Inlägg från: enannan |Visa alla inlägg
  • enannan

Uttal

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 17:50:26 följande:

TS åh fyyyy så fruktansvärt. jag hade sjukt frustrerad och stängt av tvn. Min gympalärare när jag gick i skolan envisades med att säga "ett äppel" istället för "ett äpple"
    Både äppel och äpple är lila rätt, inget att irritera sig på! Vi finlandssvenskar säger i regel
    äppel, inte äpple (vissa säger kanske äpple.. men äppel är vanligare)
    ärbjudande (aldrig hört det uttalas med "e")
    chef, inga ä-ljud här inte! aldrighört den varianten
    kiosk med "k" (vissa, usch vad irriterande de är, säger faktiskt tschosk)
    kex med "k"
    djur med uttalat "d" (gammalmodig rikssvenska)

Så ta och följ oss finlandsvenskar och börja uttala rätt!! ;)
  • enannan

pannschonäär säger jag, så ska de vara åxå! :D

• enannan
    Jenglan skrev 2009-05-19 14:54:55 följande:
    säger ni kasse eller kasche? jag säger kasse, eller påse! =)
    Ingendera! Jag säger "kass"!
  • enannan
    Grizelda skrev 2009-06-03 18:16:19 följande:
    "Fastan" sa mina äldre släktingar i nordöstra Skåne om farstun. Jag hade stora problem att förstå texten till "nu är det jul igen". ...det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer fastan = farstun?
    Hihi, vad gulligt :)
  • enannan
    Tecken skrev 2009-06-09 18:47:17 följande:
    Eu-orden är svåra för en del - som de som säger "arbetsterape-ut", när det ska uttalas "arbetsterapeft".
    Ändå är det ingen som säger "Evropa"! Kan inte fatta att eUro ska vara så svårt för er Sverigesvenskar ;)

Terapeut skall uttalas (enlig SAOL) terap -ev't, -ef't eller -öj't (som vi säger i Finland). Terapevt låter ju nästan som terapeut så då kan det ju vara rätt :) Jag föredrar förstås terapöjt! :D
  • enannan

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-09 17:00:50 följande:

jag uttalar euro som "juro" men neurolog som "nevrolog" =P Neurologen uttalar jag antagligen med v då min läkare sa neVrolog när jag skulle bli undersökt av en sådan. Tror faktiskt jag aldrig hört särskilt många uttala det utan v.
    När det gäller neurolog är faktiskt båda uttalen rätt enligt SAOL :) Euro (och tydligen fåniga evro) är rätt när det gäller valutan, men juro är aldrig rätt :)
  • enannan

Ja.. hur man ska/bör säga är kanske inte samma som det som är rätt enligt till exempel SAOL?

Harrysmor skrev 2009-06-10 14:25:16 följande:
    Fast det heter ju bääääsch och inte beeeesch, kaviaar och inte kavviar, tjex och inte kex...
    båda alternativen är enligt SAOL rätt i alla tre fall du nämner :) Varifrån tar du att det "heter" just så som du skriver?
Svar på tråden Uttal