• PD77

Jag hatar Facebook!!!

Anonym (tess) skrev 2009-05-11 21:05:04 följande:

Förstår att det är jobbigt! Jag tycker oxå att det är onödigt. Min kille skulle inte få ha kontakt med sina ex så länge dem inte har barn ihop då ska man vara vänner i den mån man kan.  Har man en partner ska man visa denna respekt och inte ha kontakt med sina ex just för sin nyas skull, visa henne respekt så länge hon inte tycker att det är ok! För hon måste ALLTID gå före sina ex så är det! Spelar INGEN roll om dem bara är kompisar nu.
    Men jag förstår inte vad som är så farligt att ha kontakt med sina ex? Anledningen att man förbjuder det måste vara av ren svartsjuka, det finns ingen annan anledning.
    Som någon skrev så är de ex av en anledning. Och även om man inte kunde ha ett förhållande så kanske man förblev goda vänner och betydde mycket för varandra. Klart man vill veta hur personen mår.
    Om man förbjuder sin kille att ha kontakt med sitt ex för att man är rädd att han ska vara otrogen, då har man andra problem. Är man säker i sig själv och sitt förhållande så spelar det ju ingen roll vem man har kontakt med.
  • PD77

Som svar på TS:
    Varför gör FB det lättare att vänstra? Hela internet gör det väl lättare att vänstra.

Varför är det så svårt att förstå varför man kanske vill se hur ett ex mår, vad han/hon gör, barn, gift etc? Klart att man undrar. Personen betydde ju något för en, en gång i tiden. Man undrar ju över gamla vänner också, varför inte undra över ex?

Jag vet inte om det hjälper, men jag ska försöka förklara varför jag pratar med gamla ex.

I allmänhet tycker jag att det är jättekul att se vad som har hänt i folks liv (vänner eller ex). Varje gång man pratar med någon man inte pratat med på 10-15 år och får höra deras historia, så är det som när man ser en film man inte sett förut. Jag tycker helt enkelt att andra människors livsberättelser är jätteintressanta. Och på FB kan man se foton etc. Helt toppen!

• PD77
    Lyktan skrev 2009-05-12 05:41:39 följande:
    Är dom goda vänner*? Fine' Men så fort det blir mygel, konstig stämning osv, då är det fan inte okej! Klar, alla har en ryggsäck med minnen osv.. Men jag tycker ändå det ör jobbigt om min kille sitter och har kontakt med sitt ex utan att jag någonsin får träffa henne. Men ändå påstår dom sig vara sååå bra vänner.. Jag tror inte att jag är svartsjuk av mig, inte alls. Men det finns ex, och sen finns det ex. Skillnaden ärvad dom har för slags vänskap efteråt!
    Ja, precis. Det får inte bli mygel. Fast det är ju inte bara på FB det kan bli mygel (inte riktat mot dig Lyktan)
    Jag och min man berättar allt för varandra (tror jag haha). Nä, men har han varit på krogen och sprungit på ett ex där så berättar han det, bara sådär ändå, inget konstigt liksom. En tjej som jag vet betydde mycket för honom sms för nån månad sen. De hade inte hörts på 7 år. Men hon ville veta hur det var med honom. Helt ok för mig.
  • PD77
    Severus skrev 2009-05-13 08:27:21 följande:
    Om förhållanden går åt helvete pga Facebook, så är förhållandet rena apskiten från början... Snarare personen som knapprar på tangenterna som är den felande länken(eller den störs så in i helvete) Dessutom borde FL vara värre, här kan man ju vara anonym och gömma sig och slippa stå för sina åsikter och tankar, om hur trist sin partner är, eller vad man drömmer om att bli knullad utav etc...
    Ja gud va jag håller med dig!
  • PD77
    Anonym skrev 2009-05-12 21:00:57 följande:
    Precis det jag sa... att det är fel på den som gör det, inte FB... men det betyder inte/behöver inte betyda att den andra personen är svartsjuk... Det är det jag stör mig på mest! När folk alltid säger att folk är svartsjuka när de kanske är det av en anledning!
    Jag säger som Idiblon... Då har ju folk rätt, då är man ju svartsjuk. Man har väl alltid en anledning om man är svartsjuk, antingen blir man svartsjuk för mista lilla eller så är partnern inte att lite på. Eller något där mitt emellan...
  • PD77

Fillans mamma83 skrev 2009-05-13 09:23:16 följande:

Gud vad skönt att nån annan känner som jag! Fast nu har ju iof både jag och min sambo gått ur FB pga att vi tycker att det är bara massa ytligt folk som letar reda på en, skickar ett mess att det var längesen, att man borde träffas, m.m. Sen ingenting. Fattar inte, skolan har jag lämnat bakom mig, de jag vill ha kontakt med är de jag fortfarande pratar me. Folk som man gick i samma klass med för 10-15 år sen skickar mess och verkar bry sig, fast man nästan inte ens pratade med dom då! Håller med om att det måste vara djävulens påfund. Det sjuka är är bara att säkert 70% av alla med dator har det. Tack för att det finns såna som jag!!!
    Varför är det sjukt? Man måste ju inte tycka som dig för att det ska vara rätt?!
    Bara för att du inte har ett intresse av att prata med gamla vänner/klasskompisar/etc. så är det väl inget konstigt att andra vill det?
  • PD77
    1111 skrev 2009-05-13 19:42:05 följande:
    Oavsett om det handlar om Facebook eller inte så finns det väl för f-n ingen anledning att överhuvudtaget ha kontakt med sina ex eller sina kk eller sina one night stands. Ja, så tillvida man inte råkar ha ett barn i hop. "Men vi är så bra vänner" - det är bara ruttet. Finns INGEN anledning att ha någon kontakt med ex... men en del vill tvärr inte släppa taget om gamla flammor osv... Och bara för att man tycker så behöver det INTE betyda att det handlar om svartsjuka. Personligen kan jag avslöja att Facebook är djävulens påfund. Jag har min sida där och jag har mina 200 vänner, men ack va det har förstört för många... tyvärr. Så är det i dagens lättillgängliga IT-samhälle...
    Men varför skriver du så? Vadå "det finns INGEN anledning att ha kontakt med ex". Det bestämmer väl inte du. Jag har kontakt med mina ex. Jag bryr mig om dem. De var en stor del av mitt liv en gång och jag vill veta hur de har det.
    Varför är "Vi är bara vänner" ruttet. Jag är bara vän med mina ex. Har inget intresse av att vara något annat.
    Och om det inte är av svartsjuka man tycker så: Varför tycker man så?
  • PD77
    Anonym skrev 2009-05-13 23:10:34 följande:
    Jag tog bort min sida på fb just pga problem i vårat förhållande, han ansåg att ja inte har något där då jag har honom, och vad det e för mening att massa av mina ex, kill kompisar och även kompisar ska addas på den där förbannade listan. Kan säga att idag utan denna sida är det mycket bättre, vi bråkar ej mer. Tycker även att man bara var ett namn extra pa allas lista, som om nån bryr sig vafan jag gör idag! E väl bara leta upp mig på eniro och ringa omnån saknar mig så himla mycke o e intresserad av hur ja har d :D
    För mig låter hemskt. OKej, ni bråkar inte. Bra. Men bara för att du gav upp något så banalt som FB...

Du undrar vad meningen är att med att adda en massa ex/killar/vänner? Alltså... Det är kul, kanske. Kompisar runt om i världen som man annars aldrig pratar med, men gör det nu. Vilket är himla trevligt. Det tillför något till mitt liv.
    Jag blir irriterad när folk som inte vill ha ytligt kontakt (för de flesta på FB är ytliga kontakter för mig, men ändå himla trevliga) inte bara kan ge sig och låta andra som vill ha det få ha det.

Skulle min man "förbjuda" mig att vara på FB, så skulle jag bara skratta och det skulle antalgligen sluta i skilsmässa. Inte pga av FB, utan av den anledningen att han förbjöd mig att göra något. Han sportar. Ska jag då förbjuda honom att prata medan han sportar (förutom "passa bollen" "jag är fri" typ)? Jag menar, det är ju onödigt att prata man ska sparka på bollen, vad är meningen? Det går inte att tänka så.

Bara för att man är tillsammans så äger man inte varandra. Man har olika intressen. Och olika vänner. Man kan inte bestämma över varandra. Man kan önska och kompromissa.
    Varför säger så många att "Om han inte väljer mig över att prata med sitt ex så är han ett svin". Det kanske är de som förbjuder folk att prata med sina ex som är svin... Visst, man ska inte såra varandra. Men allt är inte svart och vitt.
  • PD77
    Anonym skrev 2009-05-13 21:40:30 följande:
    Håller med! Har 2 ex på FB och vi är vänner sedan 12-15 år tillbaka. Måste man vara ovänner bara för att man är ex??? Vissa verkar tro att man vill knulla bara för att man umgås med motsatt kön. Patetiskt
    Ja, precis!!
  • PD77
    Bonbon skrev 2009-05-14 09:39:38 följande:
    fattasr inte vitsen med att ha kontakt med ex. varför söka de...tycker det är patetiskt!
    Men, återigen. (Har skrivit ca 5 liknande inlägg tidigare.)
    Varför dömer du folk så? Vad ger dig rätt att kalla någon patetisk bara för att de vill ha kontakt med sina ex? Klart du kan säga att du inte förstår meningen med det. Visst, okej. Men att kalla folk för patetiska bara för att de inte är som du, det är fel.

Då är det mer patetiskt att anta en massa saker om folk (jag dömer ingen nu, men jag kallar antagandena för patetiska), precis som anonym nr 241 skrev.

Jag klistrar in ett gammalt svar från mig. Svar på ett liknande påstående:
    "Men varför skriver du så? Vadå "det finns INGEN anledning att ha kontakt med ex". Det bestämmer väl inte du. Jag har kontakt med mina ex. Jag bryr mig om dem. De var en stor del av mitt liv en gång och jag vill veta hur de har det.
    Varför är "Vi är bara vänner" ruttet. Jag är bara vän med mina ex. Har inget intresse av att vara något annat.
    Och om det inte är av svartsjuka man tycker så: Varför tycker man så?"
  • PD77

Anonym (I Feel you!!!) skrev 2009-05-20 08:30:47 följande:

Vet hur du känner det..... och håller fullständigt med. VARFÖR ska man ha kontakt med gamla X som man inte pratat med på evigheter. Om man inte ens hade nåt seriöst utan bara typ låg med varanndra. Min kära make hade accepterat en förfrågan från en tjej som han träffade innan vi träffades. Jag såg detta och blev måttligt road. Jag vände på situationen om det hade varit ombytta roller..... Ja, då var det helt plötsligt en annan sak och han förstod mig så han respekterade vad jag tyckte och tog bort henne där ifrån. Säkert många som tycker faaaan va löjligt men vänd på steken och se om ni tycker det är lika Okej!!! *KRAM*
    Ja, det skulle vara helt okej för mig.
Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!