Inlägg från: Mrs K |Visa alla inlägg
  • Mrs K

Uttal

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 19:30:00 följande:

hahahaha :) jag är nog ett får. jag säger inte beeeige heller, jag säger bääääige
    Tycker jag låter alldeles riktigt beeegie låter så fånigt.
  • Mrs K

a mor skrev 2009-05-12 20:46:36 följande:

Säger ni Ramlösa eller Rammlösa?Hur uttalas då samlag?
    Jag skulle vilja utveckla med frågan: Hur uttalas tavelram?
  • Mrs K

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-12 20:50:57 följande:

Mrs K skrev 2009-05-12 20:47:05 följande:
    jag kände en som sa bääääschHon kom från norrlandJag är från skåne och säger beige:P
    Och jag är från västergötland
  • Mrs K
    Gravidgrodan skrev 2009-05-13 11:41:13 följande:
    Nu gäller det här inte uttal utan hur folk skriver fel, hoppas det går bra ändå...Men jag blir lite irriterad när folk skriver "dem" istället för "de", ser det massor här på familjeliv. Så här kan det stå t.ex. "Dem tycker si eller så...". Då ska det ju stå "De tycker si eller så...". Vet att det kommer från talspråket ("Dom tycker si eller så..."). Vet inte om det är för att de som skriver så har fått inpräntat att "dom" är fel att skriva (vilket det i och för sig är) och då blir det lätt "dem" istället. Men grammatiskt är det fel. Då skulle jag föredra att man istället faktiskt skriver "Dom tycker si eller så...". Tycker det låter helt galet med "dem" i den meningen. Hoppas det här inte blev allt för rörigt...
    Jag håller helt med dig. Men så jag lite språkpolis också som kan våndas över de gånger jag lyckats publicera inlägg innehållande stavfel i forumtrådar. (Hoppas jag klarar mig denna gång i alla fall.)
  • Mrs K
    Grizelda skrev 2009-05-15 22:02:22 följande:
    K före a o u å uttalas k, och k före e i y ä ö uttala"s tj. Alltså heter det tjex. Ni som säger "kex" måste alltså vara konsekventa och säga "tjuk" också .?För övrigt stör jag mig på dem som inte kan skilja på var och vart. "Vart är du?" Hu!
    Så du brukar stå i tjö på konsum?
  • Mrs K
    Xay1de skrev 2009-05-19 22:54:36 följande:
    Har en gubbe som säger garberob...Fast man får väl skylla på att han är finne
    Hade en kompis i grundskolan som sa gabberob men hon var inte det minsta finsk
  • Mrs K
    Jojo7777 skrev 2009-05-21 23:26:17 följande:
    Håller med Bääsch heter det!
    *applåderar*
Svar på tråden Uttal