• Carolin E

"Vad betyder ordet?"

Här tänkte jag att vi kunde starta en lektråd i utbildningssyfte. Ord eller meningsuppsättningar vi inte begriper och vill ha svar på. Den som frågar måste också svara på föregående medlems fråga. Man får om man vill hänvisa till en källa.

Tex:

Lisa: Vad betyder ordet "sympatisk"?
    Kalle: Sympatisk betyder (skriver innebörden av ordet), vad betyder ordet "ateist"?
    Olle: Ateist betyder (skriver innebörden av ordet), vad betyder ordet "rationell"?

Hoppas någon orkar haka på. Det är ju kul att lära {#lang_emotions_wink}

• Svar på tråden "Vad betyder ordet?"
  • vevik

arbetspulpet för farmaceut på apotek (finns dock ej med som benämning i NE)

vad är spiroketer?

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • familjen Karleskans

Spiroketer är bakterier, kan vara både spiralformade och skruvade.

Vad betyder Dzungariet?

• spöke

det är namnet på en region i Centralasien

vad betyder kittelflickare?

• familjen Karleskans

Kittelflickare är en som förtennar eller lagar kopparkittlar.

Vad betyder Palliativ sedering?

• vevik

att dämpa ett fruktansvärt lidande genom att använda sedativa droger för att kunna kontrollera symptomen och minska lidandet.

vad betyder memorandum?

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • Vänner

Hur är man, när man är diplomatisk, tycker ni?
    Är ni diplomatiska?

• vevik

kutan har med hud att göra...tex orientböld, mer får jag inte fram! har du en mer utförlig förklaring så skriv gärna!

är diplomatisk ordet du undrar över?
    ordet kommer från grekiskan; vika ihop och avser främst den diplomatiska representationen som länder har sinsemellan - detta för att lösa konflikter på fredlig väg och för att upprätthålla maktbalansen. I sociala sammanhang så handlar diplomati mest om strategi, att inte konfrontera utan yttra sina åsikter på ett artigt sätt.

och ja, jag anser att jag är diplomatisk i vissa situationer - främst kanske bland människor jag inte känner väl.

vad betyder färist?

• spöke
    vevik skrev 2009-06-01 20:11:38 följande:
    kutan har med hud att göra...tex orientböld, mer får jag inte fram! har du en mer utförlig förklaring så skriv gärna!
    såg ordet på min hudlotion, har inte funderat på det tidigare.
    NE säger: kuta´n (nylat. eller medeltidslat. cuta´neus, av lat. cu´tis 'hud'), som har med huden att göra, t.ex. stratum cutaneum membranae tympani, det tunna hudskiktet på trumhinnan.
  • spöke

Färist är ett galler på vägen som gör att djur (framför allt betesdjur med klövar, t.ex. får & kor) inte kan passera det. Fördelen är att bilar och människor kan passera utan att behöva öppna grindar.

vad betyder kretong?

Svar på tråden "Vad betyder ordet?"