• Mizca

fler arbetslösa ungdomar?18-25

Bara jag som är nöjd med ungdomsgarantin?
    Kanske bara bra där jag bor verkar det som .. När jag kom in på ungdomsgarantin träffades vi iofs i grupper och pratade och så men jag tyckte det var bra. Man fick bra hjälp med CV och papperskrivandet och efter ett tag fick jag chansen att komma till AcadeMedia som är ett utbildningscentra typ.

Dom hjälpte oss med det mesta och det är tack vare dom jag nu har fått komma ut på praktik, hade jag inte fått komma in på AcadeMedia hade jag fått vänta 3 månader innan jag fick chans till praktik, nu tog det 3 veckor!
    Jag har bara positivt att säga.

Visst finns det jobb alltid, kollar man på Ams hemsida finns det otroligt många jobb men det flesta kräver utbildning, körkort, bil medmera medmera. Saker som kanske långt ifrån alla har, då är det svårt att få jobben. Man får inte heller vara kräsen som arbetslös och det är jättejobbigt!
    Men man kan inte säga att det inte finns jobb, finns jobb som kräver en massa som man kanske inte kan uppnå och det är tufft.

Vart arbetslös 7 månader snart och fått vara på praktik i fyra veckor och har fyra veckor kvar ;)

www.rodeback.blogg.se

• Mizca
    Anonym skrev 2009-05-12 16:28:41 följande:
    marica;våra möten (som vi har en gång i månaden....) på jobbgarantin ser ut såhär:Hej, hur har det gått med erat jobbsökeri?Okej, lämna in listorna. Nästa träff är bla bla bla.hejdå!
    Förstår ju då att ni inte tycker det är så bra. Hos oss var det träff en gång i veckan, vissa veckor tillochmed två ggr.
    Vi kom dit och självklart frågade dom hur det gick och om någon fått napp.
    Sen hade dom alltid något nytt att gå igenom, hur man söker jobb, hur en intervju kan gå till, hur man skriver en cv, personligt brev, meritförteckning, intresseanmälan m,m..

Väldig skillnad på Af verkar det som.
  • Mizca
    ja verkligen ;O men nu har dem så mkt att göra på a-f eftersom så många har blivit varslade så dem hinner väl inte riktigt med.tre stora företag i vår kommun har varslat det senaste året.
    Har varslats massvis här också, anledningen till att jag själv är arbetslös förövrigt, men jag känner att min handläggare iallafall har tid med mig! Blir alltid besvarad när man mailar en fråga och då nästan bara några minuter efter att man skickat den och mail är lättaste sättet att få tag på dom.
    DOm har hjälpt mig massor och tar mig verkligen på allvar. Men det är som jag sagt väldigt olika på alla ställen då.

Nu har jag ju homeparties på kvällar o helger så lite extrapengar får jag men oj vad jag saknar riktigt arbete.
  • Mizca
    Koloratur skrev 2009-05-12 16:48:25 följande:
    Jag är "medvetet" arbetslös nu eftersom jag sökt en utbildning till hösten och egentligen inte vill ha något jobb, även fast jag måste söka. Söker med dåliga CV:n och lever på 134 kr om dagen, är med i ungdomsgarantin. Det är så dumma regler om att man inte får plugga (utan studiemedel) samtidigt som man är med i ungdomsgarantin så jag var tvungen att studera utan någon form av bidrag innan jag gick med i UGAN. Man får praktik om man varit arbetslös mer än 3 månader, vilket jag precis klarar mig undan :D
    För oss är det först tre månaders arbetslöshet innan man får komma in i ungdomsgarantin sen är det tre månader till som man måste vara arbetslös innan man får möjlighet till praktik, det tycker jag är segt. Tur att jag fick chansen att komma in på AcadeMedia som gav mig praktikplats efter fyra arbetlösa månader sammanlagt.
    Avoria skrev 2009-05-12 17:02:30 följande:
    Blev av med jobbet för exakt 3 månader sedan och sedan dess sökt cirka 200 jobb, men endast 10 har hört av sig för intervjuer - som hittills inte lett till något jobb.Nu den 25 ska jag få komma in i ungdomsgarantin och förhoppningsvis få aktivitetstöd - för annars svälter jag ihjäl, soc segar på i väntan på just aktivitetstödet. Suck...Själv är jag gravid och funderar starkt på att börja plugga så att framtiden blir lite säkrare! ^^
    Du har alltså ingen A-kassa med tanke på att du väntar på soc och aktivitetsstöd?
  • Mizca
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:07:02 följande:
    Jag har gått arbetslös sen juli 2008. Alltså snart ett år.Jag är med i jobbgarantin, får ut mellan 2500-2800 (beroende på hur många röda dagar /månad)Jag tycker väl inte att Jobbgarantin är mkt att hänga i granen... Jag har sökt 98 jobb, har varit på några mindre "prova på", har inget jobb i dagsläget.Har sökt utb om jag kommer in börjar jag till hösten.Jag bor i Malmö, här räcker resurserna inte till. Jag går fortfarande inte på ngn "jobbsökar-aktivitet".En sak som ni andra ska passa er för,fick en 2-veckors prova på-period på ett företag, utan lön (fixade det sj, kan jag ju tillägga), men kunde inte vara kvar pga provisionsbaserad lön, jag räknade på det, det hade inte gått runt. Men! Då informerade min kära handläggare mig om att jag åkt ur jobbgarantin, dvs att det räknades som jobb. Jag fixade anställningen själv, gick med på att vara där utan lön, vi skrev inga papper, jag fick helt enkelt en 2-veckors prova på period, då de sökte extra personal, så jag tänkte " varför inte", jag gick ju ändå bara hemma.Har i efterhand lärt mig att Arbförm. är de sista som ska veta om/när jag får jobb. Jag välte halva kontoret och bråkade som tusan med min handläggare,inte en chans att jag går arblös utan ersättning i tre månader _IGEN_ ...Tycker för det första att 2500 kr per månad är _SKAMLIGT_ och förövrigt anser jag att jobbgarantin är bullshit rakt genom.Hur har de tänkt att man ska klara sig på 2500 kr i månaden? Är det ens genomtänkt? Jag söker alla jobb som finns, är inte kräsen, och jag gör mitt bästa! Men det är inte lätt att få ett jobb, hitta en anställning, eller få ekonomin att gå runt när man är en arbestlös 22-åring i borgarnas sverige.
    Du har ingen A-kassa?
    Jag går på aktivitetsstöd och jag får mellan 7500-8000:-/månaden. Är iofs ingen lön att heller hänga i granen men man får ändå något.
    Förra gången jag var arbetslös så hade jag ingen A-kassa och fick därför inte en enda krona att leva på. Jag överdriver inte, fick ingenting! Tur min make hade jobb då.
  • Mizca
    nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller.jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på?2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
    Inte kul att inte vara berättigad till det, speciellt om man jobbat tidigare.
    Har hört att om man inte har A-kassa skall man iallafall få alfakassa men då stämmer tydligen inte det.

Tragiskt! Men du, spenderar inte han det på en dag tror du? Han åker säkert limo till allt han skall och äter hummer och dyra maträtter den jäveln medan andra får kämpa, vända på varenda krona och äta nudlar vareviga dag.
  • Mizca
    mika85 skrev 2009-05-12 17:18:56 följande:
    Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:15:01 följande:
    jag fick extrajobb på hm på det sättet. lämnade in cv och brev, blev uppringd av chefen, var på interjuv och fick extrajobb. så det funkar visst!
    Det håller jag med dig om .. Funkar även finfint att skicka ett brev till affärerna, inte ens lämna in det personligen menar jag.
    Jag gjorde det och fick jobb. Maken och jag skickade till samma ställen och chefen ringde upp mig och satt med makens ansökan i andra handen så hade vi inte vart gifta hade vi fått jobb båda två.. Så jag håller med, det funkar.
  • Mizca
    Anonym skrev 2009-05-12 17:21:28 följande:
    jag fick komma in på jobbgarantin fast jag hade a-kassedagar kvar, men samtidigt som fk betalar ut pengar till mig, minskar mina kvarvarande a-kasse dagar och fick brev hem om att jag är på G att bli utförsäkrad...vad nu de betyder. vet iaf att mina a-kassedagar snart är slut, men att jag bör få pengar av fk ändå efter det.
    Men om du har akassedagar kvar bör du väl få pengar från dom också .. eller förstår jag helt fel nu? ;)
  • Mizca

Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:31:13 följande:

jo, det får man nog passa sig för. men märker man av dåliga vibbar så är det ju bara att sluta efter en dag - och jobba inte mer än de 2 eller 3 dagar som ni har kommit överens om. mer än så ska arbetsgivaren inte behöva för att kunna göra en bedömning av om du är bra för jobbet eller inte!Man måste ta för sig för att komma någon vart här i livet. lite skinn på näsan och vassa armbågar är bra att ha!
    Det är därför praktik är en bra idè (om man får möjlighet till det alltså) för det är ju som den bästa jobbintervjun!
Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25