• Elsans

Hur vet man om ens trumhinna har spruckit?

Nu pratar jag alltså om MIN trumhinna, inte mitt barns. Hade det varit dottern hade jag gått till doktorn för länge sen.

Nu till problemet: jag har använt öronproppar när jag sover typ jämt i perioder sen åtminstone 10 år tillbaka (har inte hittat några bra dock, tips?). För några veckor sen när jag drog ur öronproppen gjorde det ont som helvete och nu känns det fortfarande konstigt i örat. Jag har fått ont av att ta ut en propp förr, det är när jag gör det lite oförsiktigt så det blir nåt vakuum men det har aldrig fortsatt göra ont.

kan det ha varit trumhinnan som sprack och isåfall vad gör man åt det? Måste jag gå till doktorn isåfall eller läker det av sig själv? Det har inte kommit nån vätska eller annat kladd från örat. Kan man ens spräcka sin trumhinna mekaniskt?

• Svar på tråden Hur vet man om ens trumhinna har spruckit?
  • Max mamma

Tror att det rinner ur örat å gör jävulskt ont om trumhinnan spricker,men jag VET inte.

• Elsans

Ok, nä rinner gör det ju inte och det gör ju inte JÄVULSKT ont det känns mest...

• StarkMamma

det rinner var ur örat och oftast när den spricker så släpper smärtan.

• Mötley Crüe
    SexyBitch skrev 2009-05-12 10:36:46 följande:
    det rinner var ur örat och oftast när den spricker så släpper smärtan.
    rinner var gör det ju enbart om det finns en varansamling, och smärtan släpper ju enbart om om det är varansamlingen som ligger och trycker.

TS, jag sover alltid med öronproppar och har råkat ut dför det där jag också. jag tror inte att det du har spräckt trumhinnan, men vakumet som du pratar om kan ju ha gjort att du "vrängt till" den på nåt vis. typ "stukat" den haha. kolla upp det ej går över.
  • JASS

Min sprack vid öroninflammation. Gjorde som du säger hur ont som helst, men läkte också av sig självt. Vet inte om den kan gå sönder av proppar.

• Tasano

Om man har öroninflammation rinner det kladd ur örat när trumhinnan spricker men om man spräcker den på andra sätt tror jag inte det är ett måste.
    Men som öronbarn vet jag att man hör rätt kasst på det örat om trumhinnan gått.
    Trumhinnan läker av sig självt ganska fort.
    Och ja, man kan ha sönder den mekaniskt. Har aldrig hört talas om att nån haft sönder den med en öronpropp men kan inte säga att det är omöjligt heller.

• Elsans

Mötleycrue: Haha, stukat den! Ja det kanske är det jag har gjort då. Jag har som lock för örat och när jag gäspar bubblar det till. Runnit har det somsagt inte gjort, låter logiskt det du skriver.Problemet är ju att det har varit så här i några veckor nu och jag har ju inte direkt varit försiktig med att få in vatten i örat och så. ÄH! jag kanske bara ska ringa till husläkarn!

• Elsans

Måste nog göra det. Alla som skriver skriver ju att den ska läka rätt fort om den spruckit och det har den ju inte gjort (om den nu är paj). Fan, ville ju slippa det!

• Mötley Crüe

Jag tycker det låter som dne är irriterad iallafall. skriv sen och säg hur det gick med ditt stackars öra.

Svar på tråden Hur vet man om ens trumhinna har spruckit?