• Miss Maya

Hjälp, ska flyga med förkyld dotter (7 mån). Vad finns för lindring?

Vi ska som rubriken säger snart flyga. Jag är förkyld och fasar för egen del för flygningen då jag kände av det i bihålorna redan förra gången. Dottern verkade dock opåverkad. Men nu börjar hon bli täppt och jag är nu självklart rädd att hon ska få ont (vi ska dessutom byta flyg så vi kommer flyga TVÅ gånger), vilket tydligen brukar vara rätt vanligt vid förkylning.

I Sverige finns ju diveres nässpray att få tag på, men inte här. Några andra knep? Vad ska jag göra för att inte själv få ont och framför allt inte min dotter? Finns det några knep?

• Svar på tråden Hjälp, ska flyga med förkyld dotter (7 mån). Vad finns för lindring?
  • 900s

Jag var oxå förkyld med halsfluss, min son hade öroninflammation men vi fick bra medicin hos doktorn. Dom rekomenderade mycket nässpray, alvedon och Rinexin en vidgande medicin. Vi köpte även de speciella öronpluggarna, Earplanes till sonen. Fungerade utmärkt, inte en tendens till att må dåligt.
    Lycka till och trevlig resa!

• Miss Maya

Jag ska försöka få tag på en läkare här som kanske kan skriva ut något motsvarande som Rinexin. Jag hoppas min lilla kan ta det också. Dock finns det som sagt inget annat nässpray att få tag på här till henne, än koksaltlösning, vilket jag inte ger mycket för.

• 900s

Att suga på napp eller äta välling ska oxå hjälpa bra mot öronen i alla fall. Det lugnar dom lite oxå att få va i famnen och gosa. En bra penicilin kur till dig kanske oxå kan hjälpa.

• Miss Maya

När vi lyfter och landar kan jag ju egentligen inte gosa så mkt. Hon måste sitta i min famn, fast i bältet. Hålla om kan man ju alltid och försöka prata lugnande, men känns ändå frustrerande OM hon blir jätteledsen och så kan man inte trösta henne ordentligt då. Fast jag hoppas ju förstås att allt går bra...

900s skrev 2009-05-11 08:40:12 följande:
    Att suga på napp eller äta välling ska oxå hjälpa bra mot öronen i alla fall. Det lugnar dom lite oxå att få va i famnen och gosa. En bra penicilin kur till dig kanske oxå kan hjälpa.
  • Miss Maya

Min rädsla sitter nog i att vi ska flyga två gånger.... Om det gör ont så man vill dö första gången känns det inte som att man frivilligt går på det andra planet.

• Miss Maya

För min dotters skull flög vi nog hem i rättan tid. Nu ikväll har hon blivit riktigt snuvig, var hon inte alls på dagen. Hon sov sig igenom flygresorna så jag antar att de inte bekom henne särskilt mycket. Dock hade jag "preparerat" henne med lite värkmedicin och näsdroppar i förebyggande syfte och detsamma gällde mig själv.

Första flygresan var med ett litet plan och de flyger väl inte så högt antar jag, då kände jag inget alls och tänkte: Det här är ju lugnt. Det var väl kanske att ta ut det hela i förskott. Andra landningen var långt ifrån lika kul - för mig. Det kändes som knivar i hela pannan och i kinderna som strålade ner i tänderna och nacken. Fy faaaan säger jag. Och sedan blev det ju ännu värre när vi var helt nere och så höll det på i en timme efteråt ugenfär. Hujeda.

Men överlevde gjorde jag iaf.

Svar på tråden Hjälp, ska flyga med förkyld dotter (7 mån). Vad finns för lindring?