• mica05

Vill inte ta napp längre - hur göra?

Hej
    Vår son på 3,5 månader vill inte längre ta napp utan suger på tummarna. Vi vill hellre att han suger på napp om han nu ska suga på något och undrar om någon har några tipps.

Han har tidigare haft napp när han ska skulle somna på dagarna. Speciellt i vagnen och i bilen. Men det gick trögare och trögare och man fick truga mer och mer. Nu vill han inte alls. Spottar ut den direkt. Däremot är de egna tummarna toppen. Vi vill göra ett sista försök att få tillbaka honom på nappar men vet inte vad vi kan göra. Har köpt ett antal olika modeller och i både latex och silikon, men ingen gillas. Vi märker att han har ett stort sugbehov och tummarna tillbringar mer och mer tid i munnen. Ofta stoppar han in dem så djupt att han kräks.

Har någon några idéer? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vill inte ta napp längre - hur göra?
  • jojjo113

Vill han inte ha napp så tycker inte jag att du ska tvinga honom. Han visar ju tydligt att det inte är roligt... Vissa barn är inte nappbarn helt enkelt...

• melles mamma

lägg honom vid bröstet när han tar tummen

• Alicia05sMamma

Alicia har inte velat ha napp sedan hon var ca 1 månad gammal. Hon suger på tummen nån gång ibland. Men klarar sig bra utan tumme & napp. Hon kan ligga & gnaga lite på sin bitring istället om hon är ledsen.

Men jag håller med jojjo113. Tvinga inte på honom nappen om han inte vill ha den.

• mica05

Njae, tvingar gör vi väl inte. Nu sitter vi när han är på gott humör och visar napparna och kollar om han vill ta dem. De är roliga att titta och ta på tycker han. (Nappar ser ju rätt roliga ut om man tänker efter: hårda, mjuka, hål, bilder osv). De kan vara roliga att tugga på ibland, men inte att suga på.

Vill han inte så ska han få slippa men vi vill gärna ge honom en chans till att komma på att de är sköna att ha.

• mica05

Att vi inte vill är väl dels för att vi är oroliga för hur vi ska få honom att sluta suga sen när han blir större och dels att han ofta stoppar tummen så djup att han kräks. Inte så roligt när han nyss har ätit och har magen full av mat.

Sen tycker jag inte att det är så kul om tummen blir permanent placerad i munnen. Tycker i och för sig samma angående napp, men där tänkte jag att det är enklare att koppla samman napp med vissa situationer, typ sova+tröst. (Min åsikt, jag har inga åsikter om hur andra gör.)

• mica05

melles mamma: Ja, bröstet är toppen tycker han. Ialla fall när det kommer mjölk. Har han ammat nyss så det inte kommer mjölk direkt när han suger så bilr han _så_ arg. Dock har vi gått från täta amningar dygnet runt till längre tider mellan rätt nyligen så jag vill inte få igång honom på de täta amningarna igen.

Bebis2005: Vi har en bitring, men den är inte heller så poppis tyvär.
    Mest favorit är egna tummarna sedan kommer våra händer. Ser lite kul ut med en bebis som toksuger över hela ens hand så fort den kommer nära.

• triump

micra lycka till. har inga tips men förstår hur det känns.. speciellt när man nyligen börjar få mellanrum mellan ammningarna..

• Justess

Har en likadan här hemma. Igår testade jag storebrorsans napp som är större än den napp lillen brukar få (och spotta ut ). Iaf, så sög han lite längre på den stora nappen så jag ska inhandla en sådan i gummi (storebrors är silikon) eftersom det är mjukare. Kan återkomma när jag testat några dagar.

• mica05

Tack för lyckönskingarna.

Tess7709 : Vi har nog nästan alla sorter hemma nu. Ska prova Nuke också. Den har vi kvar.

Svar på tråden Vill inte ta napp längre - hur göra?