Inlägg från: Koloratur |Visa alla inlägg
  • Koloratur

Uttal

jajane skrev 2009-05-11 17:33:58 följande:
    Mattermos.
    Va? Hur kan det vara fel? Mat-termos heter det ju?
  • Koloratur

Inga saker är ju "fel" egentligen, men ord som alla säger olika på är väl

lackrits - lakrits
    paprika - papprika
    mögel - möggel
    drägla - dräggla (dregla-dreggla)
    kavviar -kaviaaar
    Bregott - breeeegott
    Press-enning - pressENNING (svårt att förklara)

• Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 19:05:17 följande:
    dialekt eller uttal är väl en femma.Men stavs det mögel heter det inte möggel. Oavsett hur många som säger möggel menar jag.
    Och det stavas dregel men många säger dreggel också ;)
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 19:36:54 följande:
    kan vara men tror det kan vara dialekt.Viker mig aldrig på denna punkten. Stavs ordet mögel så är det utalsfel att säga möggel. För då skulle det också stavas möggel punkt slut.
    Hahaha, det är ju många ord som stavas annorlunda än de sägs! Argumentet "det stavas mögel och ska alltså uttalas mögel!" är väldigt krystat. Isåfall finns det fullt av linn-jaler, skiiivor, lammpor osv.
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 20:38:16 följande:
    Fel det med! Men just mögel är nåt som stört mig sen jag lärde mig att stava av nån anledning. Men det har följt med mig hela mitt liv det där.
    Hur gör du med kaviar då? Där kan man ju inte se av stavningen hur det "ska" uttalas. Kaviaaar, kavvjar eller kaviiiar?

Nej, man måste nog vara lite mer öppen för dialekter. Man kanske skulle åka ner till Skåne och lära folk veta hut och säga R ordentligt? ;)
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 20:42:27 följande:
    nja där går vi på andra saker. När det gäller mögel snackar vi rent grammtiskt fel när man säger möggel. Men visst är det sant som du säger. Jag är bara sån när det gäller det ordet. Annars struntar jag vad folk säger eller inte säger.
    ooops, jag säger både möggel och dreggel :D
  • Koloratur
    Smulan87 skrev 2009-05-12 16:14:16 följande:
    folk som säger ÄRBJUDANDE, när det heter ERBJUDANDE...
    Samma här! Jag tycker det låter så fel när folk säger chäf och inte chef. Fast det är faktiskt fel att säga erbjudande och chef med e, har jag fått veta nu. Enligt latinet ska det vara ä-ljud, men visst låter det koko!
  • Koloratur
    TeeTee skrev 2009-05-26 19:51:31 följande:
    Hur uttalar ni farstu?
    typ fars-tö nästan, fast mera med kort U
Svar på tråden Uttal