• Ina w

häst kostnader.

Jag undrar vad du som har häst har för månads kostnad.
    Stall om du hyr och mat kanske övriga kostnaden.
    du behöver inte skriva med om hästen blir sjuk-kostnader.
    men gärna vad din försäkring kostar i månaden.

Mvh Ina

° ° ° ღ♥ Izabell 2oo8-o2-06 ♥ღ ° ° °
  • Svar på tråden häst kostnader.
  • Cia o krabaten

Min "tävlingshäst"/halvblod kostade:
    Kallhyra: 1500:- Inkl ridhus
    Foder: 800:-
    Försäkring: 600:-
    Hovslagare: 400:- (800:- var 8e v)
    Träning: 500:-
    Tävling: 300:-

Dessutom diverse annat med utrustning osv.

Nu har jag istället en shettis som går lös på hela 500:-/mån inkl allt!
    Men då har jag henne hos min syster.
    Hennes tävlingshästar kostar väl som min gjorde -1500:- i kallhyra eftersom hon har eget stall hos grannen.

• sb83

Hej.
    Jag har eget stall.
    Har en c-ponny och 3 shettisar.
    Inte så dyrt eftersom det är små ponnier och jag har eget stall.
    (det är väl lite därför jag har så många, haha)
    Verkning 500 för alla varannan månad, innan jag fick bebis verkade jag mina själv.
    Försäkring 450
    Hö och foder ca 700 för alla.

Har 4 inhyrda, där är jag för snäll så dom betalar 250 kr var, alltså 1000kr får jag in på dom. Givetvis betalar dom sitt hö och foder själva.

Så mina blir inte så dyra. Tycker jag då, men inte min sambo.

• Ina w

tack ja det är ju en del.. hmm.. ´har fått erbjudande att ta över en häst men tänkte inte alls på månadskostnaderna, (har inte sagt ja)
    detta är ju en vanlig häst, som hobby rids typ om man kan säga så.

• Ina w

kan man räkna 2000 i månaden tycker ni? för mycket för lite?
    har stall med ut och ingång för 500 kr i månaden.
    Vet inte om jag kan få med foder? eller hur det funkar riktigt.

• Cia o krabaten

Ina w skrev 2009-05-10 21:30:56 följande:

kan man räkna 2000 i månaden tycker ni? för mycket för lite?har stall med ut och ingång för 500 kr i månaden. Vet inte om jag kan få med foder? eller hur det funkar riktigt.
    Beror alldeles på vad det är för häst.
    Halvblod är syrare i försäkring än kallblod. Och så beror det ju på hur mycket de är försäkrade för.
    Hur stor är hästen och vilken typ spelar roll för foderkostnader.
  • Ina w
    Cia o krabaten skrev 2009-05-10 21:33:50 följande:
    Ina w skrev 2009-05-10 21:30:56 följande: Beror alldeles på vad det är för häst.Halvblod är syrare i försäkring än kallblod. Och så beror det ju på hur mycket de är försäkrade för.Hur stor är hästen och vilken typ spelar roll för foderkostnader.
    ja det så klart, detta är en blandras stam okänd, stor häst..
    ja det är svårt man vill så gärna men vill ha råd med.
  • Cia o krabaten

Ina w skrev 2009-05-10 21:38:37 följande:

ja det så klart, detta är en blandras stam okänd, stor häst.. ja det är svårt man vill så gärna men vill ha råd med.
    Stor häst, vad innebär det för dig?
    Äte den 8kg hö om dagen eller 15? Blir ju en himla skillnad i kostnader.
    Hur mycket ska den vara försäkrad för?
    Pengarna är ju absolut viktigt att kolla upp.
    Det kostar ju inte mest att köpa den utan att hålla den varje månad.

Men dessutom kostar den TID!
    detta gör att jag inte skaffat en ny egen efter att jag fick barn (Fick ta bort min förra ) Ca 3h varje dag går ju åt hösten om den ska ridas.
    En timme om det vbara ska mocksa och grejas.
    Men kan du komma hemifrån så mycket varje dag?
    Här kommer pappan hem efter 18 så då skulle jag behöva dra så fort han kom för att hionna hem i hyfsad yid vilket innebär ingen tid med honom och han får jobba heltid och dessutom ta båda barnen varje kväll.
    Nej det är inte hållbart.
    Vissa dagar kasnke jag kunde mocka dagtid medan lillebror sov som jag är mammaledig med just nu, men sen när jag börjar jobba igen så...
    Tyvärr funkar det inte hör, men som tur var får jhag rida hos syrran
  • Ina w
    Cia o krabaten skrev 2009-05-10 21:52:44 följande:
    Ina w skrev 2009-05-10 21:38:37 följande: Stor häst, vad innebär det för dig?Äte den 8kg hö om dagen eller 15? Blir ju en himla skillnad i kostnader.Hur mycket ska den vara försäkrad för?Pengarna är ju absolut viktigt att kolla upp.Det kostar ju inte mest att köpa den utan att hålla den varje månad.Men dessutom kostar den TID!detta gör att jag inte skaffat en ny egen efter att jag fick barn (Fick ta bort min förra ) Ca 3h varje dag går ju åt hösten om den ska ridas.En timme om det vbara ska mocksa och grejas.Men kan du komma hemifrån så mycket varje dag?Här kommer pappan hem efter 18 så då skulle jag behöva dra så fort han kom för att hionna hem i hyfsad yid vilket innebär ingen tid med honom och han får jobba heltid och dessutom ta båda barnen varje kväll.Nej det är inte hållbart.Vissa dagar kasnke jag kunde mocka dagtid medan lillebror sov som jag är mammaledig med just nu, men sen när jag börjar jobba igen så...Tyvärr funkar det inte hör, men som tur var får jhag rida hos syrran
    tack för dina erfarenheter, ja tid e ok, jag och min mamma ska dela om vi bestämmer oss för att ta hästen. Han kostar inget, men allt annat som du säger.
    Du har fått huvet att börja arbeta*s* Nu vet jag mer och ska fundera mera.
  • Norrskog

Mina bästa spartips:
    ¤ Kräv analys på grovfodret eller analysera själv. Det kostar några hundralappar, men är grunden för att du ska kunna beräkna en korrekt foderstat.
    ¤ Räkna ut en foderstat för din häst (finns gratisprogram på nätet plus att många foderföretag räknar åt dig).
    ¤ Ge din häst så mycket grovfoder som möjligt! Det är bättre för hästen och billigare för dig!!! En vanlig hobbyhäst klarar sig nästan alltid helt utan kraftfoder om man har ett bra grovfoder. Mina varmblod på 600 kg får runt 16-20 kg hösilage om dagen, motsvarar 12-16 kg hö, och INGET kraftfoder.
    ¤ Köp inga konstiga tillskottsfoder, liniment e. dyl. om det inte verkligen är befogat.
    ¤ Anlita en utbildad hovslagare, för att minska risken för felbehandlingar (=>dyrt och onödigt lidande).
    ¤ Det är ofta billigare att förebygga än att reparera (tex veterinär, utrustning, träning).

Att ha häst ihop med någon är också ett bra spartips. Lycka till om ni slår till!!!

• Ina w

norrskog: tack för dina råd, jätte bra!

• Tutilure
    Norrskog skrev 2009-05-11 11:41:47 följande:
    Mina bästa spartips: ¤ Kräv analys på grovfodret eller analysera själv. Det kostar några hundralappar, men är grunden för att du ska kunna beräkna en korrekt foderstat. ¤ Räkna ut en foderstat för din häst (finns gratisprogram på nätet plus att många foderföretag räknar åt dig). ¤ Ge din häst så mycket grovfoder som möjligt! Det är bättre för hästen och billigare för dig!!! En vanlig hobbyhäst klarar sig nästan alltid helt utan kraftfoder om man har ett bra grovfoder. Mina varmblod på 600 kg får runt 16-20 kg hösilage om dagen, motsvarar 12-16 kg hö, och INGET kraftfoder. ¤ Köp inga konstiga tillskottsfoder, liniment e. dyl. om det inte verkligen är befogat. ¤ Anlita en utbildad hovslagare, för att minska risken för felbehandlingar (=>dyrt och onödigt lidande). ¤ Det är ofta billigare att förebygga än att reparera (tex veterinär, utrustning, träning). Att ha häst ihop med någon är också ett bra spartips. Lycka till om ni slår till!!!
    Fast återigen beror det på hästen.
    Mitt fullblod hade aldrig klarat sig utan kraftfoder, då hade hon fri tillgång på hösilage utöver det.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Norrskog

Helt rätt, Tutilure.
    Självklart finns det hästar som verkligen behöver ett energi- eller proteinrikare foder (kraftfoder) som komplement till grovfodret! Dock är det också många hästar som skulle klara sig utmärkt utan det kraftfoder de får!
    Många hästägare skulle spara pengar och öka hästens välbefinnande (eftersom den får längre ättider per dag) om de minskade på kraftfodret och ökade grovfodret.

Viktigast, som alltid vid djurskötsel, är att man ser till individens behov.

• Carola Carro

Hö kostander 600kr/mån (5st)
    Krafft 120kr/mån
    Skoning ca var 6vecka.. 600kr (2st hästar) 300kr/häst
    Sen har nog inte ja så mycke utgifter...

Svar på tråden häst kostnader.