• Anonym

fler arbetslösa ungdomar?18-25

hur går det för er?

själv har jag vart arbetslös 1 månad,
    sökt nästan 30 jobb
    inte ett enda svar om intresse

har frågat hur många som sökt och det är mella 500 till 1000 per jobb
    inte klokt

inte klokt
    för ett år sen fick jag svar på alla jobb och de va intresserade av intervjuer mm

nån som kommit in i ungdomsgarantin?
    då får man ju praktik o massa hjälp sägs det?
    stämmer det?
    och får man ingen akassa kan man få upp till 3 tusen kr skattefritt

alltid nåt kanske

• Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25
  • Anonym

hoho ha inte förhöga förväntningar om ungdomsgarantin kan jag säga. Fick inte hjälp ett skit, vi satt mest och "lekte". Som om vi var en stor dagisgrupp.

• Anonym

ungdomsgarantin är skit
    som nån annan skrev....som ett dagis...

• Anonym

marica;

våra möten (som vi har en gång i månaden....) på jobbgarantin ser ut såhär:

Hej, hur har det gått med erat jobbsökeri?
    Okej, lämna in listorna. Nästa träff är bla bla bla.
    hejdå!

• Anonym
    Mizca skrev 2009-05-12 16:31:30 följande:
    Förstår ju då att ni inte tycker det är så bra. Hos oss var det träff en gång i veckan, vissa veckor tillochmed två ggr. Vi kom dit och självklart frågade dom hur det gick och om någon fått napp. Sen hade dom alltid något nytt att gå igenom, hur man söker jobb, hur en intervju kan gå till, hur man skriver en cv, personligt brev, meritförteckning, intresseanmälan m,m.. Väldig skillnad på Af verkar det som.
    ja verkligen ;O men nu har dem så mkt att göra på a-f eftersom så många har blivit varslade så dem hinner väl inte riktigt med.
    tre stora företag i vår kommun har varslat det senaste året.
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:14:18 följande:
    Mizca skrev 2009-05-12 17:12:06 följande: nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller. jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på? 2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
    jag fick komma in på jobbgarantin fast jag hade a-kassedagar kvar, men samtidigt som fk betalar ut pengar till mig, minskar mina kvarvarande a-kasse dagar och fick brev hem om att jag är på G att bli utförsäkrad...vad nu de betyder. vet iaf att mina a-kassedagar snart är slut, men att jag bör få pengar av fk ändå efter det.
  • Anonym
    Mizca skrev 2009-05-12 17:24:25 följande:
    Men om du har akassedagar kvar bör du väl få pengar från dom också .. eller förstår jag helt fel nu? ;)
    '

nej, får endast från f-k, samtidigt som mina a-kassedagar minskar.
    enda sen jag kom in i jobbgarantin har jag fått pengar från fk - motsvarande av vad jag får ifrån a-kassan.
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:30:40 följande:
    Mizca skrev 2009-05-12 17:21:01 följande: nej det stämmer inte. jag trodde också att det var så, men ack så fel jag hade... ja det är väl trevligt jämt med denna orättvisa i samhället. var det bara jag som såg debatt när det handlade om ungdomsarbetslöshet? det är tråkigt att det alltid blir pajkastning mellan V,S och M, helt ärligt så skiter jag i vem som sitter i regeringen, sålänge de gör ett bra jobb. Det är bra lustigt att man kan sänka skatten för höginkomsttagare med miljontals kronor, men man kan inte få ut ungdomar i arbetslivet. Lustigt? Eller bara sorgligt? Jag har tur som har min sambo, hade jag itne haft honom hade jag nog gått under, jag menar...2500:- per månad (om förs.kassan betalar ut i tid vill säga...) behöver man säga mer än så?! det är pinsamt!
    pengarna ska ALLTId betalas ut senast 14 dagar efter att aktivitetsstödspappret skickades in
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:33:21 följande:
    det är stor skillnad på vad som SKA göras och vad som GÖRS
    men jag har alltid fått pengarna på den 14:e dagen.
    det är fel av dem att betala ut senare när det står på papprena att senast 14 dgr efter.
    de där skulle jag gå vidare med om jag var du.
    vore annat om dem inte hade skrivit på pappret att de ska betala ut efter 14 dagar senast
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:36:37 följande:
    jag har mejlat dom ett antal ggr (olika personer) samt ringt till dom "du är nr...78 i kön...." har även ringt ner arbetsförmedlingen... får väl hoppas de dyker upp snart... ^^
    ja de där känner man ju igen... det är alltid så långa köer :(
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:39:18 följande:
    brukar sätta luren på högtalare, som tur är ringer jag gratis på mobilen, man hinner ju både diska o duscha innan man är framme... en gång stod jag med schampo i ögonen i duschen när jag väl kom fram... hon sa : "det ekar så där du är... jag hör dig lite dåligt"... haha vad tusan gör man lixom?!
    lyx att kunnaa ringa gratis!! det har hänt flera ggr att samtalet har brytits på grund av att mina pengar har tagit slut på kortet
  • Anonym

oj vilket drag haha
    ska läsa mer en annan gång

Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25