Inlägg från: Mötley Crüe |Visa alla inlägg
  • Mötley Crüe

Pratar ni med "r"?

Jag är Göteborgare och har starka R. det vill säga buRk, koRg, toRg.. Min sambo är däremot härifrån Vetlanda och säger böök, kaag, taag.. :S

• Mötley Crüe
    idiblon skrev 2009-05-11 09:55:01 följande:
    *ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyser* Alltså på riktigt. Det ilar i ryggraden! Förstår inte varifrån jag fått denna avsmak... Hur märkligt som helst.
    avsmak?
  • Mötley Crüe
    idiblon skrev 2009-05-11 09:58:51 följande:
    Ja, jag tycker att småländska/blekingska låter så fruktansvärt illa. Alltså, det låter som bebisspråk, jag har svårt att lyssna på det eller ta en person som talar så på allvar. Det är ju givetvis ett problem, eftersom det egentligen inte är rimligt...
    hahaha :) mjaa....jag kan förstå dig ändå haha
  • Mötley Crüe
    Cremo skrev 2009-05-11 10:00:00 följande:
    Christian i Robinson gör ju strålande reklam för dialekten... (förlåt, nu är jag OT)
    Men va? Han snackar ju knappast blekingegröt eller småländska...? han har ju typ talfel? OT, sorry
  • Mötley Crüe

miss Y skrev 2009-05-11 10:13:21 följande:

eftersom jag inte kan göra ringande "r" pga tafel som jag valt att behålla (vägrade gå till talpedagog som liten, det är ju jag) så blir det inte mkt till "r" här inte.
    jag gick hos talpedagog vid nåt tillfälle men jag kan fortfarande inte säga det. skitsamma
  • Mötley Crüe
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:13:23 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:07:24 följande:
    riktig småländska där kan jag säga dig
    nähä? varifrån kommer han? har en massa släkt och vänner ifrån ganska många olika ställen i småland men ingen pratar som han. Hans R måste härstamma från talfel.
  • Mötley Crüe
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:21:24 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:18:10 följande:
    nejsläkt från vetlanda hållet?lena ph kanske du vet vem det är?han från robinson är iaf från ramkvilla det ligger utanför vetlandadär pratar de så. jag är därifrån men flyttade till jönköping för 7 år sedan så det har försvunnit lite (ganska mycket)men man kan inte prata på r ä vetlanda. det blir långt bak i halsen, perfekt när man ska prata franska där säger man kav till korvbök till burkosv osv
    Ja min mamma är från vetlanda och har bott i pauliström, mariannelund osv, pappa är från jönköping. Själv bor jag i Vetlanda sen två år tillbaks, ihop med min sambo som kommer från ett ställe nån mil utanför vetlanda där man snackar grymt bonnigt haha. Men du, du tänker på Erik, blomman. Han är från ramkvilla och han pratar som man gör här haha. Christian är han den lönnfete som åkte ut förra eller förrförra gången eller vad det var, han som lipade över hur mkt han saknade sin fru. Det är han jag menar som har talfel :)
  • Mötley Crüe
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:34:00 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:32:13 följande:
    hahasom sagt jag är inte inne på robinsonförklarade mig lite här över tror jag sorry...fortsätter otoch sägervetlanda-bo trevligt!!!! ja bonnigare ställe får man leta efter
    Ot (förlåt)
    Ja haha här är rätt bonnigt. Torgdag på tisdag, sagabiografen och epatraktorer hahaha. jaja. Men jag trivs.
    Pinsamt att jag är helt inne i robinson haha
Svar på tråden Pratar ni med "r"?