• Mysan82

honkatt som märker revir?

min honkatt började för en tid sen att märka revir, precis som hankatter gör. vänder upp baken o skvätter, varför gör hon så? nu har det gått så långt att hon märker revir inne. idag skvätte hon ner alla dotterns gosedjur. så nu får hon inte komma in. Funderar allvarligt på att avliva henne. Kan ju inte ha en katt som märker revir inne. Tycker inte att hon får ett värdigt liv om hon bara ska vara ute o inte få komma in. Hennes kattungar åkte för ett tag sen. (ca 8 veckor sen). Kan det har nåt med det o göra? Har aldrig varit med om innan att honkatter märker revir. Tyvärr finns nog bara avlivning som enda utväg. *snyft*

• Svar på tråden honkatt som märker revir?
  • turia

kastrera henne..
    ge p piller..

Jo det e nog ungarna som spökar...
    o så e hon sur för att du har kvar ditt barn o hennes for...därav skvättande på gosedjur..

Funkar inget så e det bara att avliva...

• majzzan

hon har nog kommit igång igen... med löpning... nu vill hon markera att här finns det en villig hona... har du haft besök av nån annan kattägare... hon kanske känner sig hotad.. så hon vill markera att det är hennes 'ställe'...

vissa säger att när en hankatt börjat spraya.. så är det inte säkert en kastrering hjälper.. vet inte om det är så med honkatter... hör med olika veterinärer...
    kramiz å lycka till

• adrenalin

nej gör hon? vad konstigt, det har jag aldrig hört talas om!

Men jag tycker absolut att du ska kastrera henne när du ändå inte använder henne i seriös avel. Hormoner kan ju spöka till det regält hos oss människor och detsamma är det ju med katter! Se till att tvätta ställena hon pinkat på med något som luktar citron. Katter pinkar inte där det luktar citron har jag hört.

• Mysan82

hej igen!
    kastrering hjälper inte. hade nämligen en katt innan som gjorde så o fortsatte även med det efter kastreringen. tog då kontakt med veterinären och han sa det sitter i huvudet på dem. Har dem väl pinkat en gång på ett ställe så spelar det ingen roll vad du sprutar på, katten går dit igen. Kan tillägga att jag provat citron. känner dem en sån lukt dem inte gillar så pinkar dem ännu mera där för att ta bort den lukten. Den erfarenheten fick jag min förra katt.
    men min honkatt som jag har nu har aldrig gjort så efter sina andra kullar. Hon har fått 3 st. vågar inte chansa på att hon pinkar på väggar m.m därför får hon vara ute tills jag fattat ett beslut.

Jo en kompis har varit här som har katt men det är ju inte 1:a gången hon e här precis.

tack för era svar!

• majzzan

han katt?? då ville hon visa att hon är redo
    hon katt... då ville hon 'varna' att det är hon som bor där.....

detta har jag skrivit av från min kattbok=
    katten kanske känner sig stressad: ett nytt husdjur.. en baby...ommöblering .. byte av matplats...kan göra att spraybeteendet börjar...
    man kan sätta en blöja på katten...katter tycker inte om att vara blöta i baken så det kan göra att den slutar.....

kram å lycka till

• escada

Min katt skvätte och då fick jag veta att honkatter inte skvätter. Min skrek oxå och då fick vi veta att hon hade urinvägsinfektion.

• adrenalin

Mysan82:
    Det kan stämma men det stämmer långt ifrån alla gånger!!
    Samma med det där med citronen. Din förra katt kanske försökte pinka bort dålig lukt men det är långt ifrån alla katter som gör så! Och var det citron du använde då?

Kastrering lugnar katten. Och jag förstår inte varför du inte vill kastrera henne, springer hon enbart ute kommer hon ju få nya ungar i magen inom kort och det kanske inte är det rättaste att göra i den här situationen.

• Mysan82

adrenalin: jaa det var citron jag använde, det var ju inte apelsin direkt.

Kan även berätta att dem katter som gå ute här (grannarnas) får bara en kull om året, katter som går ute föder oftast inte kattungar när det börjar bli kallt ute. Inte dem här iallafall. Anledning till att jag inte ha velat kastrera henne är: hon är en fin katt, ger fina ungar. Den bästa barnkatten man har kunnat ha, hennes ungar blev lika snälla. Plus att hennes kattungar har varit eftertraktade trots att hon bara är en bondkatt.

Kan tillägga att jag läppte in henne igår, tyckte det var lite kallt, än så länge har hon skött sig utan att pinka.

• adrenalin

Mysan82:

Det är ju bra att alla hennes ungar får hem och sådär. Annars är jag emot avel av bondkatter eftersom det finns så fruktansvärt många som behöver hem och som hamnar i hemska miljöer annars.

Sen skulle jag aldrig stå ut med löpandet.. Vår katt gjorde mig tokig dagarna hon skrek!

Hoppas hon fortsätter att sköta sig utan att pinka! Gör hon det är det ju perfa.

• NoomiNoomi

Min katt gjorde likadant trots kastrering men när vi bytte sand så blev det mycket bättre. Nu händer det bara nån gång ibland och knappt ens då och det kan jag stå ut med......

• majzzan

Jag har 2 honkatter.. å en hankatt.... dom fick varsin kull nu i juli.... dom har inte börjat å löpa än.. man säger ju att katter har en 'inbyggd' löpcykel när det blir mörkare å kallare så 'slutar' dom att löpa... speciellt utekatter... innekatter kan det vara lite annat för eftersom man har lampor å så inomhus....
    min han katt har inte heller sprayat nångång (ännu) men jag har iförsig ett eget rum till dom... nu när det bara blev att den honan som fick ungar först klarade av sina 2 ungar.. så har hon fått flytta ut från katt rummet till ett eget place...(ungarna till salu å bild finns i mitt galleri)
    men börjar dom spraya inne i kattrummet så vete katten inte ska prova å kastrera dom...

kramizar

• Mysan82

hej igen! Hon har varit inne på 2 dagar i rad och än har det inte hänt nåt... så jag hoppas att det var en engångsföreteelse.

Sen märker inte jag av så mycket när hon löper, hon skriker aldrig eller så. hittills har hon bara fått en kull per år. och det kan jag leva med... älskar dem små söta bebisarna.

dem sista kattungarna fick jag även stödmata mellan vecka 3-6. då dem började så smått äta torrfoder. Sen ser jag inget fel i att avstå kastrering, bara man ser till att kattungarna får bra hem.

jag hoppas verkligen att hon inte pinkar mer inne för det är den underbaraste katt jag någonsin haft (haft katt hela mitt liv).

Svar på tråden honkatt som märker revir?