Inlägg från: Tyrell |Visa alla inlägg
  • Tyrell

Pratar ni med "r"?

MysMia79 skrev 2009-05-11 08:51:19 följande:
    Är smålänning och i vårt alfabete finns inte R =)
    Samma hä!
  • Tyrell
    MysMia79 skrev 2009-05-11 08:51:19 följande:
    Är smålänning och i vårt alfabete finns inte R =)
    Jag ha tänkt vidae på saken. Visst finns R i det Smauländska alfabetet. Vi ä bara lite fö snåla fö att använda det på alla ställen.
  • Tyrell
    Sandrine skrev 2009-05-11 09:07:59 följande:
    Känner en från Blekinge vars barn heter Las (Lars) och Kistina(Kristina), har alltid tyckt att det är konstigt att de valde namn till barnen som de inte kan uttala..... Själv kan jag säga R.
    Ungefär som stockholmare som väljer Andersch eller Larsch...
  • Tyrell
    Camellis skrev 2009-05-11 09:45:37 följande:
    Öh? Så säger jag med och jag är inte Stockholmare. Hur uttalar du det? Precis som det låter? Nu blev jag nyfiken!
    Jag är smålänning så jag är sparsam med mina R.
    Andess och Las
  • Tyrell
    Camellis skrev 2009-05-11 09:53:20 följande:
    Ahaaa! Jag fattade det som att du sa AndeRS och LaRS. Jag som läst slarvigt i tråden innan.
    Min släkt i Halland uttalar båda konsonanterna.
  • Tyrell
    idiblon skrev 2009-05-11 09:58:51 följande:
    Ja, jag tycker att småländska/blekingska låter så fruktansvärt illa. Alltså, det låter som bebisspråk, jag har svårt att lyssna på det eller ta en person som talar så på allvar. Det är ju givetvis ett problem, eftersom det egentligen inte är rimligt...
    Det går en skarp gräns mellan reservdanskarna och oss svenskar
    Skånskan, särskilt "tandköttsskånskan" från östsidan gör att jag får lite ont i öronen....
  • Tyrell
    idiblon skrev 2009-05-11 10:18:49 följande:
    Själv tycker jag att den låter mer som svenska än vad småländskan/blekingskan gör. Jag artikulerar åtminstone.
    Fast det blir lite väl många vokaler
    Uttalar bokstäver som inte finns....
  • Tyrell
    idiblon skrev 2009-05-11 10:32:23 följande:
    Va, vilka då?
    På bussen i Malmö.

Triangelen
    Konserheuset

Kommer man ut på landsbygden blir det värre
    Där finns det både greisar och keåor...
  • Tyrell
    Arynelle skrev 2009-05-11 13:42:52 följande:
    Är från Halmstad, jag säger oftast inte r i slutet på ord som t ex i korv, korg, torg, sorg (jag säger kååv, kååj, tååj, sååj) förutom om jag pratar med någon från en annan stad som har svårt att förstå min dialekt. En klassiker man fått höra ett par gånger är frågan "Är du lång eller kort?" Jag som är 1,64 svarar kort, men uttalar ju det som kåt... väldigt roande för vissa.
    Kortärmad sportskjorta.....

Lika kul varje gång
Svar på tråden Pratar ni med "r"?