• nattfrost

Hjälp! Tandsprickning!

Ja nu verkar första tänderna vara på gång för min 10-månaders kille. Han har så ont och gråter stor del av den vakna tiden, tempen ligger runt 38,5. Så jag har lite frågor till er erfarna.

¤ Hur länge har era barn haft feber innan tänderna kommit?
    ¤ Jag ser tänderna men dem känns inte, hur lång tid tog det för tänderna att komma upp när era barn var i den situationen?

Jag vet att enligt böckerna så får barn inte feber pga tandsprickning men nu antar vi att det är så iaf.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp! Tandsprickning!
  • Joje

Det har tagit 1-2 dygn innan man känt tänderna på mina barn. Feber har dem inte haft, men kan tänka mig att det kan sitta i några dagar. Mina har även blivit lösa i magen och det har hållt i ca 1 vecka.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • nattfrost

Det vore skönt om det "bara" tog 1-2 dygn för vi har kämpat i snart två dygn

• vittra

Vår tjej har fått feber nu de senaste gångerna hon fått tänder, men det är olika från gång till gång hur hög och hur länge osv. Sist hade hon ganska låg feber (vet inte exakt för vi tar inte tempen) i 2-3 dagar, gången innan dess fick hon helt plötsligt skyhög feber som steg över 39 grader på bara någon halvtimme, sedan hade det lagt sig dagen efter.

Det brukar bara ta några dagar, max för oss har varit 1½ vecka men då var det 4 tänder som kom samtidigt/efter varandra. Sedan är alla uppe så att dom känns så att säga. Men som sagt, det är helt olika från gång till gång vilka symtom och hur länge... så det är ju jättesvårt att säga hur det blir för er.

• nattfrost

Ja just det skulle ju fråga om de haft lös mage i en vecka innan tänderna kom eller om det var löst ett litet tag efteråt också?

• Lorina

Min minsta är 5 månader och hennes tand har vi kunnat sett i lite över 1 vecka och igår sprack den igenom. Hon har ingen feber (igår i alla fall) men hon är lös i magen (mer än vanligt eftersom jag ammar) och gnällig. Vi gnuggar hennes tandkött flera gånger om dagen och sen tuggar hon på allt!

Till de större barnen hade vi speciella leksaker som vi la i frysen, de älska dom men de var 9 månader när de fick tänder.

5 barns mamma!!
  • nattfrost

Tack för svaren hitills.

Jag hoppas på att han snart får mindre ont, han har just vaknat efter 3 timmars (!) sömn, fått mat och gnager nu på en kall morot. Ännu känns inga tänder, men han blir arg på mig om jag försöker känna så han har säkert ont.

• nattfrost

Är det någon mer som har erfarenhet av feber och tandsprickning?

• Jojo 080528

Hej!
    Min dotter (11,5 mån) har precis fått igenom sina 2 nedre kindtänder. Hon har haft feber nu i ca 3 dagar, jag trodde det var 3 dgr febern men det kanske alltså beror på tänderna då..... Hon har varit jättegnällig länge, men nu är det lite bättre. Hon har nog ont fortf för hon biter på allt, speciellt sina fingrar :( Vi ger henne en tandborste i gummi att tugga på, det är uppskattat. Hon hade feber när hon fick de andra tänderna.

Svar på tråden Hjälp! Tandsprickning!