• Anonym

akssa vid uppsägning

jag tänker säga upp mig från mitt arbete. jag är med i hrf a-kassa..när kommer jag att få rätt till min aksaa, hur många dagar är det man får gå utan vid egen uppsägning?
    dom har ej teletid nu och jag behöver snabba svar!
  • Svar på tråden akssa vid uppsägning
  • Anonym

Säger du upp dig själv har du automatiskt 45 dagars karens utan ersättning.

• Fru Bernhardsson

7 eller nio veckor är väntan i fall du säger upp dig. Har nämligen själv varit där nyss

• Anonym
    Fru Bernhardsson skrev 2009-05-11 12:48:34 följande:
    7 eller nio veckor är väntan i fall du säger upp dig. Har nämligen själv varit där nyss
    hur lång tid efter den dag du slutat jobba fick du dina första pengar från a - kassan?
  • Fru Bernhardsson
    Anonym skrev 2009-05-11 12:52:14 följande:
    hur lång tid efter den dag du slutat jobba fick du dina första pengar från a - kassan?
    Tog tre månader
  • mammajennifer

det där beror lite på. jag sa upp mig själv från mitt jobb och visste att jag hade 30 dagar karens. ett par veckor efter fick jag hem brev om att jag angivit ogiltig anledning att sluta mitt jobb och har nu varit utan pengar sen 16 feb-09 fram till 8 juni-09. så kolla först upp vad som gäller i ditt fall så du inte hamnar i samma sits som jag.

• Tessideluxe

Reglerna säger detta:

"Om Du själv slutat ditt arbete utan enligt lagen giltig anledning eller att Du på annat sätt själv vållat arbetslösheten, blir Du i regel avstängd från rätt att få ersättningen mellan 10 och 45 ersättningsdagar.

Giltig anledning att lämna sitt arbete är bl.a. sjukdom där detta kan styrkas med ett läkarutlåtande att Du inte har kunnat fortsätta att arbeta. Att Du inte har fått ut lön från din arbetsgivare. För den som är tvungen att lägga ned sin verksamhet p.g.a. dålig lönsamhet kan styrka detta med att kunder försvunnit eller ett intyg från företagets revisor.

Den som har blivit skild från sitt arbete på grund av otillbörligt uppförande ska också stängas av från ersättning. Avstängningstiden i dessa fall är 20-60 dagar.

Avstängningstiden skall markera vikten av att man inte lämnar ett arbete förrän man har funnit ett nytt."

Alltså, du får karens med max 45 dagar om du säger upp dig själv. Men om du får sparken på grund av att du misskött dig kan du få karens med max 60 dagar.

Svar på tråden akssa vid uppsägning