• mirre72

försökringskassan

Minn dotter blir 1 år den 14 juni. Kommer ta ut semester dagar mellan den 12 juni-10 juli.Och då ingen föräldrarpenning alls. Hur ligger det till egentligen, enligt försäkringskassans hemsida så måste man ta ut minst 5 dagar per vecka från ett års åldern.
    Någon som vet, kommer jag förlora min föräldrarpennning då? efter att jag tagit ut mina semesterdagar.
    Måste jag säga till försäkringskassan med att jag tar ut semesterdagar bara för att jag gör ett brejk?

• Svar på tråden försökringskassan
  • Bispan

Om du anmäler till försäkringskassan att du tar ut semesterdagar blir det inget avbrott i din "sysselsättning".

Försäkringskassan kräver inte att du tar ut 5 dagar i veckan. De kräver att du har full sysselsättning (om det är det din FP grundar sig på) 5 dagar i veckan. Tar du ut vanlig heltidssemester är du ju också "sysselsatt" upp till heltid.

Informerar du inte FK om att du tar semester får du ett uppehåll i din sysselsättning och din SGI blir baserad på din nuvarande inkomst. Vilken iofs egentligen är semester, men det vete sjutton om FK går med på att basera en SGI på.

Svar på tråden försökringskassan