Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

Uttal

när nån säjer massäck istället för matsäck, det tycker jag låter skitäckligt.

• mammaflickan
    MajaLinnéa skrev 2009-05-16 23:21:29 följande:
    Vet inte om någon skrivit dessa innan, men det här stör mig:Pogram (istället för program. Massvis med hallåor som säger det).Changs (istället för chans). Interjuv (istället för intervju).Cyklen, Biblen (istället för cykeln och Bibeln).Egenkligen (istället för egentligen).
    haha, pogram! håller med, och även om ejenklien, det är ännu värre.
    Nu kom jag på ett till:
    klbaks (tillbaks) - hade en kompis som jämt sa det o det va också irriterande. Har dock inte hört nån annan säja det, så det kanske va hon bara.
  • mammaflickan
    timalillah skrev 2009-05-17 22:15:09 följande:
    He he vad gulligt det lät, klbaks (tillbaks) måste vara ngt hon sagt fel från barndomen som ingen rättat henne för. Som min kompis som ibland säger janujari och det snöjar . Fast hon vet att det inte heter så men hon har liksom fastnat i det. Jag säger ibland ostskärare fast jag vet ju att det heter osthyvel. Men jag har alltid sagt så därför är det mest naturligt att det är det som slinker ut. Samma med förkortningen för bibliotek, jag säger bibban och inte bibblan.
    haha, min sambo (43 år) säjer båfflor (våfflor) och falmskärm (fallskärm). själv sa jag länge leverfastej. bibban, haha!
  • mammaflickan

eller som på stockholmsdialekt busch (börs). När jag ringer till min banktelefonröst så förstår jag inte alltid om hon säjer 70 eller 40 eftersom hon säjer futti på båda. Eller schutti, vet inte riktigt, men det är lite irriterande det med. Denna tråd var riktigt rolig, när man känner för att reta sig på nåt onödigt så är det bara att kolla hit o få fler ideer haha

• mammaflickan
    Xay1de skrev 2009-05-25 10:35:34 följande:
    Nu vet jag inte om det tagits upp än, men hur uttalar ni yoghurt? Jååågart, jågurt eller jåggurt?
    jågget
  • mammaflickan

retar mej när nån säjer klatt när dom menar klart

• mammaflickan
    katta4 skrev 2009-06-06 22:12:32 följande:
    Stör mig när folk uttalarbääääch istället för beeesh (beige)kaviaaar istället för kavviarlackris istället för lakritstjex istället för kexskavfötters istället för skaffÖttersengagemang istället för angagemang
    haha jag säjer skalfötters, har alltid gjort! och kalborrband, fast jag vet vad det heter men kan inte sluta säja fel.
Svar på tråden Uttal