Inlägg från: Tecken |Visa alla inlägg
  • Tecken

Uttal

Jag har flera störa-mig-på-hur-folk-uttalar-dem-olika-genom-att-lägga-betoningen-på-fel-stavelse t ex:
    - Kokos
    - Persilja
    - Oregano
    - Tallrik

• Tecken

Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.

• Tecken
    Airlee skrev 2009-05-12 16:17:43 följande:
    "Kalliangka"
  • Tecken
    Siili skrev 2009-05-12 16:24:15 följande:
    Nej nej nej, det är inte alls omotiverat. Inte i pannkaka-pangkaka i varje fall. Det är så det lärs ut i fonetikkurser. :)
    Så man lär alltså folk att säga pangkaka, pangsionär, parangtes osv? Hm, inte konstigt att folk pratar så lustigt...
  • Tecken

Kom på ännu en sak: Jag blir alldeles gaaalen på folk som säger "chäf" istället för "chef".

• Tecken

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 19:27:15 följande:

menar du med ä-ljud istället för e-ljud?Det säger jag. säger du beeebis också? jag säger bäääbis :)
    Nej, jag är inget får och bräker inte - bebis heter det
  • Tecken
    LaFontaine skrev 2009-05-12 20:10:27 följande:
    Och så heter det faktiskt foTboll och inte foboll. Likaså heter det program och inte pogram eller ännu hellre, pogam. Min chef kan dock dansa på alla mina nerver på samma gång när han drar igång sitt vaaaafö. Dessutom säger han det gärna 3-4 gånger på raken. VAAAfö, vAAAfö, vAAAfö. Ja, säg det... Han kanske får fler svar om han säger varför istället...
    Jo, men fråga kidzen - det heter ju fo-påll och skejp-ård
  • Tecken

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-12 20:50:57 följande:

Mrs K skrev 2009-05-12 20:47:05 följande:
    jag kände en som sa bääääschHon kom från norrlandJag är från skåne och säger beige:P
    Säger du verkligen beige? Uttalar du alla bokstäverna? Jag säger typ "beseech".
  • Tecken
    LaFontaine skrev 2009-05-12 20:55:52 följande:
    Beseech? Hur uttalar du egentligen. Jag säger nog snarare beeech.
    Alla kan slinta på tangentbordet... BEEESCH ska det ju vara
  • Tecken
    LaFontaine skrev 2009-05-12 21:06:08 följande:
    Och jag glömde ett s, men vi förstod i alla fall varandra till sist
    Helt emot alla FL-odds
  • Tecken
    festia skrev 2009-05-15 04:02:56 följande:
    Men uttalar du pensionär, pannsönäär? Eller hur man ska skriva så det blir förstått Och säger du pann-kaka? Det blir ju jättejobbigt, när jag försöker säga pannkaka får jag stanna upp lite efter "pann".
    Ja, inte säger jag pangschinääär eller pangkaka iaf. Och jag tycker inte alls att det är jobbigt.
  • Tecken
    himmelsflickan skrev 2009-05-15 21:52:40 följande:
    Jag hatar när folk säger dessa ord "fel" -Kiwi och dadlar.Jag uttalar kiwi med långt i -kiiiiwi, men min man säger "kivvi" xD O så uttalar han dadlar som DADDLAR xDO så har jag en kompis som inte säger "fjortis" utan "fjårtis" xd hahahahha!
    Usch för kivvi - men jag säger faktiskt både "fjårtis" och "daddlar" - kan det vara dialektala skillnader?
  • Tecken

Takräcke och takräck. Ett är rätt och ett är fel - vilket är rätt?

• Tecken
    kärålajn skrev 2009-05-16 20:55:02 följande:
    Tackräcke
    Haha, det var en retorisk fråga
  • Tecken
    TeeTee skrev 2009-05-27 11:40:09 följande:
    Jag frågar därför att hela min mans familj säger farsta med a på slutet. Det kanske också är dialektalt, men det stör mig!
    Farsta? Det är ju en stadsdel Jag har faktiskt aldrig hört någon säga farsta om farstu. Vilken dialekt talar de?
  • Tecken

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-05 18:05:29 följande:

Kom på idag att jag säger menuter till minuter."Bussen går om 5 menuter"Finns det någon annan som gör det eller är jag helknäpp?:DIngen verkar irritera sig på det dock..^^
    Det låter lite märkligt, men när jag tänker efter så har jag faktiskt en kollega som säger "menuter" också, eller snarare "menutär".
  • Tecken

Eu-orden är svåra för en del - som de som säger "arbetsterape-ut", när det ska uttalas "arbetsterapeft".

Svar på tråden Uttal