• Frila2

Prematurkläder

Så fort lilla tjejen kommer ut ur kuvösen får hon börja ha kläder på sig och då kan stl 40 vara för stort. Min dotter var 37 cm lång när hon föddes och efter två veckor fick hon börja med kläder. Det enda som passade var de kläder i stl 38 som vi köpt på nätet, på en sida med speciellt anpassade kläder. Hon kunde ha de i 3 veckor (tills hon var 5 veckor gammal). Ett plagg i stl 40 från PoP är inte kul alls, för de är nästan lika stora som plagg i stl 50 i andra märken.

När min tjej kom hem hade hon alltid långärmade bodys och sedan byxor och strumpor på sig. Även om det är varmt när hon kommer hem sedan så har hon inget underhudsfett. Långärmat är inte dumt. Hoppas att allt går bra.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    yrväder skrev 2009-05-10 22:34:42 följande:
    FrilaJag har utgått från åhlens 46a när jag har gjort mönster på tröja och byxa, och sen har jag minskat det mönstret ytterligare till vad som borde vara ca 40. Ska ner och hälsa på till helgen, så jag får väl lite mer hum då om huruvida det kan passa eller inte, när man får se henne "live" Nu ligger dom i umeå, vilket ju är 30 mil bort, men mest troligt kommer dom att få komma till sjukhuset här innan hon kommer upp ur kuvösen, så då är det ju lättare att leverera mindre kläder om dom nu skulle vara för stora.Tack!
    Åhléns kläder har jag för mig var rätt ok i formen faktiskt. PoPs kläder var extremt breda tex men jag tyckte att Åhléns hade fattat att en prematur inte är lika bred som en fullgången När jag letade kläder till min tjej så fick jag såå ofta kommentarer om att köpa dockkläder. Från personal i butiker alltså, när jag frågade om de hade någonting i 40 eller 44. Problemet med dockkläder är att sömmarna inte är anpassade efter barn utan efter dockor. Just det, om du ska sy kläder, tänk på att husen är mycket mer ömtålig än på fullgångna bebisar.

Klart, det är ju roligare att leverera kläderna när du får se henne också
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    T inne skrev 2009-05-12 18:57:03 följande:
    Hej jag köpte kläder till min lilla på babyland/Barnens hus i stl 44.
    Ja, det har jättebra kläder men är alldeles för stora för en bebis född så tidigt som v 28. Då behöver man ha kläder i stl 38 och 40 i början. Stl 44 tyckte jag var jättebra men när min dotter kunde ha de så var hon säkert 6-7 veckor
Svar på tråden Prematurkläder