colan. Jag slutade tvärt och tre dagar senare sov han gott både på dagar och nätter

Svar på tråden Hur farligt är Coca Cola?