Inlägg från: Xay1de |Visa alla inlägg
  • Xay1de

Uttal

Fundersam. Betoning på "funder" (funndersam) eller på "sam" (fundersamm)?

Och så det eviga tjatet om kex. Det heter K-E-X. Inte Checks...

• Xay1de
    mammaflickan skrev 2009-05-18 09:44:46 följande:
    haha, min sambo (43 år) säjer båfflor (våfflor) och falmskärm (fallskärm). själv sa jag länge leverfastej. bibban, haha!
    Har en gubbe som säger garberob...Fast man får väl skylla på att han är finne
  • Xay1de

Mrs K skrev 2009-05-19 23:02:51 följande:

Hade en kompis i grundskolan som sa gabberob men hon var inte det minsta finsk
    Haha, jag trodde det bara var finnar som inte kunde använda bokstaven "b" ordentligt. Den är ju inte så vanlig i finskan
  • Xay1de

Det här är lite OT, men det har ju med språk att göra. Har ni börs eller plånbok?

• Xay1de

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 19:35:49 följande:

alla uttal har ju inte med dialekt eller språk=D Jag använder mig dock av plånbok^^
    Ja, jag vet inte om jag har hört nån norr om Umeå säga börs...
  • Xay1de

Nu vet jag inte om det tagits upp än, men hur uttalar ni yoghurt? Jååågart, jågurt eller jåggurt?

• Xay1de
    timalillah skrev 2009-05-25 10:37:29 följande:
    Jågurt
    Hade en kompis i högstadiet som sa jååågart. (Jättelångt å-ljud), tyckte det lät helknäppt. Jag säger också jågurt
  • Xay1de
    timalillah skrev 2009-05-25 10:41:18 följande:
    Har också hört den versionen av äldre arbetskamrater
    Har en karl som är finne, han säger jåggurrrrt, med hårt "r". Tycker det är ett sjukt roligt ord på finska Jågurrti uttalas det ungefär
  • Xay1de
    NoelochJack skrev 2009-05-25 10:47:22 följande:
    Jag säger jååågurt, beesch och bäbis
    Håller med på alla punkter utan den första. Det här med Bäääsch vs. beesch är ju utan tvekan beroende på var i landet man bor
  • Xay1de
    turboalex skrev 2009-05-26 21:47:02 följande:
    Säger ni kex eller shex? Sendrag eller senadrag? Pärer/päror eller potatis? Morötter med betoning på o eller på ö?
    sendrag. De enda jag har hört säga senadrag är skelleftebor. Och dom är ju för övrigt inte kloka.

Jag säger potatis, men mina föräldrar och morfar säger pelor
  • Xay1de
    Jojo7777 skrev 2009-05-26 22:01:31 följande:
    Kex Senadrag! Pären MorÖtter Norrlänning, Jo men visst
    Men schhällvklart är man väl norrlänning.
Svar på tråden Uttal