Bengalkatt
Är det nån som har en Bengal? Ska köpa en vuxen steriliserad hona och har läst en del men inte hittat så mkt om dem ändå.
Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter? Är dom busigare än vanligt? Kräver dom mer?
Är det nån som har en Bengal? Ska köpa en vuxen steriliserad hona och har läst en del men inte hittat så mkt om dem ändå.
Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter? Är dom busigare än vanligt? Kräver dom mer?
Jag har inte någon bengal själv men tycker att de är otroligt vackra katter. Vad jag däremot hört är att de inte är några bra nybörjarkatter då de kan vara rätt krävande uppfostringsmässigt sett.
Men skulle jag någon gång skaffa mig en korthårskatt så skulle det lätt bli en snöbengal. *dreglar*
Kolla www.bengalkatten.nu för mer information.
Lycka till med din nya familjemedlem!
Har inte haft bengal själv men har jobbat på kattpensionat och träffat en del. Skulle inte heller rekommendera dem som förstagångskatter, då de har väldigt mycket temperament rent generellt. "Galen bengal" är ett smeknamn de alltsomoftast fick ;) Jättefina katter, men mer "vilddjur" än andra katter. Jättecharmiga men högljudda och om de inte uppfostras rätt kan de bli aggressiva. Den enda katt som blivit förbjuden att komma tillbaka till pensionatet var just en bengal, den anföll sin kompis så att hårtussarna flög och anföll direkt någon försökte öppna dörren för att ställa in mat. Det har kommit en hel del knepiga kissar men ingen har varit så oresonlig och aggressiv att det varit helt ohanterbart! Förutom denna bengal. Men som sagt jättecharmiga med mycket personlighet om man inte misslyckas med uppfostring
Lycka till! :)
Tack för infon, jag vill ha en katt med lite fart i var min plan Jag har haft mycket katter genom åren, men har just nu bara en hund.
Min vovve är mkt van vid katter då jag just separerat och lämnade 2 st utekatter, som vi bor nu så blir det bara krångel med att ha katt ute.
Det är ju otroligt vackra katter men jag har aldrig träffat någon irl så därför så tänkte jag läsa mej klok
hälsa gärna på hos någon uppfödare (eller annan bengal-ägare för den delen) för att träffa dem live. Visst kan man läsa sig till en del, men det blir inte samma sak som att umgås med dem. Sen har ju var katt sin personlighet, så kolla på hur den katten som du vill ha är! Har den lärt sig öppna kyl- och skåpsdörrar? Klöser den på väggar och möbler? Har den som hobby att klättra i gardiner? ;) Går ägarna ut med den?
Jag ska faktiskt åka och hälsa på dem i veckan, det är en avelskatt som går i pension