• Carolin E

"Vad betyder ordet?"

Här tänkte jag att vi kunde starta en lektråd i utbildningssyfte. Ord eller meningsuppsättningar vi inte begriper och vill ha svar på. Den som frågar måste också svara på föregående medlems fråga. Man får om man vill hänvisa till en källa.

Tex:

Lisa: Vad betyder ordet "sympatisk"?
    Kalle: Sympatisk betyder (skriver innebörden av ordet), vad betyder ordet "ateist"?
    Olle: Ateist betyder (skriver innebörden av ordet), vad betyder ordet "rationell"?

Hoppas någon orkar haka på. Det är ju kul att lära {#lang_emotions_wink}

• Svar på tråden "Vad betyder ordet?"
  • Carolin E

Jag kan börja!

Vad betyder ordet "spatt"?

• familjen Karleskans

Spatt är en kronisk inflammation hos en häst, i hasleden! 

Vad betyder inkognito?

• spöke

ett taget namn för att dölja sin riktiga identitet

Vad betyder nepotism?

• familjen Karleskans

Nepotism är ett annat ord för svågerpolitik och innebär att man gör en handling som gynnar sin släkt.

Vad betyder Quisling?

• Schnooglewookiemush
    familjen Karleskans skrev 2009-05-12 14:17:26 följande:
    Nepotism är ett annat ord för svågerpolitik och innebär att man gör en handling som gynnar sin släkt. Vad betyder Quisling?
    Landsförrädare, efter Quisling som förådde Norge under andra världskriget.

Vad betyder "hanrej"?
  • familjen Karleskans

Hanrej= Man gör en Hanrej på en man om man förför dennes fru tex!

Vad betyder Rekognition?

• spöke

det är en filosofisk term som betyder identifiering eller igenkännande av ett föremål

Vad betyder nabob?

• vevik

rika människor som lever i lyx (från början bara européer som blivit rika i Indien)

Vad betyder onomatopoetisk?

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • spöke

ord som härmar ljud... krasch eller kvack t.ex.
    ord som stol och hus har ju ingenting med själva objektet i sig att göra. där finns ingen fonetisk koppling.

(känner att jag vill skriva en hel uppsats som förklaring, hihi... jag är en skadad lingvist! )

vad är plump?

Svar på tråden "Vad betyder ordet?"