Inlägg från: idiblon |Visa alla inlägg
  • idiblon

Pratar ni med "r"?

Är skåning och använder R, fast på skånskt vid då. Tycker det låter förjävla fult att inte uttala det, kan inte lyssna då. Måste byta kanal om det kommer en smålänning på TV.

• idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 09:52:18 följande:
    Jag är smålänning så jag är sparsam med mina R. Andess och Las
    *ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyser* Alltså på riktigt. Det ilar i ryggraden! Förstår inte varifrån jag fått denna avsmak... Hur märkligt som helst.
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 09:56:15 följande:
    Nej, det var inte så jag menade. Det är däremot ganska ofta så att personer som säger tex "Larsch" påpekar att smålänningar inte uttalar r:et ("Laas"), när Larsch-personerna inte heller gör det utan bara kör en egen r-fri version. Att Horns-tull kan bli Hoonschtull fortsätter att fascinera mig.
    Förstår vad du menar. Hör inte heller något R i Laaasch.
  • idiblon
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 09:57:04 följande:
    avsmak?
    Ja, jag tycker att småländska/blekingska låter så fruktansvärt illa. Alltså, det låter som bebisspråk, jag har svårt att lyssna på det eller ta en person som talar så på allvar. Det är ju givetvis ett problem, eftersom det egentligen inte är rimligt...
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 10:00:00 följande:
    Christian i Robinson gör ju strålande reklam för dialekten... (förlåt, nu är jag OT)
    Men vilken tur att jag inte följer det då. Vet inte vem han är.
  • idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 10:13:17 följande:
    Det går en skarp gräns mellan reservdanskarna och oss svenskar Skånskan, särskilt "tandköttsskånskan" från östsidan gör att jag får lite ont i öronen....
    Själv tycker jag att den låter mer som svenska än vad småländskan/blekingskan gör. Jag artikulerar åtminstone.
  • idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 10:31:33 följande:
    Fast det blir lite väl många vokaler Uttalar bokstäver som inte finns....
    Va, vilka då?
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 10:37:20 följande:

" target="_blank">

Smakprov: Talfel(?) à la Christian.
    Var ju inte så farligt. Men ta Charlotte Perelli, tex. Snacka om "jjjjjj"! Det underliga är att hon uttalar "Perelli" med R.
  • idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 10:45:42 följande:
    På bussen i Malmö. Triangelen Konserheuset Kommer man ut på landsbygden blir det värre Där finns det både greisar och keåor...
    Ja, det har du fan rätt i.
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 11:00:10 följande:
    "Vackert"!
    Det låter för djävligt! Visst pratar många så i vår lilla ort... Men inte jag.

"Baaaabii"? Jösses. Det är ju sånt jag hatar. Tror hon har någon lömsk småländsk härkomst...
  • idiblon
    Mandragora skrev 2009-05-12 00:12:16 följande:
    DEN HÄR MÅSTE NI SE ... ELLER LYSSNA PÅ! (Det finns textremsa.) Oppan po så blir de fletta å de...

VAD SÄGER NI OM DET? VA?
    Hahaha!
  • idiblon
    Camellis skrev 2009-05-12 09:39:16 följande:
    Fast det är ju inte så konstigt egentligen att r+s blir sch om man ser till hur man uttalar bokstäverna var för sig på vissa ställen i landet (där jag bor, t.ex. ). Om vi uttalar rs snabbt så blir det sch. Språken har ju i alla tider förenklats i uttal, där man helt enkelt skippar bokstäver eller byter ut mot ljud som ligger lättare i munnen. Att man ska se ner på någon pga att de uttalar ord olika är ju däremot löjligt. Jag har själv en viss aversion mot en viss typ av Stockholmska (för inte ens alla stockholmare pratar ju lika) som sagt, men ser definitivt inte ner på någon som pratar så. Det bara ryser lite i mig när jag hör personen prata.
    Nej, det är inte konstigt, men det är väl märkligt att folk ser flisan i broderns öga men missar bjälken i sitt eget, dvs klagar på småländskans uteblivna "r" när de själva inte uttalar det.
Svar på tråden Pratar ni med "r"?