Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Uttal

Håller med om att papprika inte låter klokt. Sen tycker jag att nyhetsuppläsare ofta betonar ord fel. Till exempel ordet kronprinsessan uttalar alla jag känner med betoning KRONprinsessan. På nyheterna säger de kronprinsESSan. Finns många liknande ord också.

Sen blir jag galen när folk säger "interjuv" och "Sveitch" i stället för "intervju" och "Schweiz".

• Mornie Alantie
    kråkanbråkan skrev 2009-05-11 17:36:16 följande:
    kollade ett program som handlade om hur dom byggde sulkys till travhästar, de berättaren sa hela tiden "skaklar" istället för skacklar.... fruktansvärt jobbigt..... :)
    Men det heter ju skaklar...
  • Mornie Alantie
    TyskMamma skrev 2009-05-11 18:00:04 följande:
    och förresten : Ska man inte säga "kronprinSESSAN" när man pratar med Victoria personligen eftersom det är hennes titel eller var det inte nåt sånt?
    Man ska inte säga du (även om jag skulle göra det om jag mot förmodan hamnade i den situationen), man ska säga kronprinsessan. Men betoningen ligger på första stavelsen, inte de sista.
  • Mornie Alantie
    Cremo skrev 2009-05-12 16:21:32 följande:
    Fick lära mig i en tråd här idag att uttalet "pangkaka" räknas som standardsvenska då n+k blir ng+k. Fast jag säger pann-kaka ändå.
    Med den regeln blir det ju inte pangkaka, det blir pangaka.
  • Mornie Alantie
    festia skrev 2009-05-15 04:02:56 följande:
    Men uttalar du pensionär, pannsönäär? Eller hur man ska skriva så det blir förstått Och säger du pann-kaka? Det blir ju jättejobbigt, när jag försöker säga pannkaka får jag stanna upp lite efter "pann".
    Man ska ju stanna upp lite efter pann- i pannkaka. Det är ju sammansatt ord. Nästan alla sammansatta ord har en liten paus mellan orden. Angående pensionär uttalar jag det som stationär, men byt ut stat- mot pann- ungefär.
    Euforia skrev 2009-05-15 11:36:42 följande:
    Varför tror så många att det heter 'interjuv'? Och 'Sveitsch'? Har de kackig läsförmåga?
    Haha, mina standardhatobjekt Sveitsch är dessutom skitsvårt att säga, mycket svårare än Schweiz. Jag höll på få spel unde hochey-VM, det var så många "interjuver i Sveitsch".
Svar på tråden Uttal