• MrsDeepblue

Jag hatar Facebook!!!

Anonym skrev 2009-05-25 13:03:01 följande:
    haha..Svartsjuka är aldrig sunt?Haha...*asgarvar*Johodå..Det kan jag lova dig att det är för oss..Inte sån svartsjuka så man befinner sig 10 meter bakifrån hela tiden, dygnet runt, näe, detdär har du rätt i då.Men för oss är det Väldigt positivt..Går inte in närmre på hur..Jag blir också bekymrad för dig, vännen...Du är väl ändån inte av den enkla och enkelriktade uppfattningen att nåt som är sunt för den ena måste innebära att den är sund för alla?Käranåndå..Som nasse skulle säga. Stress exvis, anser jag också är positivt..Givetvis inom rimliga gränser, men det trodde jag var ganska självklart.Stress för mig är mycket positivt, men stress för min granne är mycket negativt..Älskar mig själv och mina anhöriga. Villkorslöst. Så det har för mig absolut ingenting med min självkänsla att göra..Näenäe..Och alla är vi ju av olika åsikter. Respekter totalt din åsikt om att för just dig så är svartsjuka hos dig brist på självkänsla.Är absolut inte att det är så för alla..
    Det låter som att du förväxlar svartsjuka med den oro man kan ha att mista sin partner, utan att vara destruktiv. Svartsjuka är en obefogad oro där dålig självkänsla spelar en stor roll. Och där man vill begränsa partnern för att lindra sin egen oro. Om det inte är så du känner i ditt förhållande så handlar det inte om svartsjuka.
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-05-25 13:21:48 följande:
    joorå..Visst är det svartsjuka..Det är jag helt säker på..Men all sån behöver inte vara negativ..Och all sån beror inte på dålig självkänsla.Finns ju undantag för allt. Men det vet vi ju alla vuxna.Och nu är det helt enkelt så det är för oss.Inte svårare än så.
    Sorry, men ditt försök till härskarteknik funkar inte på mig.

Svartsjuka är per definition irrationell. Sen kan du ha hemmasnickrade definitioner på saker om du vill, men i diskussion med andra är det bättre att hålla sig till gängse definitioner. Att ha obefogad oro för att en partner ska lämna en kan aldrig vara sunt. Det är hjärnspöken.

Sen kan man säkert intala sig att saker och ting är sunda, som en försvarsmekanism. Självinsikt är ju inte alla förunnat.
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-05-25 14:26:33 följande:
    Absolut inte tal om härskarteknik. Enbart relevanta saker. Du vet väl att man ska bilda en alldeles egen uppfattning, och det SÄGS att det inte lär vara hälsosamt att tycka som alla andra.Du vet, man kan ju inte alltid ha den uppfattningen du nämner "gängse definitioner".För en massa år sen, var "gängse definition" på mörkhyade människor samma sak som mindre värde,slav inga rättigheter, you name it..Näe det är inte hälsosamt. Och inte heller speciellt sunt var detta heller.Skaffa dig en egen uppfattning istället för att gå på "gängse definition".Detta kan man spinna vidare på i det oändliga..Ta ex vis porrindustrin, finns de som "gängse definierar" att om man inte accepterar sin man/fru att titta på porr, har man dålig självkänsla, medans det i själva verket kan handla om brist på respekt, förnedring osv.. Det är ju helt personligt, och helt olika. Från var och en människoindivid.Jag definierar inte på samma sätt som du gör. Jätteenkelt. Tur är det. Att vi alla tycker olika och samhället utvecklas!Respektera det istället. Jag respekterar självklart din "gängse definition". Och jag är glad att vi är i ett sådant starkt samhälle där alla har rätt till sin uppfattning!Helt underbart att leva i Sverige!Mitt inlägg tidigare, var enbart menat som att det är ens handlingar som man kanske ska fokusera på. Och enligt min uppfattning, brist på respekt, från TS man. För TS är detta en väldigt viktig sak.Och det är INTE, enligt min uppfattning, FB´s "fel".Sen om man addar ex eller inte, det är ju som sagt, upp till var och en.Enligt min uppfattning.
    Det är skillnad på en vedertagen språklig definition och åsikter inom ett ämne. Porr är ju en viss sak, dvs skildring av personer som utför en sexuell handling, vad man tycker om att ens partner porrsurfar är en åsikt. Det finns ju alltid en bestämd språklig definition av ett ord. Därmed inte sagt att man kan tycka om saker som hör till området, vad som är rätt/fel osv. För mig handlar det inte om ifall det är rätt eller fel med svartsjuka, utan vad som definierar svartsjuka. Det gäller att hålla isär äpplen och päron.

Jag kan påstå att en apelsin är chockrosa, men det gör det inte mer rätt liksom.

Självklart får man ha olika åsikter om saker, annars vore det här ett skittrist diskussionsforum.
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-05-25 14:26:33 följande:
    Mitt inlägg tidigare, var enbart menat som att det är ens handlingar som man kanske ska fokusera på. Och enligt min uppfattning, brist på respekt, från TS man. För TS är detta en väldigt viktig sak.Och det är INTE, enligt min uppfattning, FB´s "fel".Sen om man addar ex eller inte, det är ju som sagt, upp till var och en.Enligt min uppfattning.
    Glömde skriva i förra inlägget: om du kollar lite i min pres så kommer du att se att jag absolut inte tycker som alla andra...tvärtom så är mina livsval rätt så kontroversiella i mångas ögon.

För att vara lite on topic: om det nu är handlingarna som talar för hur man är - vad visar då att man addar nån på FB? För mig betyder det bara "tjena, dig känner ju jag sen tidigare". Det kan aldrig betyda "tjena, dig knullade jag för 15 år sen, därför vill jag absolut göra det igen". FB är ingen dejtingsida direkt, utan ett sätt att träffa på kompisar/vänner/ex och hålla lite kontakt. Och det har min man faktiskt inget att säga till om.
  • MrsDeepblue

Anonym (va fn är detta??) skrev 2009-05-25 15:21:38 följande:

det finns ingen definitivt definition på att svartsjuka= dålig självkänsla.Jvla pretto..Inse för fn hur jvla korkad du låter..Låt för fn alla ha olika åsikter.Det är väl för fn det familjeliv är till för.Och till dig anonym.Tyck vad du vill.Bra att man tycker vad man själv tycker inte går i ledband!
    sv.wikipedia.org/wiki/Svartsjuka

Det vi har skrivit är dessutom framför allt att svartsjuka inte är en sund känsla. Fortfarande handlar det om en språklig definition och inte en åsikt. Åsikter får man jättegärna ha, men man kan inte ändra språkliga definitioner hur som helst.

Som jag skrev till den andra som skriver anonymt här: jag är definitivt inte en person som tycker som andra, tvärtom. Dessutom är jag stark nog att stå för mina åsikter och inte skriva anonymt.
Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!