Inlägg från: MrsXanadu |Visa alla inlägg
  • MrsXanadu

Uttal

jag stör mig alltid på när folk säger möggel för det heter mögel och inget annat

• MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 19:00:50 följande:
    Inga saker är ju "fel" egentligen, men ord som alla säger olika på är vällackrits - lakritspaprika - papprikamögel - möggeldrägla - dräggla (dregla-dreggla)kavviar -kaviaaarBregott - breeeegottPress-enning - pressENNING (svårt att förklara)
    dialekt eller uttal är väl en femma.

Men stavs det mögel heter det inte möggel. Oavsett hur många som säger möggel menar jag.
  • MrsXanadu
    Laire skrev 2009-05-11 19:30:15 följande:
    Ja det mesta är ju dialektalt.Ki-osk istället för tchosk.Scheks istället för kex.Däremot asseptera istället för akseptera (acceptera) är väl en rent uttalsfel? 
    kan vara men tror det kan vara dialekt.

Viker mig aldrig på denna punkten. Stavs ordet mögel så är det utalsfel att säga möggel. För då skulle det också stavas möggel punkt slut.
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:37:04 följande:
    Och det stavas dregel men många säger dreggel också ;)
    Fel det med! Men just mögel är nåt som stört mig sen jag lärde mig att stava av nån anledning. Men det har följt med mig hela mitt liv det där.
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:39:34 följande:
    Hahaha, det är ju många ord som stavas annorlunda än de sägs! Argumentet "det stavas mögel och ska alltså uttalas mögel!" är väldigt krystat. Isåfall finns det fullt av linn-jaler, skiiivor, lammpor osv.
    nja där går vi på andra saker. När det gäller mögel snackar vi rent grammtiskt fel när man säger möggel. Men visst är det sant som du säger. Jag är bara sån när det gäller det ordet. Annars struntar jag vad folk säger eller inte säger.
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:50:18 följande:
    ooops, jag säger både möggel och dreggel :D
    fy på dig där du (kan inte göra smile gubbar så du får låtsas att du ser en här nu som blinkar)
  • MrsXanadu
    kråkanbråkan skrev 2009-05-12 16:12:55 följande:
    Mornie Alantie skrev 2009-05-11 17:37:49 följande:
    haha, jo de gör ju de, fast inte med lååångsamt K, utan snabbt... hum, svårförklarat de här blev :)
    ja jag vet inte ens vad detta är för nåt men om det skall uttalas med snabbt K borde det rimligtvis stavas Skacklar tänker jag , har ingen aning men bara en tanke
  • MrsXanadu
    LillaÄrtan skrev 2009-05-13 12:02:27 följande:
    Ang Läker/Läcker. Vad är rätt & vad är fel? Hade en diskussion med min mammas karl och han fattar inte hur vi i norr kan klara grundskolan med våra stavningar/ vår grammatik osv. Jag säger läcker om tex. En kille är läcker.... Men min bil, den läker diesel tex...Han hävdar ju dock att min bil läcker diesel... Jag vet inte vad som är rätt & fel, men jag säger läker ändå! Alltid gjort o kommer alltid att göra!
    ja men om du slår upp orden i en ordlista så ser du själv. Ett sår på din arm läker med tiden. Din tank läcker bensin punkt slut. Någon kan vara läcker också men en tank läker aldrig för jag har då aldrig vart med om ett dött ting som kan läka sig självt. Är du med på hur jag menar nu?

Sen att man kanske pratar så där du bor är en sak men det är inte korrekt.
Svar på tråden Uttal