Inlägg från: Siili |Visa alla inlägg
  • Siili

Uttal

Tecken skrev 2009-05-12 16:16:43 följande:
    Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.
    Nej nej nej, det är inte alls omotiverat. Inte i pannkaka-pangkaka i varje fall. Det är så det lärs ut i fonetikkurser. :)
  • Siili
    Tecken skrev 2009-05-12 16:29:36 följande:
    Så man lär alltså folk att säga pangkaka, pangsionär, parangtes osv? Hm, inte konstigt att folk pratar så lustigt...
    När det gäller n+k så smälter ljuden (hos de flesta) samman till ett ng-ljud. Man gör mycket lustigt med språket utan att vara särskilt medveten om det. Det är ett himla sjå att transkribera tal.

Fast jag är inte säker på att pensionär och parantes nödvändigtvis har ett ng-ljud i sig. Det är ganska många år sedan jag läste fonetik.
  • Siili
    shopahollic skrev 2009-05-14 21:59:58 följande:
    min underbare svärmor med dalamål/norrländsk dialekt : bäääsch , E- korre , TALL-rick (tallrik). du harnte dä du ää? dää ää braa rää!
    Hur säger man annars tallrik? Jag vet inte om jag förstår hur din svärmor uttalar det, eller så säger jag det lika konstigt.
    Hännä ää åckså änn såmm prata litä måål.
  • Siili
    Xay1de skrev 2009-05-19 23:45:46 följande:
    Mrs K skrev 2009-05-19 23:02:51 följande: Haha, jag trodde det bara var finnar som inte kunde använda bokstaven "b" ordentligt. Den är ju inte så vanlig i finskan
    Ja, det borde snarare bli gapperop då.
  • Siili

Jag har plånbok.

Börs är en sån som tanter har tycker jag. En sån som är full med enkronor som de ska betala den dyra, dyra varan med.

• Siili
    mitchi skrev 2009-05-25 10:52:06 följande:
    jågurt, besch, bebis. heter det papper eller pappor? jag utalar pappor och blir fruktansvärt irreterad när dom på tv säger papper eftersom det är något man skriver på! så anser jag.
    Precis som med soper, blöjer, gurker, blommer osv. En del här på fl skriver så också.
  • Siili
    mitchi skrev 2009-05-25 14:43:51 följande:
    jo tack har sett det.. slog upp en del ord tes dom du skrivit och i svenskan finns inget som heter gurker, blommer, blöjer, soper. jag slog upp det i saob. slog upp bebis i saol och där stod det att det är en variantform till bebis.
    Det är (tyvärr) dialektalt. Fast jag har svårt att vänja mig vid otyget ändå.
Svar på tråden Uttal