• JuliaåRonjasmammis

Behöver björnbärsplantor/buskar spaljé?

Köpte två björnbärsplantor igår, men fick inte tag i någon personal som kunde berätta om man behövde spaljé eller ej. Nackdelen med att handla växter på byggvaruhus...

Det står på vidhängande lapp att växtsättet är "klängande". Betyder det då att de måste ha stöd, och inte kan planteras som andra "vanliga" bärbuskar?

Jag är rätt rookie som trädgårdsskötare, så alla svar är välkomna! Tack på förhand!

PS. När kommer bären? Plantorna är bara ca 30 cm, dröjer det många år?

• Svar på tråden Behöver björnbärsplantor/buskar spaljé?
  • vackrastarflow

Du hjälper plantorna genom att ha en spaljé eller iaf bambupinnar som de får växa längs.

Du kan säkerligen få lite björnbär i år, men förmodligen fler till nästa år.

• JuliaåRonjasmammis

Ah tack! Då kanske vi ska bygga en sån där spaljépyramid, och så köpa en till planta, så kan de växa på varsin sida! tror du att det funkar?

Kul att kunna få lite björnbär redan i år, det är ju såååå gott!

• vackrastarflow
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-05-11 22:46:36 följande:
    Ah tack! Då kanske vi ska bygga en sån där spaljépyramid, och så köpa en till planta, så kan de växa på varsin sida! tror du att det funkar? Kul att kunna få lite björnbär redan i år, det är ju såååå gott!
    Ja det låter trevligt!

Jag fick bär på min bärbuske som inhandlades förra året. I år ser den dock mycket mer livlig ut Tror det bara var en sju-åtta bär, och katten snodde två!
  • JuliaåRonjasmammis

Vet du hur de funkar med rådjur? Vi har rätt många sådana här, och de beter sig och äter inte alls som de "ska", utan tuggar i sig det mesta, tyvärr. :(

• vackrastarflow
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-05-11 22:52:41 följande:
    Vet du hur de funkar med rådjur? Vi har rätt många sådana här, och de beter sig och äter inte alls som de "ska", utan tuggar i sig det mesta, tyvärr. :(
    ingen aning, jag har min på balkong (ja är lite knasig, men jag vill också ha goda bär!!)
  • JuliaåRonjasmammis

Inte är du knasig för att du har bärbuskar på balkongen! Har en polare som odlar potatis i hink (på tidningspapper bl a) på sin balkong. Kul att höra att björnbär funkar på balkong också!

Och ang katter, jag hade gärna bjussat en älskad "hårboll" på några av bären, om inte om vore... Maken är grymt allergisk, så jag är avis på dig som kattägare, kan jag säga.

• vackrastarflow
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-05-11 23:28:05 följande:
    Inte är du knasig för att du har bärbuskar på balkongen! Har en polare som odlar potatis i hink (på tidningspapper bl a) på sin balkong. Kul att höra att björnbär funkar på balkong också! Och ang katter, jag hade gärna bjussat en älskad "hårboll" på några av bären, om inte om vore... Maken är grymt allergisk, så jag är avis på dig som kattägare, kan jag säga.
    Ja jag förstår det, det är synd med allergi! En katt (eller hund) tillför så väldigt mycket till en familj.

Jag har själv en tayberry som är en blandning mellan hallon och björnbär, bären blir väldigt stora. Jag älskar min katt, men hon var rätt billig när när hon stal dem! Knaskatt, älskar allt som har med frukt och bär att göra...
  • JuliaåRonjasmammis
    vackrastarflow skrev 2009-05-11 23:30:13 följande:
    Ja jag förstår det, det är synd med allergi! En katt (eller hund) tillför så väldigt mycket till en familj.Jag har själv en tayberry som är en blandning mellan hallon och björnbär, bären blir väldigt stora. Jag älskar min katt, men hon var rätt billig när när hon stal dem! Knaskatt, älskar allt som har med frukt och bär att göra...
    Haha, skojig katt som äter frukt och bär! Tja, får man 7-8 bär på en buske man försökt odla fram och så snor "kattkräket" (olika namn för olika tillfällen, precis som för barn...;=D) då förstår jag att det är läget för rea på Blocket!!

Hmm, blandning mellan hallon och björnbär lät gott! Vi köpte "Rubus frut. Thornless Evergreen". Vet inte vilken storlek bären får, eller om de ens blir goda, men de var de enda björnbärsplantor som fanns att köpa just där vi var.
  • vackrastarflow
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-05-11 23:40:19 följande:
    Haha, skojig katt som äter frukt och bär! Tja, får man 7-8 bär på en buske man försökt odla fram och så snor "kattkräket" (olika namn för olika tillfällen, precis som för barn...;=D) då förstår jag att det är läget för rea på Blocket!! Hmm, blandning mellan hallon och björnbär lät gott! Vi köpte "Rubus frut. Thornless Evergreen". Vet inte vilken storlek bären får, eller om de ens blir goda, men de var de enda björnbärsplantor som fanns att köpa just där vi var.
    De blir säkert jättebra!!!
    Lycka till!
  • JuliaåRonjasmammis

Tack för svar och hjälp! Lycka till själv, med att hålla missen från björnbären!!

• Bumblebina

Vi låter våra björnbär klättra på en spalje. "Grenarna" blir ju 2-3meter höga och inte direkt stabila så vi binder upp dem.

• JuliaåRonjasmammis

Oj, blir de SÅ höga?! Trodde att de blev som andra bärplantor, bara mer klängande. Ja, då blir det till att snickra ihop nåt högt i eftermiddag, för nu ska de ner i jorden!

Vet du om rådjur brukar gilla att tugga i sig dem, så att man måste ha nät t ex?

• Bumblebina

Rådjuren låter björnbären vara här iaf. Och de sabla kräken har ändå kalasat på mina tulpaner i flera år och käkat upp ett helt äppleträd (!)... Så jag tror de är rätt säkra om de inte har lokala favoriter...

• JuliaåRonjasmammis

Här verkar rådjuren muterade, de äter i stort sett allt, även det som ska vara "rådjurssäkert". Men, får hoppas att vi har tur och att de gör som hos er, vårt äppelträd är inte mycket att hurra för ändå! ;=D

Haha, "sabla kräk" var bra!! När vi flyttade hit tyckte vi det var sååååå gulligt med "egna" rådjur på tomten, några månader senare stod vi där och önskade att vi hade haft en hagelbössa och jaktlicens!! Då hade de tuggat i sig blommor för över 700:-!

• Bumblebina

Mmm... Jag har funderat på att göra en "Runar", men har ingen jaktlicens... Rådjursstek är ju gott...

Svar på tråden Behöver björnbärsplantor/buskar spaljé?