Det är skillnad på att bilda sig en egen uppfattning i en fråga, och att försöka ändra innebörden i ett etablerat ord eller begrepp.
Såhär säger SAOB om svartsjuka:
" (Svartsjuk) 1. i fråga om kärleks- l. vänskapsförhållande: som befinner sig l. brukar befinna sig i ett tillstånd av plågsam ängslan l. oro vanl. i förening med vrede l. hat l. vanmakt l. förtvivlan l. svårmod o. d. av fruktan för l. vid tanken l. misstanken att den person, vars kärlek (l. vänskap) man ensam vill äga, älskas av l. älskar ngn annan, varför den älskade (l. vännen) ofta misstänksamt bevakas; (sjukligt) vaksam"
Man kan naturligtvis göra egna definitioner, men det blir svårt att samtala då. För att citera Tage Danielsson:
"Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen åtsagd att använda alla ord i överenskommen betydelse ? särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm?Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen".
Anonym skrev 2009-05-25 14:26:33 följande:
Absolut inte tal om härskarteknik. Enbart relevanta saker. Du vet väl att man ska bilda en alldeles egen uppfattning, och det SÄGS att det inte lär vara hälsosamt att tycka som alla andra.Du vet, man kan ju inte alltid ha den uppfattningen du nämner "gängse definitioner".